«هوره‌های ایلامی» در بازار کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، هوره‌ها، نواها و مقام‌هایی هستند که از ژرفای تاریخ سینه‌به‌سینه حفظ شده‌اند و همچنان ناب و سَره مانده‌اند. هوره از انواع اصلی موسیقی کُردی و از آوازهای باستانی ملت کُرد است که از دیرباز در تمامی مناطق کردنشین از ارومیه تا لرستان خوانده شده است. از سرامدان و نام‌آوران هوره می‌توان به سید‌علی‌اصغر کردستانی، علی‌نظر، صید‌قلی کشاورز و ابراهیم حسینی اشاره کرد که این آواز اصیل را در کرمانشاه و ایلام حفظ کرده‌اند.

کتاب «هوره‌های ایلامی» به بررسی شعر مقام‌های مختلف هوره و خاستگاه این مقام‌ها در استان ایلام پرداخته است.
 
başakşehir escort bayan

علی‌محمد ارسلانی تدوینگر این اثر در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایبنا در رابطه با ضرورت انتشار این کتاب گفت: هوره از بارز‌ترین و آشنا‌ترین المان‌های فرهنگی استان ایلام است که همواره در متن زندگی مردم این خطه وجود داشته است. بررسی علمی این موسیقی اصیل و ثبت مقام‌های آن در کتابی اینچنین، کمکی به حفظ این میراث عظیم است.

شاعر کتاب «هێمان هایه خێاڵم» افزود: در لوح فشرده ضمیمه این کتاب اجرای نمونه‌هایی از مقام‌های مختلف هوره با صدای هوره‌خوان‌های نام‌آور وجود دارد که به درک بیشتر و تمیز‌دادن تحریر‌ها در مقام‌های مختلف، کمک شایانی خواهد کرد.

این خواننده ایلامی با بیان اینکه هوره به آوازهای ایرانی شباهت‌هایی دارد، گفت: در اکثر مقام‌های هوره، کشش‌ها و تحریر‌ها تناسب آشکاری با دو گام ماژور و مینور در موسیقی غربی دارد.

بر اساس همین گزارش، کتاب «هوره‌های ایلامی» با حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام و از سوی انتشارات زانا به چاپ رسیده و در کتاب‌فروشی‌های معتبر ایلام و کرمانشاه توزیع شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: