کتابخانه‌های عمومی چه نقشی در توسعه اعتماد و سرمایه اجتماعی دارند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، چهارمین جلسه از باشگاه‌های مقاله خوانی کشور از سری برنامه‌های انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور اعضای هیئت مدیره و مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.

در این جلسه از جام باشگاه‌های مقاله خوانی کشور که به میزبانی استان قزوین و با حضور  محمد حسن‌زاده رئیس انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران، احمد شعبانی نائب رئیس، روح الله منوچهری و عاطفه زارعی اعضای هیئت مدیره انجمن علمی کتابخانه‌های عمومی کشور و فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین برگزار شد، به مطالعه، بررسی و تحلیل مقاله «نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه اعتماد و سرمایه اجتماعی» پرداخته شد.

کریم تفضلی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) استان قزوین در این جلسه با اشاره به بخش‌هایی از مقاله «نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه اعتماد و سرمایه اجتماعی» گفت: امروز بحث سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از اصلی ترین مولفه‌های حوزه جامعه شناختی در کشور مطرح است و موجب شده تا سرمایه اجتماعی و نگاه به نیروی انسانی به شکل ویژه ای تغییرکند.

وی بیان کرد: در دنیای امروز سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین قدرت‌های بشر در دنیا مطرح است و کشورهای مختلف با راهکارهای متفاوت به دنبال اعتماد سازی و افزایش اعتماد عمومی در جامعه هستند کتابخانه‌ها به عنوان یک نهاد اجتماعی می‌توانند نقشی تاثیرگذار در این خصوص ایفا کنند.

تفضلی بیان کرد: اینکه آیا به واقع امروز کتابخانه‌های ما توانسته‌اند بی‌طرفانه و بدون نگاه جنسیتی، نژادی و حتی مذهبی به فعالیت خود بپردازند نیز مسئله‌ای است که باید به صورت ویژه به آن توجه شود.

کتابخانه‌ها می‌توانند درمان کننده مشکلات فرهنگی جامعه باشند
عاطفه زارعی مدیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی استان همدان و عضو هیئت مدیره انجمن کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در بخش دیگری از این بیان کرد: مسئله حاشیه‌نشینی، مهاجرین و گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه امروز به چالشی بزرگ در حوزه فرهنگی در کشور تبدیل شده است که قطعا نهادکتابخانه‌ها میتواند در این خصوص عملکردی مثبت و اثرگذار داشته باشد.

وی عنوان کرد: استفاده از ظرفیت خیرین نیز در این بخش نباید نادیده گرفته شود و قطعا حمایت گروه‌های مردمی، خیرین و نهادهای حمایتی از این فعالیت‌های در حوزه کتابخوانی مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی را رفع میکند.

این عضو هیئت مدیره انجمن کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: امروز نهاد کتابخانه‌ها به یک عضو تاثیرگذار در اجتماع تبدیل شده است و میتوان انتظار داشت جایگاه اجتماعی و حمایت از سرمایه‌های اجتماعی خوبی در این نهاد به وقوع بپیوندد.

کتابخانه حامی سرمایه اجتماعی در کشور است
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: در تعریف سرمایه‌های اجتماعی آمده است، منابع و انرژی نهفته در جامعه که سبب فعال شدن ارتباطات در میان مردم می‌شود و اعتماد و همدلی و شبکه اجتماعی را بین افراد شکل میدهد و کتابخانه‌ها به عنوان یک نهاد اجتماعی میتوانند در این حوزه با ارائه دادن خدمات اجتماعی به همه آحاد جامعه اثر بخش باشند.

محمد بیگی بیان کرد: کیفیت و ارتقاء خدمات در کتابخانه‌های عمومی میتواند منجر به ارتقاء اعتماد عمومی باشد و توجه به مناطق کمتر برخوردار، حاشیه نشین، روستاها و ارائه و ارتقاء کیفی خدمات ارائه شده به جامعه هدف و هماهنگ سازی خدمات ارائه شده به جامعهاز راهکارهایی است که میتواند به این مسئله کمک کند.

وی عنوان کرد: کتابخانه باید از حالت امانت دهی صرف کتاب خارج شود و محلی برای تعامل، آموزش دریافت حمایت‌های روحی و فرهنگی و بستری برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی باشد.

نتایج تحقیقات کاربردی در حوزه کتابخوانی گردآوری و تالیف می‌شود
محمد حسن‌زاده رئیس انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به برگزاری کنفرانس نهایی باشگاه‌های مقاله خوانی در کشور بیان کرد: نتایج حاصل از برگزاری این جلسات و مطالعات انجام شده در آینده نزدیک گردآوری و در مجمع نهایی ارائه خواهد شد.

وی بیان کرد: برگزاری این جلسات باید بتواند گامی در جهت حمایت هرچه بیشتر از استفاده از متدهای علمی در مدیریت کتابخانه‌های کشور باشد و امیدواریم بتوانیم در این مسیر عملکردی قابل قبول ارائه کنیم.

رئیس انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده امیدواریم دستاوردهای این جلسات علمی در قالب مطالعات بومی در استان‌های کشور تهیه و در دسترس فعالین این حوزه قرار گیرد.

حسن زاده همچنین عنوان کرد: در آینده نزدیک شاهد برگزاری جلسات تخصصی در سراسر کشور در این حوزه خواهیم بود تا به ارتقاء سطح مدیریت علمی و رفع مشکلات حوزه کتابخانه‌های کشور برسیم.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: