موسسه خانه کتاب به کتابخانه بابا‌طاهر کتاب اهدا می‌کند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) ۱۷ اسفند‌ماه سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، به همین مناسبت از دو سال گذشته به ابتکار این نهاد، طرح کتابخانه‌گردی و با هدف تاکید بر توجه به کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود.
  
دومین دوره طرح کتابخانه‌گردی
هم‌زمان با پانزدهمین دوره سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دومین دوره طرح کتابخانه‌گردی در سراسر کشور امروز (شنبه ۱۸اسفندماه) آغاز شد.

نخستین دوره این رویداد کتابخانه‌های تهران میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مسئولان حوزه کتاب و فرهنگ بودند اما براساس مصوبه امسال نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دومین دوره طرح کتابخانه‌گردی به شیوه‌ متفاوت در حال برگزاری است. این طرح از ساعت ۸  تا ساعت ۲۰ شنبه‌(18 اسفند‌ماه) ادامه دارد.

طبق‌ برنامه‌ریزی مقرر شده تا مدیران کل اداره کتابخانه‌های عمومی هر استان با ارسال دعوت‌نامه، میزبان مدیران شهری، فرهنگی و سیاسی و مذهبی هر شهر و استان باشند. رسم میزبانی امسال فقط در کتابخانه‌های تازه تاسیس و یا بازسازی شده هر استان و یا شهرستان انجام می‌شود.

نیکنام حسینی‌‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب، از نخستین مدیران فرهنگی بود که در کتابخانه بازسازی شده بابا‌طاهر شهر تهران، حاضر شد؛ کتابخانه‌ای که در بهمن‌ماه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و هم‌زمان با دهه فجر با حضور علیر‌ضا مختار‌پور؛ دبیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بازگشایی شد.

حسینی‌‌پور از این کتابخانه که در بوستان دانش‌آموز قرار دارد بازدید کرد و در این جریان از فعالیت‌های اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران از‌جمله فعالیت ۱۵ پایگاه دائمی نقد و بررسی کتاب استان تهران مطلع شد.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت برگزاری این نشست‌ها برای شناسایی بهترین‌ها بر تقویت ارتباط رسانه‌ای بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) تاکید کرد.

مدیر‌‌عامل موسسه خانه کتاب، همچنین با هدف تجهیز کتابخانه بابا‌طاهر از اهدا کتاب‌ به این کتابخانه خبر داد.

یکی از چشم‌انداز‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، توجه به ظرفیت‌‌های اجتماعی کتابخانه‌های عمومی است. بنابراین کتابخانه‌های عمومی استان تهران از حسینی‌‌پور برای حضور در آئین افتتاح استارت‌آپ کتاب‌محور دعوت کرد.

در مجموع ۱۶ کتابخانه استان تهران در دومین دوره طرح کتابخانه‌گرید مشارکت دارند.
       ‌    
درباره  نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور        
نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور براساس قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی مصوب ۱۳۸۲ متولی قانونی اداره کتابخانه‌های عمومی در ایران است. پیش از تصویب این قانون کتابخانه‌های عمومی کشور با عنوان هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شد اما پس از تصویب لایحه دولت در ۱۷ اسفند ۱۳۸۲ در مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای ‌نگهبان، نهاد مسئولیت تأسیس، ساخت، تجهیز و بازسازی، توسعه و مدیریت و نظارت و سایر امور کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور را برعهده گرفت.   

براساس آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور که در تاریخ ۴ آذر ۱۳۸۳ به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت تصویب شد، نهاد زیرنظر هیئت امنا فعالیت می‌کند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: