نقش سنت و مدرنیسم در بقای کتاب‌فروشی‌ها

محمد‌هاشم اکبریانی، نویسنده در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره جریان تدوین کتاب «کتاب‌فروشی گفت‌و‌گو با کتاب‌فروشان)» بیان کرد: تدوین این کتاب تابستان سال ۱۳۹۷ با شناسایی کتا‌ب‌فروشان پیشکسوت و هماهنگی نهایی با موسسه خانه کتاب آغاز و تا آبان‌ماه سال جاری ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: تاریخ شفاهی نشر، معمولا چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این مساله، موجب به فراموشی سپرده شدن، فعالان این حوزه می‌شود؛ البته به نظر می‌رسد، دلیل اصلی این بی‌توجهی به تاریخ شفاهی، دشواری پرداختن به آن باشد.  

اکبریانی با اشاره به شیوه‌های طراحی پرسش‌های گفت‌‌‌وگو و عوامل تاثیر‌گذار بر آن، ادامه داد: پرسش‌ها براساس دو محور کلی تنظیم شده بود؛ نخست پرسش‌های کلی درباره سابقه و  شروع فعالیت کتاب‌فروشی و پرسش‌های جزئی که محورشان با توجه به زمان فعالیت کتاب‌فروشان، طراحی شده بود.
 

این نویسنده، درباره یکی از جذاب‌ترین گفت‌و‌گو‌های کتاب «کتاب‌‌فروشی» ادامه داد: گفت‌و‌گو با آقای خلیل مستوفی، مدیر کتاب‌فروشی مستوفی یکی از حذاب‌ترین گفت‌و‌گو‌ها است. مستوفی با سفر به هند کتاب‌های خطی را خریداری، به ایران منتقل می‌کرد و به کتابخانه‌های مرجع می‌فروخت. اقدام مستوفی در خرید و انتقال کتاب‌های خطی، یک حرکت کاملا خود‌جوش بود.

وی همچنین درباره دیدگاه ۹ کتاب‌فروش پیشکسوت به آینده کتاب‌فروشی‌‌های سنتی، گفت: درباره این موضوع دیدگاه‌ کتاب‌فروشان مشابه نیست؛ به‌عنوان مثال، آقای بهشتیان با توجه به‌ اینکه دهه ۷۰ فعالیت خود را آغاز کرده هنوز حتی از سیستم کامپیوتر در کتاب‌فروشی استفاده نمی‌کند.

اکبریانی افزود: مستوفی هم معتقد است کتاب‌فروشی‌‌ سنتی جایگاه خودش را دارد و می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. این کتاب‌فروش هرچند از رسانه تلگرام استفاده می‌کند اما در کتاب‌فروشی، برای پاسخگویی به مشتری همچنان به ذهنش متکی است.

وی ادامه داد: در مقابلِ دیدگاه بهشتیان، محمد‌حسن شاطریان، مدیر کتاب‌فروشی «بیدگل» معتقد است کتاب‌فروشی‌ها باید با زمانه متحول شوند.   

این نویسنده با بیان اینکه حلقه‌های مختلف نشر باید با هم  مطالعه شوند، بیان کرد: اگر حلقه‌های مختلف نشر را با هم نبینیم نمی‌توان سهم تاثیر‌گذاری هر یک صاحبان نقش در جریان تولید کتاب را بشناسیم. به‌عنوان مثال؛ تاکید می‌شود همسو شدن کتاب‌فروشی‌ با تحولات دنیای مدرن در افزایش میزان مطالعه تاثیر دارد؛ در‌حالی‌که همان‌طور که از زبان کتاب‌فروشان سنتی اشاره کردم، کتاب‌فروشی‌‌های سنتی همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند.

 
دفتر سوم تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران با عنوان «کتاب‌فروشی؛ گفت‌و‌گو با کتاب‌فروشان» با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۵ هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: