چالش مالیات‌ بر ارزش افزوده کتاب‌ها در لیتوانی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، ماه گذشته اتحادیه ناشران بریتانیا طی درخواستی رسمی از دولت این کشور خواست مالیات‌ بر ارزش افزوده کتاب‌های الکترونیک را از ۲۰درصد به صفر کاهش دهد. این کاهش سال گذشته برای کتاب‌های چاپی صورت گرفته بود.
 
حالا به تبعیت از انگلیس اتحادیه ناشران لیتوانی نیز از دولت این کشور خواسته مالیات بر ارزش افزوده کتاب‌های چاپی و الکترونیک را کاهش دهد. طبق آمارها و داده‌های موجود در کشور لیتوانی میزان مالیات بر ارزش افزوده کتاب‌های الکترونیک و چاپی نرخ مشابه ۲۳درصد را دارند درحالیکه بسیاری از کشورهای اروپایی چنین مالیات‌هایی را به حداقل رسانده‌اند.
 
اتحادیه ناشران لیتوانی در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد که در حال حاضر ۳۵ ناشر تحت نظارت این اتحادیه بیش از یک سوم کتاب‌های لیتوانی را منتشر می‌کنند. در نمایشگاه کتاب لندن در سال ۲۰۱۸ لیتوانی یکی از مهمانان افتخاری ائتلافی از بازارهای منطقه‌ای با همکاری استونی ایجاد کرد.
 
رناته پانکا مدیر اتحادیه ناشران لیتوانی می‌گوید تاثیر مالیات‌ بر ارزش افزوده در بازار کتاب لیتوانی در سال‌های گذشته چنان زیاد بوده که بسیاری از ناشران این کشور را ورشکسته کرده است و ما از دولت می‌خواهیم نرخ این مالیات را کاهش دهد.
 
وی گفت: بر اساس قوانین جدید اتحادیه اروپا مبنی بر کاهش مالیات‌های چاپ کتاب در کشورهای عضو، کشور لیتوانی نیز باید از این قوانین تبعیت کند. موضوع کاهش مالیات ارزش افزوده از سال ۲۰۰۸ تا کنون مطرح بوده ولی کمترین تلاشی از سوی دولت صورت گرفته است.
 
وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده کتاب‌های در لیتوانی بالاترین نرخ در میان کشورهای اروپایی دارد. در حال حاضر بعد از لیتوانی کشورهای دانمارک و بلغارستان قرار دارند که میزان مالیات آنها بر کتاب‌های چاپی و الکترونیک ۱۲درصد است.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: