نمایشگاه قرآن نیاز به بازتعریف دارد/ در حاشیه بودن ما را ضعیف کرده است

مدیر انتشارات جمال، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره حضورش در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: از اینکه امسال، بخش کودک مجزا شده خوب است اما هنوز روابط‌عمومی نمایشگاه نتوانسته مردم را به سوی بخش کودک هدایت کند و وقتی مردم به نمایشگاه می‌آیند، سردرگم می‌شوند.
 
علیرضا سبحانی‌نسب، افزود: انتظار می‌رود هرچه به عمر نمایشگاه‌ها اضافه می‌شود ما هم انباشتی از تجربه‌ها داشته باشیم، کاستی‌ها تمام شود و به نقاط قوت اضافه شود. اما هرچه جلوتر می‌رویم خیلی از کاستی‌ها همچنان باقی ا‌ست یا رنگ عوض می‌کند و هرسال بخشی از کاستی‌ها خودنمایی می‌کنند.
 
وی در ادامه بیان کرد: اتفاقی که هرساله در نمایشگاه قرآن می‌افتد این است که بخش عفاف و حجاب بر سایر بخش‌ها احاطه دارد. در عین حالی‌که این مساله بد نیست اما سرمایه‌گذاری که می‌توان در جهت رونق گرفتن بخش مکتوب فرهنگی قرآنی و ارتباط برقرار کردن مردم انجام داد در حاشیه قرار گرفته و این مساله یک نقطه ضعف است.

باید هم‌اندیشی کنیم 
سبحانی‌نسب با بیان اینکه در این شرایط باید هم‌اندیشی کنیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم، گفت: به عنوان مثال مالزی فستیوالی برای کارهای قرآنی دارد و فعالیت‌های مختلف قرآنی را پوشش می‌دهد و رویکرد متفاوتی دارد. در این فستیوال هر بخشی به اندازه خودش دیده می‌شود. براین اساس باید تدابیری اندیشیده شود تا هیچ بخشی مهجور نماند.
 
این ناشر افزود: چند سالی است که نمایشگاه قرآن ضعیف شده است که می‌تواند به دلیل بودجه، برنامه‌ریزی یا استراتژی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و با نمایشگاه قرآن سال‌های گذشته که مردم می‌آمدند و ارتباط برقرار می‌کردند فاصله گرفته است و ارتباطات و گرمایی که مردم به نمایشگاه می‌دادند و همچنین بحث اقتصاد نشر ضعیف شده است و بسیاری از ناشران رغبت نمی‌کنند در نمایشگاه شرکت کنند و نه بخش اقتصادیش برایشان جذاب است نه بخش ارتباطات آن.
 
وی درباره برنامه‌های جنبی نمایشگاه نیز توضیح داد: امسال می‌بینیم چهار روز قبل از زمان برگزاری نمایشگاه از بعضی گروه‌ها خواسته شده برای اجرای برنامه به نمایشگاه بیایند و مردم را سرگرم کنند. قطعا برنامه‌ای که این گروه‌ها در این فرصت کوتاه می‌خواهند اجرا کنند خیلی قوی، نوآورانه و عمیق نخواهد بود. از سویی متولیان نمایشگاه هر سال عوض می‌شوند و روابط و تجربیات گروه قبلی نابود می‌َشود و این‌ها ضعف‌هایی است که ما در طول نمایشگاه داریم.
 
 

متناسب با ظرفیت غرفه ورودی نداریم
سبحانی‌نسب درباره غرفه انتشارات جمال در بیست‌وهفتمین نمایشگاه قرآن نیز گفت: امسال ۶۰ متر غرفه گرفتم تا با مخاطبان به راحتی بتوانم ارتباط برقرار کنم و به راحتی در فضای غرفه کتاب‌ها را ببینند اما تعداد مراجعه‌کنندگان کم است و متناسب با ظرفیت غرفه ورودی نداریم. درحالی‌که اگر وارد راهروی کناری شویم یا به بخش عفاف و حجاب برویم، می‌بینیم مملو از جمعیت است. درحالی‌که در نمایشگاه هدایتی انجام نشده و مردم نمی‌دانند اینجا بخش کتاب کودک است و اغلب به طور اتفاقی و شانسی به این بخش می‌آیند.
 
وی افزود: ما ناشر تخصصی کتاب‌های «آشنایی کودکان با خدا» هستیم و در این زمینه آثار زیادی منتشر کرده‌ایم و بسیاری از مخاطبان با زمینه قبلی به سراغ ما می‌آیند اما امسال در جایی هستیم که نمی‌توانند ما را پیدا کنند حتی امسال تعداد مخاطبان عبوری هم کمتر است چون در حاشیه هستیم و این در حاشیه بودن ما را ضعیف کرده است.
 
سبحانی‌نسب با تاکید بر اینکه در این شرایط نیاز به بازتعریف دوباره نمایشگاه قرآن داریم، گفت: نمایشگاه قرآن از نظر زمان برگزاری درحال نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و پایان سال است و نیاز به بازتعریفی دارد تا به کارکرد مثبت‌تری برسد.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: