«پنج آبتنی» نقد و بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «پنج آبتنی»، اثر سایه اقتصادنیا از ساعت ۱۷ روز دوشنبه (۹ دی‌ماه) با حضور سایه اقتصادنیا، مریم مشرف، آیدین آغداشلو و ناصر صفاریان در کافه کتاب ققنوس رونمایی می‌شود.

«پنج آبتنی» متشکل از چند مقاله درباره شعر و شخصیت فروغ فرخزاد است. موضوع هر مقاله مستقل است، اما هم‌کناری و باهم‌خوانی آنها می‌تواند به ترسیم تصویر جدیدی از حضور ادبی و تاریخی فروغ فرخزاد یاری رساند و مخاطبان را به برداشت‌هایی نو از برخی از اشعار او و بعضی از دقایق زندگی‌نامه‌ای رهنمون شود.

در مقاله مطول اصلی، «پنج آبتنی»، شعر «آبتنی» فروغ در کنار چند صحنه دیگر از آبتنی‌هایی که در متون فارسی روایت شده‌اند، نقد می‌شود: آبتنی شیرین در خسرو و شیرین نظامی، آبتنی مارال در کلیدر و صحنه‌هایی از آبتنی در اشعار فریدون توللی، منوچهر آتشی و احمد شاملو.

نویسنده در مقاله ‎«فروغ فرخزاد، اسطوره‌ای سترون»، در پی بیان و یافتن نقاط تمایز تأثیر عام و تأثیر خاص شعر فروغ است. در این مقاله سرنوشت دوگانه شعر او را می‌بینیم که هم از سویی در دوره‌ای از شعر فارسی کلیشه‌زدایی کرده و هم از سویی دیگر خود به‌مرور الگویی فروغ‌سالارانه شکل داده است که امروز باید برای بیرون آمدن از زیر سایه آن سخت کوشید. در مقاله «زندگی‌نامه، بله یا نه؟»، ضمن نقد کتاب زنی تنها اثر مایکل هیلمن، درباره لزوم زندگی‌نامه‌‌نویسی، موانع و حدها و حریم‌های آن سخن رفته است. در مقاله «چند کلمه درباره فروغ فرخزاد با فعالان حقوق زنان» به نقد چهره اجتماعی فروغ پرداخته می‌شود. در مقاله «فروغ فرخزاد: شخصیتی دوقطبی؟» نشانه‌هایی از احتمال ابتلای فرخزاد به اختلال دوقطبی از میان شعرها و داده‌های زندگی‌نامه‌ای ارائه شده است. «رنج کامیار بودن» بر وجهی نسبتا مغفول از زندگی فروغ نور می‌افکند: فروغ در مقام مادر. مقاله «افق روشن» نیز درباره شعری از احمد شاملوست با همین عنوان، که شاملو آن را برای امیدبخشی و دلداری به پسر فروغ، کامیار شاپور، سروده است.

علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم می‌توانند در زمان مشخص شده به کافه کتاب ققنوس واقع در خیابان انقلاب، خیابان وصال، کوچه شفیعی، جنب خانه سینما مراجعه کنند. حضور در این نشست برای عموم آزاد و رایگان است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: