نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت – آلمان

نمایشگاه کتاب فرانکفورت (به آلمانی: Frankfurter Buchmesse)

از لحاظ تعداد ناشران و بازدیدکنندگان بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیا محسوب می‌شود.این نمایشگاه ۵ روزه، در اواسط اکتبر هر سال در نمایشگاه تجارت فرانکفورت در آلمان برگزار می‌شود. ۳ روز اول آن به بازدیدکنندگان تجاری (متخصصان صنعت چاپ و نشر) اختصاص دارد و ۲ روز آخر آن به روی بازدیدکنندگان عام گشوده می‌شود. همه ساله نویسندگان، نمایندگان عرصهٔ نشر و شرکت‌های چندرسانه‌ای از سراسر جهان به منظور مذاکره و تعامل جهت دست یافتن به حقوق نشر و مجوز انتشار بین‌المللی آثارشان، عرضه و تبلیغ آثار و یافتن بازارهای جهانی، آشنایی با ناشران و عقد قراردادهای تازه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور می‌یابند. هم‌چنین هر ساله در این نمایشگاه، یک کشور به عنوان مهمان ویژه شرکت می‌کند و می‌تواند بخش‌های گوناگون ادبیاتش با بهره‌گیری از فضای نشر خاص معرفی می‌کند.

انتشارات بوکتاب طی سالهای گذشته به طور مستمر در کلیه نمایشگاه های بین المللی کتاب همچون نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت، نمایشگاه بین المللی کتاب لندن، پاریس و …. به عنوان گروه انتشاراتی بازدید کننده از این نمایشگاها شرکت کرده است که نتیجه این بازدید های بین المللی انعقاد قراردادهای مختلف و تفاهمنامه ها جهت چاپ و نشر کتابهای نویسندگان بروز و مطرح دنیا میباشد.

سر در اصلی ورودی نمایشگاه فرانکفورت

در طول مدت برگزاری، نزدیک ۷٬۰۰۰ ناشر از ۱۰۰ کشور در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و حدوداً ۲۸۶٬۰۰۰ نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند. نمایشگاه فرانکفورت که از سال ۱۹۴۹ برگزار می‌شود به دلیل میزان بالای تبادلات و معاملات (تجارت نشر) یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های کتاب است.

فضای بیرونی نمایشگاه فرانکفورت
سالنهای داخلی نمایشگاه کتاب فرانکفورت
سالنهای داخلی نمایشگاه کتاب فرانکفورت
کتاب آرایی غرفه یکی از ناشرین خارجی

 

 

تاریخچه

فرانکفورت (Frankfurt am Main) یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شهرهای آلمان است که در ایالت هسن (Hesse) قرار دارد. جمعیت شهر به تنهایی ۷۰۰ هزار نفر بوده و همراه با حومه‌اش راین-ماین تا دو میلیون نفر نیز تخمین زده‌ می‌شود. مساحت فرانکفورت ۲۴۹ هزار متر مربع بوده و به همراه برلین، هامبورگ و مونیخ از شهرهای بزرگ آلمان محسوب می‌شود. این شهر امروزه یکی از ثروتمندترین مراکز اروپا، دارای مرکز نمایشگاهی بین‌المللی و مرکز فرهنگ، ادبیات و علم است و به دلیل همین خصوصیات منحصر به فردش قلب قاره اروپا خوانده می‌شود.

شهر فرانکفورت آلمان

این شهر در سال ۷۹۴ میلادی با نام فرانکوفورد (Franconofurd) شکل گرفت. نام فرانکفورت از دو لغت فرانکو و فورت تشکیل شده که فرانکو به قوم ژرمن-فرانک‌ها و فورت نیز به منطقه ای با رود کم‌عمق دلالت دارد. پسوند ماین که در انتهای شهر فرانکفورت آمده نیز نام رودخانه‌ای است که از مرکز شهر می‌گذرد و ماین نام دارد.

در امپراتوری روم، فرانکفورت یکی از مهم‌ترین شهرها بود. علاوه بر این امپراتور آلمان، از سال ۸۵۵ میلادی در فرانکفورت انتخاب می‌شد و در آخن تاجگذاری می‌کرد. در جنگ جهانی دوم فرانکفورت بارها بمب‌باران شد و حدود ۵۵۰۰ شهروند آن جان خود را از دست دادند اما پس از جنگ جهانی، مانند سایر شهرهای آلمان، فرانکفورت شکوفایی خود را دوباره به‌دست آورد.

میدان مرکزی شهر فرانکفورت
این مطالب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *