ناشران کمک آموزشی ظرفیت تولید کتاب‌های درسی را دارند

محمدرضا سالکی؛ رئیس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه ناشران کتاب‌های کمک آموزشی از پتانسیل تالیف کتاب‌های درسی بهره‌مند هستند، گفت: در دنیا ناشران آموزشی کتاب کمک درسی تولید نمی‌کنند و به جای آن در تولید کتاب درسی با نظام آموزشی همکاری دارند و به نظرم در ایران نیز چنین ظرفیتی وجود دارد.
 
وی افزود: در این زمینه ناشران معتبری مانند پیرسون، مک گروهیل و جان‌وایلی از جمله موسساتی هستند که کتاب درسی ایالت‌های مختلف را تهیه می‌کنند و در این زمینه نیز بسیار موفق هستند.
 
سالکی با اشاره به پیشنهاد رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مبنی بر واگذاری تالیف کتاب‌های درسی به ناشران کتاب‌های کمک آموزشی، گفت: چند سال پیش بحث نظام چند تالیفه مطرح شد و قرار شد بر اساس آن به عنوان مثال سه کتاب ریاضی داشته باشیم یا برای درس‌های دیگر نیز چنین وضعیتی باشد که در این زمینه ناشران کمک آموزشی می‌توانند وارد عمل شوند.
 
وی یادآور شد: در این زمینه ابتدا باید بحث تالیف و مفهوم هدف آموزشی تبیین و تولید محتوا، اصول و موازین کتاب درسی نیز مشخص ‌شود تا به بحث تولید محتوا وارد شویم.
 
رئیس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با بیان اینکه بخش عمده مولفان کتاب‌های کمک آموزشی از بدنه آموزش و پرورش و معلمان و دبیران موفق و باتجربه هستند، گفت: به نظرم در این زمینه اگر اهداف و سیاست‌های تالیف مشخص شود این قابلیت به خوبی در میان ناشران کمک آموزشی وجود دارد، در این میان باید اصول و مبانی آموزشی طی کارگاه‌های آموزش ارائه شود.
 
سالکی تاکید کرد: اگر کارشناس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سرفصل‌ها را به ما بگویند کتاب‌هایی با ویژگی‌های بهتر تولید کنیم و این ظرفیت به خوبی وجود دارد.
 
وی با اشاره به آخرین جلسه شورای سیاستگذاری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، گفت: این شورا معمولا سالی دوبار تشکیل می‌شود و نمایندگانی از سازمان‌ها و نهادهای مختلف که در زمینه تولید محتوا و نشر فعالیت دارند حضور دارند.
 
سالکی ادامه داد: هدف اصلی این شورا هماهنگی و حفظ وحدت رویه برای تحقق اهداف آئین‌نامه‌های اجرایی منابع آموزشی و تربیتی است و در آخرین نشست آن درباره فعالیت و ظرفیت‌های ناشران آموزشی و کمک آموزشی مطرح شد و قرار است در این زمینه به زودی تصمیم‌گیری‌های جدی انجام شود و ما نیز منتظر این موضوع هستیم.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: