مفاخر فرهنگ و ادب آذربایجان شرقی تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چهارمین برنامه «عصر کتاب استانی» که به‌همت موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود، به آذربایجان شرقی و تجلیل از سه تن از مفاخر این استان شامل بهروز عزبدفتری، خلیل سلطان‌القرایی و حسین دوستی، اختصاص داشت که عصر امروز سه‌شنبه ۵ شهریور با حضور مدیرعامل خانه کتاب، رئیس هیئت مدیره کانون کشوری انجمن‌های مترجمان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سیاسی، امنیتی استانداری، رئیس اتحادیه ناشران و جمع زیادی از فعالان حوزه فرهنگ د این استان، در تالار خاقانی شهر تبریز برگزار شد.

محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در سخنانی در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته دولت و پاسداست یاد شهیدان رجایی و باهنر، گفت: تجلیل از بزرگان ذره‌ای بر عظمت وجودی آنها نخواهد افزود؛ کما اینکه اگر ما این کار را هم انجام ندهیم، ذره‌ای از عظمت آنها نخواهد کاست.

وی با تقدیر از مدیرعامل و سایر مسئولان موسسه خانه کتاب به‌دلیل اهتمام در برپایی چنین نکوداشت‌هایی برای بزرگان حوزه فرهنگ و ادب در استان‌های کشور، افزود: بر اساس رسالتی که در حوزه فرهنگ و هنر بر دوش داریم که بتوانیم به همت و اراده و پشتگرمی بزرگان فرهنگ استان، نسلی را به نسلی دیگر متصل کنیم و به نسل امروز بگوئیم که قلم و اندیشه و خدمت و تلاش در جهت پیشرفت جامعه، حرمت دارد و نسل آتی ما به واسطه این نگاه، قل و اندیشه را در کانون توجه خودشان قرار دهند، تکریم بزرگان را بر خود فرض می‌دانیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم گام‌های موثری در ارتقای مصرف فرهنگی برداریم، اضافه کرد: حقیقتاً زمانی که به نقطه انتخاب می‌رسیم، از میان بزرگان تاثیرگذار و بلندمرتبه خودمان، حقیقتاً درمی‌مانیم؛ به دلیل کثرت آنها و اینکه این استان زرخیز، سرشار از این بزرگان است.

محمدپور با بیان اینکه این خطه نه فقط در حوزه تولید اندیشه بلکه در مصرف آن هم، مدعی است، ادامه داد: در سال ۹۷ در بحبوحه نمایشگاه کتاب تبریز، عده‌ای ما را به تردید انداختند که با توجه به وضعیت اقتصادی مردم این نمایشگاه را برگزار بکنیم یا نه؛ اما مفتخرم که به شما گزارش بدهم که در این نمایشگاه مبلغ ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کتاب از سوی مردم فرهنگ دوست این استان خریداری شد؛ این در حالی است که سال قبل از آن، این رقم ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود. در واقع ما با موجی از استقبال از تولیدات فرهنگی و هنری مواجه هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اضافه کرد: در سال گذشته ۳۷۰ هزار نفر از مردم استان تئاتر دیدند، ۵۷۶ هزار نفر سینما رفتند، ۳۵۰ هزار نفر از موسیقی و ۸۰۰ هزار نفر هم از نمایشگاه کتاب تبریز استقبال کردند. اگر این مصرف فرهنگی افتخارآمیز نباشد، جریان فرهنگی در استان آسیب خواهد دید ولی این مصرف فرهنگی به شکل روزافزونی توسعه پیدا کرده و این امید برای ما ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: در سال ۹۷ که به همت موسسه خانه کتاب طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها اجرا شد، مبلغ ۲ میلیارد تومان کتاب از کتابفروشی‌های استان خریداری شد. در حال حاضر ببیش از ۲۰۰ ناشر ما منشا تولیدات اثرگذاری هستند؛ به‌طوری‌که در سال گذشته با رشدی سه‌برابری نسبت به سال ۹۲ شاهد انتشار ۲۰۰۰ عنوان کتاب بودیم. قطعاً این رقم در سال ۹۸ افزایش پیدا خواهد کرد.

محمدپور که در آئین تجلیل از مفاخر فرهنگ و ادب استان آذربایجان شرقی سخن می‌گفت، در پایان بیانات خود گزارش داد: ما در سال ۹۶ از حدود ۵۰ نفر از عزیزان تجلیل کردیم و در سال ۹۷ هم همین تعداد مورد تجلیل قرار گرفتند و در سال جاری هم که برنامه ۱۰۰ سال آموزش هنر در آذربایجان شرقی را جشن گرفتیم.

در ادامه این برنامه محمدرضا اربابی رئیس هیئت مدیره کانون کشوری انجمن‌های مترجمان در سخنانی در تجلیل از دانش و تبجر بهروز عزبدفتری در حوزه ترجمه و بیان این نکته که کمتر مترجمی مانند ایشان را سراغ داریم که هم وجهه معلمی داشته باشد، هم مترجمی و هم متخصص در امر آموزش باشد، گفت: ما در حوزه ترجمه مفهومی به نام «ناپیدایی مترجم» داریم که متاسفانه این مسئله به حوزه خود مترجمان کشیده شده است و آنها در میان ما، ناشناخته و ناپیدا هستند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تشکل انجمن صنفی مترجمان را در همین سال ۹۸ در استان آذربایجان شرقی راه‌اندازی کنیم اما این منوط به این است که تسهیل‌گری‌ها از سوی دولت زودتر و بهتر اتفاق بیفتد؛ اگر این اتفاق بیفتد، دیگر ما نیازی به چنین تجلیل‌هایی نداریم.

در این برنامه همچنین علیار راستگو معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی به جایگاه این استان در حوزه‌های تمدنی و ورود تجدد به ایران اشاره کرد و گفت: تبریز به شهر اولین‌ها معروف است و اگرچه دیگر شهرهای ایران هم در حوزه‌های مختلف آثار در خور توجهی داشته‌اند؛ اما مشروطیت در جایی ایجاد نشد؛ مگر در تبریز و هیچ‌جا ۲۹ بهمن ۵۶ نداشت؛ مگر تبریز.

وی به جایگاه شاعر برجسته این خطه در دوره معاصر، محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار هم اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد راه بزرگان حوزه فرهنگ و ادب و هنر در آذربایجان شرقی همچنان پررهرو باشد و نخبگان جوان بتوانند جای آنها را پُر کنند.

سعید جلالی رئیس اتحادیه ناشران آذربایجان شرقی هم در این مراسم گفت: بزرگانی مانند عزبدفتری، دوستی و سلطان‌القرایی منتظر قهر و مهر جامعه نبوده‌اند و کار خود را در حوزه فرهنگ انجام داده‌اند. هر کس رویش‌اش به اجتماع خودش بسته شد، ماندگار می‌شود. پای خیلی‌ها به خاک این سرزمین (تبریز) خورده است و از جمله آنها شمس تبریزی است و این خاک اساساً زرخیز است.

وی به بزرگان تبریز ادای احترام کرد و شاخصه همگی آنها را این بیت حافظ دانست که «بنده پیر خراباتم که درویشان او/ گنج را از بی‌نیازی خاک بر سر می‌کنند».

در ادامه این مراسم و پس از شعرخوانی خسرو سرتیپی شاعر اهل آذربایجان شرقی به زبان آذری، و همچنین پخش کلیپ‌هایی مستند در معرفی بهروز عزبدفتری، خلیل سلطان‌القرایی و حسین دوستی، با اهدای لوح سپاس، تندیس و هدایای متعدد از آنها تقدیر به عمل آمد.

بر اساس این گزارش، بهروز عزبدفتری از مترجمان پیشکسوتی بود که در این مراسم از وی تقدیر شد. عزبدفتری متولد ۱۳۱۷در تبریز و دانشیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه تبریز است. کتاب‌های «آبگینه بر دوش و باران سنگ؛ برگردان انگلیسی اشعار برگزیده شاعران معاصر ایران»، «نعل در آتش (هفده گفتار در حوزه‌های ادبیات و زبانشناسی)»، «ادبیات و بازتاب آن»، «زبان و ذهن کودک»، «درباره نوآم چامسکی» و «روانشناسی هنر» از جمله آثاری است که از وی به چاپ رسیده است.

عزبدفتری در سخنان کوتاهی در این مراسم گفت: این محفل برای من معنا و مفهوم خاصی دارد و مایه خوشبختی من است و عزیزان من را شرمنده احسان خود کردند.

خلیل سلطان القرایی هم دیگر چهره‌ای بود که در این مراسم از وی تجلیل شد. وی در سال ۱۳۲۹ در شهر تبریز به دنیا آمد. وی دکترای رشته فلسفه تعلیم و تربیت را پس از عزیمت به فرانسه از دانشگاه میرای فرانسه شهر تولوز در سال ۱۳۵۹ کسب کرد و از سال ۱۳۶۱ به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گروه علوم تربیتی مشغول به کار شد. از جمله آثار وی می‌توان به کتاب‌های «مرزبان نامه»، «فلسفه تعلیم و تربیت و آرای تربیتی»، «یادنامه میرزا جعفر سلطان القرایی» و «در جست و جوی معنای زندگی» اشاره کرد.

خلیل سلطان‌القرایی هم در این مراسم گفت: از برگزارکنندگان این برنامه سپاسگزارم و امیدوارم برای بزرگان دیگر هم چنین مجالسی برپا شود.

حسین دوستی نیز که در چهارمین برنامه عصر کتاب استانی تقدیر شد، متولد ۱۳۳۸ در اهر نیز انتشار کتاب را از سال ۱۳۷۳ و با اثر «تاریخ و جغرافیای ارسباران» آغاز کرد. کار تحقیق و تألیف کتاب را عمدتاً در موضوع ارسباران شناسی و به طور پیوسته ادامه داد. از جمله آثار وی می‌توان به « ادبیات مرثیه در ارسباران»، «همصدایی با شهریار»، «نگاهی به تاریخ و جغرافیای ارسباران»، «مشتاقی و مهجوری: یادنامه مفاخر و مشاهیر آذربایجان»، «عاشوراسرایی» و… اشاره کرد.

حسین دوستی هم در سخنانی در این مراسم گفت: من یک سرباز قلم به دست هستم که برای وطنم قلم می‌زنم و از برگزارکنندگان این برنامه بی‌نهایت سپاسگزارم.

یادآوری می‌شود، سلسله برنامه‌های «عصر کتاب استانی» در راستای برنامه‌های سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تحقق شعار «ایران فقط تهران نیست» و توجه موسسه خانه کتاب به اهالی قلم، مفاخر و ظرفیت‌های فرهنگی استان‌ها برگزار می‌شود.

موسسه خانه کتاب تاکنون و در قالب این سلسله برنامه‌ها از اسفندیار آهنجیده، مرید محمدی و علیرحم شایان، محمودرضا اکرامی‌فر، زنده‌یاد حاج داراب بدخشان، احمد عضدی و حسین مسرت تجلیل کرده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: