چه بر سر کتابهای رنگ آمیزی بزرگسالان آمد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوک ریوت، تنها در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۵ بود که بازار کتاب آمریکا شاهد افزایش نسبی فروش کتاب‌های رنگ‌آمیزی مخصوص بزرگسالان بود که در چند ماه ابتدایی این سال حدود ۱۲ میلیون نسخه از این کتاب‌ها فروخته شد ولی چند سالی است که فروش این کتاب‌های رنگ آمیزی کمرنگ شده است. بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد کتاب‌های رنگ آمیزی در سلامت ذهنی بزرگسالان به خصوص سالمندان تاثیر مثبتی دارد.
 
براساس اعلام سازمان هنر درمانی آمریکا، هنر درمانی نوعی حرفه در زمینه سلامت روانی است که در آن، از فرایند ساخت و ایجاد کارهای هنری به عنوان روشی برای کشف احساسات، آرام نمودن درگیری های ذهنی، تقویت خودآگاهی، مدیریت رفتاری و اعتیاد، بهبود و تقویت مهارت های اجتماعی، کاهش اضطراب و افزایش اتکای به نفس استفاده می شود.
سابقه تولید این کتاب‌ها به قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد ولی با رشد تکنولوژی و ساخت ابزارهای دیجیتالی کم کم چاپ این کتاب‌ها در حال رنگ باختن است. چه اتفاقی برای کتاب‌های رنگ آمیزی بزرگسالان افتاده است؟ اولین پاسخ به این سوال همین ابزارهای دیجیتالی است ولی وقتی به طور عمیق‌تر نگاه کنیم باید پاسخ آن را در سبک زندگی جستجو کرد.
 
مریگریس بربرین، هنر درمان و استادیار و مدیرگروه رشته هنردرمانی در دانشگاه نیویورک در این باره می گوید: خود پروسه رنگ آمیزی را نمی توان درمان خواند ولی روش خوبی برای تسریع روندهای روان درمانی است. وی می‌گوید: رنگ آمیزی درست مانند مدیتیشن به افراد امکان می دهد که ذهن خود را از دیگر افکار پاکسازی کرده و تمرکز بیشتری را روی لجظه بگذراند و از دلهره خود نیز کم کنند.
 
پیتر لیکالی ، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Blue Star Press یکی از تولیدکننده‌های عمده کتاب‌های رنگ آمیزی در آمریکا نیز اعتقاد دارد خریداران این کتاب‌ها برای تسکین استرس خود از آنها استفاده می‌کنند. وی می‌گوید عمده مشتری‌های این کتاب‌ها را زنان تشکیل می‌دهند که نزدیک به ۷۱درصد از خریداران را زنان بین ۱۸ تا ۲۹ سال تشکیل می‌دهند.
 
هرچند طبق تحقیقات این کتابها ایده آل ترین ابزار برای تسکین و آرامش هستند ولی طرفداران آن به تدریج کاهش پیدا می‌کنند و شرکت‌های تولید کننده این کتاب‌ها نیز به جای آنها به سمت کتاب‌های کمیک روی آورده‌‌اند.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: