نخستین جشنواره ملی نشر دانشگاهی در هفته پژوهش برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری نخستین جشنواره ملی نشر دانشگاهی ایران صبح امروز(دوشنبه ۲۰ آبان) با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری این جشنواره و خبرنگاران در انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست مرتضی زینعلی، رئیس شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره ملی نشر دانشگاهی در سخنانی با اشاره به علل و انگیزه شکل‌گیری این جشنواره توضیح داد: مشکلات و مسائلی شامل تولید دانش، کتاب و عرضه آثار مکتوب است که امروزه صنعت نشر به‌خصوص نشر دانشگاهی را در برگرفته است؛ موضوعاتی که صنعت نشر کشور را تهدید می‌کند.
 
وی با اشاره به مشکلات تولید دانش در کشور گفت: کاهش تقاضا منجر به کاهش انگیزه برای تالیف و ترجمه شده است. جلب توجه بیشتر وزارتخانه و سیاستگذاران آموزش عالی دست‌اندرکار به امر تولید آثار مکتوب در داخل و کاهش نگاه مصرفی به این مقوله، ازجمله دلایل مهم ما برای این موضوع بود.
 
زینعلی با اشاره به مشکلات تولید کتاب نیز گفت: مشکلات تالیف و ترجمه و افزایش هزینه‌های تولید کتاب در ایران نیز از دیگر موضوعاتی است که تلاش می‌کنیم در این جشنواره به آن‌ پرداخته شود، زیرا افزایش قیمت تمام شده با توجه به افزایش هزینه‌ها و کاهش حاشیه سود و هزینه‌های گران مواد اولیه موجب عقب ماندن ناشران از مدل‌ها و فناوری‌های نوین تولید است.
 
وی یادآور شد: در این میان عدم به کارگیری مدل و راهکارهای نوین تولید که منجر به ظهور و بروز مشکلاتی در نشر دانشگاهی شده است، همچنین عدم رعایت حقوق نشر از سوی همکاران ناشر، کتابفروش و مشتریان نیز از جمله مشکلات تولید کتاب به شمار می‌آیند.
 
زینعلی درباره مشکلات فروش کتاب در بخش نشر دانشگاهی نیز توضیح داد: مسائل ناشی از تلاطم فناورانه شامل تکثیرهای غیرقانونی در دانشگاه‌ها با استفاده از دستگاه‌های چاپ دیجیتال و انتشار و اشتراک فایل‌های الکترونیک در فضای مجازی و سایت‌ها و به‌روز نبودن شیوه‌های نوین بازاریابی از جمله دلایل این موضوع است.
 
زینعلی با اشاره به شعار جشنواره ملی نشر دانشگاهی گفت: این جشنواره با شعار «کتاب،‌ دانشگاه، توسعه» سه بخش کلی را شامل می‌شود که شامل نمایشگاه تازه‌های نشر آثار مکتوب دانشگاهی، همایش ملی نشر و بخش انتخاب کتاب و ناشر سال دانشگاهی است.
 
وی کمک به خودکفایی در تولید، انتشار و مصرف آثار علمی در داخل کشور را رسالت و هدف اصلی این جشنواره معرفی کرد و گفت: از جمله اهداف کوتاه مدت جشنواره ملی نشر دانشگاهی می‌توان به به‌روزرسانی بنگاه‌های نشر از نظر تولید و فروش، نمایش و فروش تازه‌های نشر و گسترش ارتباطات بین دست‌اندرکاران این حوزه اشاره کرد.
 
به گفته زینعلی، احیای چرخه‌های معیوب تولید و انتشار دانش در کشور از طریق برقراری ارتباط مستمر بین ذینفعان و دست‌اندرکاران این حوزه در وزارتخانه و بنگاه‌های بخش خصوصی نیز از اهداف بلند مدت و راهبردی جشنواره به شمار می‌آید.
 
مدیر کمیته کتاب و ناشر سال همچنین درباره این بخش توصیح داد: سالانه جوایز مختلفی در حوزه کتاب از سوی سازمان‌ها و نهادهای مختلف به نویسندگان و ناشران داده می‌شود و این جشنواره در تلاش است به صورت کاملا مستقل سالانه کتاب و ناشر دانشگاهی سال را معرفی کند.
 
وی تاکید کرد: امسال به دلیل کمبود وقت و عدم آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم این بخش از جشنواره اجرایی نمی‌شود و از سال آینده به جشنواره افزوده خواهد شد.

 
در بخش دیگر این نشست خبری، سیدعباس حسینی‌نیک، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی و رئیس ستاد اجرایی جشنواره ملی نشر دانشگاهی در سخنانش از برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی خبر داد و گفت: نخستین دوره این نمایشگاه، آبان ماه سال ۱۳۸۹ و هم‌زمان با هفته کتاب برگزار شد و بعد از شش دوره برگزاری متوقف ماند، اما امسال هم‌زمان با هفته پژوهش شاهد برگزاری هفتمین دوره آن خواهیم بود.
 
وی ادامه داد: از آنجایی که آثار ارائه شده در این نمایشگاه دانشگاهی و درباره موضوعات پژوهشی است، زمان آن را از هفته کتاب به هفته پژوهش تغییر دادیم و نمایشگاه از ۲۶ تا ۲۹ آذر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.
 
حسینی‌نیک با بیان اینکه جمعی از معاونت‌های پژوهشی سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای علمی و تخصصی در هفته پژوهش در سالن‌های دیگر محل دائمی نمایشگاه‌های تهران حضور دارند، گفت: نمایشگاه تخصصی کتاب‌های دانشگاهی در سالن ۲۵ و فضایی به وسعت ۱۵۰۰ مترمربع در این مکان برگزار می‌شود و پیش‌بینی ما این است که ۱۰۰ تا ۱۵۰ ناشر دانشگاهی در این رویداد حضور داشته باشند.
 
وی به‌روزرسانی و تجهیز کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی را اولویت اصلی این نمایشگاه دانست و گفت: با توجه به اهمیت به‌روز بودن منابع درسی و دانشگاهی در کتابخانه‌های تخصصی تعاملات و رایزنی‌هایی با نهادهای مختلف داشتیم تا از این نمایشگاه خرید داشته باشند.
 

سومین سخنران این نشست مسعود پایدار، مدیر کمیته همایش آینده‌نگاری نشر دانشگاهی بود، وی با اشاره به برگزاری این همایش در ۲۷ آذر گفت: محورهای کلی پیش‌بینی شده برای هماش شامل سازوکارهای نوین تولید، بازاریابی، توزیع و فروش کتاب، با طراحی مدل‌های کسب و کار بنگاه‌های نشر، نقش فناوری‌های نوین در آینده نشر، آموزش عالی و توسعه نشر، کتابخانه‌های دانشگاهی و حقوق نشر و چالش‌های پیش‌رو است.
 
وی افزود: در دهه‌های اخیر موضوع تخصصی شدن نشر و ایجاد سازمان حرفه‌ای در دستور کار فعالان قرار گرفته است و طی ۱۵ سال اخیر در بخش دانشگاهی انجمن ما تلاش کرده به عنوان انجمن مرجع حوزه دانشگاهی از همفکری و همراهی مدیران برتر نشر بهره گیرد.
 
پایدار با اشاره به ضرورت برگزاری این همایش گفت: ارتقای سطح کمی و کیفی کتاب‌های دانشگاهی و پژوهش و مطالعه درباره موضوعات تولید و چاپ آثار دانشگاهی از جمله موضوعاتی است که در قالب سخنرانی‌، کارگاه و پنل‌های آموزشی در این همایش دنبال می‌شود.
 
به گفته وی، همایش آینده‌نگری نشر دانشگاهی ایران ۲۷ آذر از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در سالن کنفرانس شماره یک محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

حامیان نخستین جشنواره ملی نشر دانشگاهی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، مرکز نشر دانشگاهی و دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

نخستین جشنواره ملی نشر دانشگاهی ۲۶ تا ۲۹ آذر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: