نمایشگاه کتاب فراتر از پیش‌بینی‌ها بود/ توزیع کاغذ دولتی مانع از بحران شد

پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی؛ مدیر انتشارات «فصل پنجم» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره پیش‌بینی‌‌هایش درباره استقبال و فروش در سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: پیش‌بینی‌های من محقق نشد؛ به‌عبارت دیگر به رغم وجود مشکلات اقتصادی، درگیری ۲۴ استان با سیل استقبال و فروش «فصل پنجم» در این دوره از نمایشگاه فراتر از پیش‌بینی‌ها بود.
  
وی ادامه داد: فصل پنجم، علاوه‌بر فروش ریالی، از نظر تعداد نیز نسخه‌های بیشتری را در مقایسه با پارسال فروخت. آمار‌ها نشان می‌دهد، فروش تعداد عنوان‌های فصل پنجم در این دوره از نمایشگاه ۲۵درصد افزایش داشته است؛ علاوه‌براین نزدیک به ۵۰درصد نیز افزایش فروش ریالی را تجربه کردیم؛ بنابراین همه چیز فراتر از پیش‌بینی‌ها و خروجی‌ها قابل‌توجه بود.  

مخاطب در این دوره از نمایشگاه دقیق‌تر انتخاب کرد
بیگی در تحلیل رفتار خریدار کتاب در این دوره از نمایشگاه با توجه افزایش قیمت کتاب ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت کتاب، مخاطب تلاش کرد تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشد؛ البته معتقدم افزایش قیمت کتاب چندان برای مخاطب محسوس نیست، چراکه بسیاری از کالا‌ها، بیش از کتاب افزایش قیمت داشته‌اند؛ به‌عبارت دیگر، مخاطب هزینه خرید کتاب را با سایر هزینه‌های زندگی تطبیق می‌دهد.
 
با تاکید بر اهمیت حرکت ناشر در یک شاخه و توجه به تخصص‌گرایی گفت: «فصل پنجم» هیچ‌گاه از حوزه تخصصی شعر خارج نشده است، بنابراین مخاطب این نشر، برای انتخاب کتاب شعر دچار سرگردانی نمی‌شود. هرچند که ناشر تخصصی با محدودیت در چاپ کتاب مواجه است و از سوی دیگر احتمال گرفتاری‌های اقتصاد نیز برای آن وجود دارد، اما به دلیل تخصصی بودن بهتر دیده می‌شود و مخاطب را جذب می‌کند. با توجه به دشواری‌های نشر تخصصی شعر شاهد بودیم که طی سال‌های گذشته بسیاری به این حوزه ورود کردند اما نتوانستند به فعالیت خود تداوم ببخشند.
 
وی  با تاکید بر تاثیر مثبت شیوه توزیع کاغذ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: توزیع کاغذ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بین ناشران فعال، موجب کاهش هزینه‌ها و مانع از ایجاد بحران شد؛ به‌عنوان مثال اگر این شیوه اجرایی نمی‌شد، شاید ۲۵ تا ۳۰ عنوان کتاب فصل پنجم به نمایشگاه نمی‌رسید. خوشبختانه تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین اتحادیه تعاونی «آشنا» در توزیع کاغذ، بسیار در جریان تولید موثر بود.  
 
فروش در نمایشگاه کتاب باید تداوم داشته باشد
بیگی درباره شیوه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: جنبه فروش کتاب در نمایشگاه باید ادامه داشته باشد؛ چراکه بسیاری از ناشران فروشگاه برای عرضه و نمایش آثار خود را ندارند و در نهایت متضرر خواهند شد.
 
وی درباره هدایت هزینه برگزاری نمایشگاه کتاب به سمت تقویت کتاب‌فروشی‌‌ها بیان کرد: با توجه به اینکه شبکه پخش با ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت پشت جلد، کتاب را از ناشر تحویل می‌گیرد و بازگشت سرمایه با تاخیر چند ماهه است، تاکید بر حذف بخش فروش نمایشگاه، به معنای از بین رفتن فرصت استثنایی فروش، با ۱۰ درصد تخفیف است. بیشترین سود در جریان تولید کتاب، از آن موزعین است. اگر بخش فروش از نمایشگاه حذف شود، ضربه سنگینی به نشر وارد خواهد شد، به‌عبارت دیگر بسیاری از ناشران بخشی از خلاء مالی خود را با فروش کتاب جبران می‌کنند.
           
بیگی با بیان این مطلب که اگر نمایشگاه، فقط محل نمایش کتاب باشد، حضور میلیونی مردم را از دست می‌دهیم، درباره برخی دیدگاه‌ها از ضربه نمایشگاه به کتاب‌فروشی‌ها تاکید کرد: انتشارات فصل پنجم، کتاب‌فروشی دارد و تجربه نشان داده، فروش نمایشگاهی در میزان فروش کتاب‌فروشی فصل‌ پنجم تاثیری نداشته است؛ علاوه‌براین برگزاری طرح‌های حمایتی از تسهیلات قابل‌توجه برای حمایت از کتاب‌‌فروشی‌ها است که در طول سال برگزار می‌شود.
 
حذف فروش نمایشگاهی با وجود هر ناشر یک کتاب‌فروشی شدنی است
مدیر‌مسئول انتشارات فصل پنجم بیان کرد: اگر روزی رسید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همه ناشران فعال، برای تاسیس کتاب‌فروشی‌ تسهیلات ارائه کند، ایده و طرح حذف فروش از نمایشگاه کتاب تهران، قابل بررسی است؛ اجرای این ایده در حال حاضر بی‌تردید طرح شکست خورده‌ای است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: