نامه سرگشاده پولمن به خاطر دزدی ادبی در انگلیس

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از تلگراف، فیلیپ پولمن نویسنده مشهور انگلیسی و رئیس انجمن نویسندگان بریتانیا در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دولت این کشور خواستار محافظت از حقوق نویسندگان شد.
 
وی در این نامه از وجود سایت‌های غیرقانونی دانلود داستان و رمان انتقاد کرد و گفت: دولت انگلیس باید قوانین کپی رایت خود را در زمینه کتاب‌های الکترونیک نیز با شدت بیشتری اجرا کند.
 
به گفته پولمن قوانین کپی رایت و حقوق نویسندگان در مورد کتاب‌های چاپی در سال‌های اخیر به خوبی اجرا شده است ولی در زمینه کتاب‌های الکترونیک دولت بسیار ضعیف عمل کرده است.
 
وی در این نامه خطاب به کرگ کلارک وزیر تجارت انگلیس نوشت: در کشور هزاران سایت غیرقانونی دانلود کتاب فعالیت می‌کنند و هیچ نهاد دولتی مانع آن‌ها نمی‌شود. نامه مذکور به امضای ۳۴ نفر از نویسندگان مطرح عضو انجمن نویسندگان بریتانیا رسیده است.
 
پولمن نوشت: دزدی ادبی کتاب‌های الکترونیک در انگلیس بسیار ساده است و این معضل در حال نابود کردن میراث ادبی است. قانون کپی رایت یکی از ضروریات زندگی متمدن است ولی دزدی ادبی مانند باران اسیدی در حال نابود کردن این تمدن است.
 
وی به نمایندگی از نویسندگان انگلیسی از دولت خواست از حقوق آنها در برابر این اقدامات غیرقانونی محافظت کند. طبق اطلاعات ارائه شده در این نامه بسیاری از نویسندگان به خاطر دانلودهای غیر مجاز از نظر معیشتی در تنگنا قرار گرفته‌اند و دولت برای حفظ درآمد آنها هنوز اقدام جدی انجام نداده است.
 
به گفته نویسندگان هر روز به تعداد سایت‌های غیر مجاز دانلود کتاب و داستان اضافه می‌شود. طبق آمارهای موجود در سال ۲۰۱۷ حدود چهار میلیون کتاب الکترونیک به صورت غیر مجاز از طریق این سایت‌ها دانلود شده است.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: