مناظره و گفت‌وگو درمان بسیاری از دردهای انسانی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی عصر روز چهارشنبه ۲۲ آبان‌ماه در آئین اختتامیه پنجمین همایش بین‌المللی مناظرات رضوی و نشست گفت‌وگوی ادیان و مذاهب در پژوهشگاه صفوی اردبیل گفت: حقایق در تضارب آرا خود را نمایان می‌کنند؛ ما برای خواندن کتاب آمده‌ایم و در واقع، مناظره برای این است که زمینه برای این فکر آماده شود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: همه پیروان ادیان الهی نیازمند این نوع مناظرات هستند و خروجی چنین همایش‌هایی در جهان بسیار تأثیرگذار است به شرط آنکه آفت‌زده نشود.

وی ادامه داد: در عصر کنونی که هجمه‌های روانی و روحی روز به روز در حال گسترش است، مناظره و گفت‌وگو علاج و درمان بسیاری از دردهای انسان‌ها به نظر می‌رسد.

عاملی با بیان اینکه امام رضا (ع) نیز با همین روش چهره واقعی اسلام را به همگان نشان داد، اضافه کرد: انجام شایسته مأموریت‌های هدایتگرانه از جمله کارهای برجسته امام رضا (ع) بود و بر این اساس دعوت به تعقل و تأمل در رفتار و سلوک اجتماعی با این مهم رشد می‌کرد و پرورش می‌یافت.
 
اردبیل؛ میزبان صلح و دوستی و همزیستی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در این مراسم بیان کرد: اردبیل در طول تاریخ همواره منادی وحدت، صلح و همزیستی بوده و امروز نیز نقش خود را با میزبانی از همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی به صورت کامل ایفا کرده است.

وی افزود: در دنیای جنگ و خونریزی و قتل و غارت و هتک حرمت و شکستن کرامت انسانیت، اردبیل همچون همیشه تاریخ، پرچم صلح و همزیستی را به اهتزاز درآورده است.

اسحاقی ادامه داد: خواستیم چراغ گفت‌وگو روشن شود و جایی باشد که صدای معرفت و منطق در آن انعکاس یابد و اردبیل برای این مهم اولی‌تر بود.

وی با اشاره به اینکه امیدآفرینی از اهداف این حرکت علمی- پژوهشی است، تصریح کرد: در برابر این همه تریبون بین‌المللی و رسانه‌های غول پیکر که بر کوره اختلاف و منازعه می‌دمند، آتش می‌افروزند و از تفرقه سود می‌برند، تصمیم گرفتیم آنتنی برای پژواک نوای صلح داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل درباره روند برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی، گفت: ۲۴۶ مقاله از پژوهشگران داخلی و خارجی به دبیرخانه رسید و داوری آثار به همت و تلاش اعضای هیئت علمی و اساتید متبحری از حوزه‌های علمیه قم، دانشگاه‌های تهران، امام صادق، الزهرا و اردبیل به شکل دقیقی انجام گرفت.

وی افزود: در پایان هشت اثر برتر در بخش مناظرات رضوی و یک اثر نیز در بخش ویژه با عنوان سبک مناظره امام جواد (ع) به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

اسحاقی ادامه داد: در هر دوره دو کتاب خلاصه مقالات به بازار فکر و تعقل و اندیشه و اصحاب حکمت و معرفت افزوده و تقدیم می‌شود که ارمغان ارزشمندی است و امید می‌رود با کاربستی و تبدیل این نتایج و خروجی‌های پژوهشی بحث گفت‌وگو و مناظره رضوی را در سال‌های بعد به شکلی عینی‌تر پیش ببریم.
 
فرهنگ گفت‌وگو باید به شکل درست و منطقی پیش برود
معاون پژوهشی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) نیز در این مراسم اظهار کرد: اردبیل تنها میزبان جشنواره پژوهشی بين‌المللي در کشور بود که به همت مسئولین استان، به خوبی توانست از پس آن برآید.

علیرضا کریم‌دادیان تصریح کرد: مطالب مطرح شده در چنین همایش‌های گفتگو محوری باید با قدرت بیشتری بین ادیان و مذاهب ادامه یافته و برای یادگیری شیوه‌های گفتگو و مذاکره در بطن جوامع تسری پیدا کند.

وی اذعان کرد: گاهی شاهد هستیم که استادان دانشگاه و سخنرانان حتی شیوه برقراری تعامل با دانشجویان را نمی‌دانند؛ لذا لازم است فرهنگ گفت‌وگو به شکل درست و منطقی پیش برود.
 
یافتن نقاط مشترک هدف اصلی گفت‌وگوی دینی است
نماینده انجمن کلیمیان ایران نیز در این آئین گفت: حضور در همایش‌های گفت‌وگو بین ادیان، ارائه مقاله و ایراد سخنرانی در این نشست‌ها، سبب خروج از انزوای اقلیت‌های دینی می‌شود که این مهم از جمله آثار مثبت گفت‌وگوی دینی است.

وی با بیان اینکه جامعه کلیمیان ایران در همه همایش‌های گفت‌وگو محور دینی مشارکت فعال داشته است، افزود: با گسترده‌تر شدن فضای گفت‌وگوی دینی، سرمایه اجتماعی ارتقا یافته و صلح بین پیروان ادیان از این طریق برقرار می‌شود.
آبایی تأکید کرد: چکیده تورات در یک جمله خلاصه می‌شود اینکه «همنوعت را مثل خودت دوست بدار!» و این نشان می‌دهد که انسان و رفتار انسان با انسان از جمله دغدغه‌های دینی است؛ به عبارتی این موضوع به عنوان شاخص رفتاری انسان در سایر ادیان هم وجود دارد و می‌تواند پایه گفت‌وگو قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اخذ نظر ادیان درباره مسائل مهم جهانی و اجتماعی از زبان عالمان دینی، از جمله آثار گفت‌وگوی ادیان است و از غرض‌ورزی و اشتباه در فهم و برداشت جلوگیری می‌کند.

نماینده انجمن کلیمیان ایران با بیان اینکه یافتن نقاط مشترک هدف اصلی گفت‌وگوی دینی است، گفت: توحید، نبوت، وحی الهی، معاد و بسیاری از ارزش‌های اخلاقی در بین ادیان مشترک بوده و در گفت‌وگوی بین ادیان پیگیری می‌شود؛ به این ترتیب، گفت‌وگوی دینی با تقویت تکثر آرا و عقاید و فراهم شدن زمینه ارائه عقاید و باورهای ادیان دیگر، فضای همزیستی به وجود آمده و روابط بین پیروان ادیان تلطیف خواهد شد.

وی تصریح کرد: برداشت رحمانی و خوانش مثبت از دین از جمله دیگر آثار مهم گفت‌وگوی دینی است؛ چرا که برداشت دیگرستیزانه در متن ادیان وجود ندارد. با گفت‌وگوی بین ادیان، فهم ادیان دیگر عمیق‌تر شده و آثار مثبت گفت‌وگوی دینی به متن جامعه تسری می‌یابد.
 
جهان امروز نیازمند گفت‌وگو است
عبدالقادر محمدبلو، عالم دینی نیجریه‌ای نیز در این آئین گفت: گفت‌وگو و مناظره یکی از ابزارهای اصلی رشد جوامع در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و دینی است.

وی با بیان اینکه دین اسلام، قرآن کریم، پیامبر و ائمه معصومین به گفت‌وگو بین مردم و ادیان تأکید بسیاری داشتند، تصریح کرد: جهان امروز بیش از همه چیز نیازمند گفت‌وگو است تا اختلافاتی که بین ادیان و مذاهب وجود دارد، رفع شود.

محمدبلو ادامه داد: در ترویج و معرفی دین اسلام، گفت‌وگو و مناظره مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند و با کمک این ابزار می‌توان اسلام ناب محمدی را بیشتر به جهانیان معرفی کرد.

بنا بر این گزارش، در این آئین، از پدیدآورندگان مقالات برتر در پنجمین دوره همایش بین‎المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی که در دانشگاه فرهنگیان اردبیل قرائت و عرضه شده بود، تجلیل صورت گرفت؛ همچنین، کتاب «نقش عشق» که دربرگیرنده مقالات برگزیده چهارمین دوره همایش بین‎المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی اردبیل بود، رونمایی شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: