پیشنهاد راه‌اندازی «رادیو دانایی» با محوریت پایتخت کتاب ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، سیدخلف حوتی‌نژاد، معاون فرهنگی، هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در نشست با معاونین صدا و سیمای مرکز یزد با موضوع محوری پایتخت کتاب ایران، با بیان اینکه صدا و سیما یکی از ارکان اصلی در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، گفت: پایتخت کتاب، طرحی است که توسط یونسکو به صورت جهانی انجام می‌شود و شهرهای زیادی نیز این برند را کسب کرده‌اند که در منطقه ما نیز آخرین شهر شارجه بوده که در سال ۲۰۱۹ انتخاب شده است.

وی افزود: هدف‌گذاری آینده ما در زمینه پایتختی کتاب جهان است که برنامه‌های ما نیز در این راستا بوده است.

معاون فرهنگی، هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: طرح پایتخت کتاب ایران نیز ۵ دوره در سطح کشور برگزار شده است و استان یزد نیز در تمامی دوره‌ها نامزد بود و بالاخره امسال توانستیم این برند کشوری را کسب کنیم.

حوتی‌نژاد گفت: تلاش این طرح به گونه‌ای است که بر اساس دانایی بتواند توسعه همه جانبه شهر را دنبال و به توسعه پایدار دست پیدا کند.

معاون فرهنگی، هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: بسیاری از مباحثی که در توسعه دنبال می‌کنیم، به دلیل عدم فرهنگ‌سازی، کند پیش می‌رود اما می‌توانیم با محوریت کتاب و فرهنگ‌سازی آنها را سرعت بخشیم.

حوتی‌نژاد گفت: ما با شعار «یزد جهانی، شهر کتاب و دانایی» در سال ۹۶ فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی را دنبال و برنامه‌ها را در این زمینه تدوین کردیم. ما به همگرایی و انسجام نیاز داریم و اگرچه این همگرایی برای داوران در انتخاب پایتخت کتاب ایران مشخص شد، اما معتقدیم که در آینده نیز این امر را در اجرای برنامه‌ها و کارها به اثبات برسانیم.

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد یادآور شد: هدف یونسکو در پایتخت کتاب جهان، آینده‌نگری و برنامه‌های آینده است.

حوتی‌نژاد گفت: ما از صدا و سیمای مرکز استان درخواست داریم که تولیدات مرکز صدا و سیما در زمینه کتاب و کتابخوانی با پیوست کتاب باشد و در قالب برنامه‌ای طرح پایتخت کتاب به تولیدات مناسب برسد.

وی افزود: برای کسب عنوان پایتخت کتاب جهان نیز بایستی طرح‌های بین‌المللی داشته باشیم که از جمله این طرح‌ها، انجام داوطلبانه کپی‌رایت جهانی و همچنین نشان دانایی برای برندهای اقتصادی است.

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: «رادیو کتاب دانایی» هم یکی از طرح‌های شاخصی است که می‌توانیم با همکاری مرکز صدا و سیما یزد و با همکاری خبرگزاری کتاب ایران (نمایندگی یزد) آن را دنبال کنیم.

حوتی‌نژاد بیان کرد: ما در زمینه پایتخت کتاب ایران ۵۹ طرح را انتخاب کرده‌ایم که در سال آینده اجرایی می‌شود و امیدواریم با همکاری صدا و سیما اطلاع‌رسانی شده و در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی حرکت کنیم.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: