مشکل کاغذ گلاسه رفع شد

حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به نشست روز گذشته این انجمن با مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت، گفت: عصر روز گذشته (شنبه ۱۶ آذر)‌ نشست مشترکی با حضور با حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر توسعه بازار کالا، خدمات و نظارت بر استانداردهای مصرف، مهرداد جمال‌ ارونقی، معاون گمرک و نمایندگانی از سازمان استاندارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم.
 
وی ادامه داد: در این جلسه که به همت انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، مشکل واردات چند ماه اخیر کاغذ گلاسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و قرار شد برای واردات کاغذ گلاسه دیگر نیازی نباشد گمرک برای کاربری کاغذ از سازمان استاندارد استعلام کند.
 
میرباقری با توضیح درباره این موضوع عنوان کرد: از چند ماه قبل قرار شد اگر واردکننده‌ای قصد داشت کاغذ گلاسه به کشور وارد کند باید حتما کاربرد استفاده آن توسط سازمان استاندارد تایید می‌شد که این کار با مخالفت سازمان استاندارد همراه بود.
 
وی تاکید کرد: در نشست روز گذشته قرار شد روند واردات کاغذ گلاسه به شکل قبل انجام شود و مشکلی نباشد که نوع کاربرد کاغذ گلاسه از سازمان استاندارد استعلام شود.
 
قیمت کاغذ به ثبات نسبی رسیده است
میرباقری با بیان اینکه تحقق این موضوع به دنبال همکاری بین دستگاه‌های دولتی اجرایی شد، گفت: ما نیز به‌عنوان نماینده واردکنندگان طی سال‌های اخیر تلاش کردیم در تعامل و همکاری با دولت، بازار تنظیم شود و خوشحال هستیم که اکنون این بازار به ثبات نسبی رسیده است.
 
وی افزود: در این زمینه شایعاتی درباره اینکه مشکلی برای واردات کاغذ وجود دارد مطرح شده و برخی نیز از این ثبات ناراحت هستند، اما واردکنندگان با زحمت زیاد تحریم‌ها را دور می‌زنند و این کالا را با حداقل قیمت در بازار می‌فروشند.
 
رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه کاغذ در انواع مختلف کاهش قیمت داشته است، یادآور شد: کاغذ گلاسه که در یک دوره زمانی تا کیلویی ۳۰ هزار تومان رسید اما اکنون با همکاری و مساعدت دولت و واردکنندگان خوشنام و قدیمی به کیلویی ۱۳ هزار تومان رسیده است.
 
میرباقری با طرح این موضوع که هنوز هم احتمال پایین آمدن قیمت وجود دارد، گفت: اگر نرخ دلار در کشور ثابت باشد و دولت هم همکاری داشته باشد نه‌تنها دیگر افزایش قیمتی نخواهیم داشت بلکه قیمت‌ها کاهش بیشتری خواهند داشت.
 
وی تاکید کرد: در طول دوره‌های مختلف این موضوع ثابت شده است که اگر دولت به واردکنندگان خوشنام اعتماد کرده و از توانایی و تجربه آن‌ها در واردات استفاده کند این موضوع می‌تواند برای تنظیم بازار و نگه داشتن حداقل قیمت می‌تواند مفید باشد و وضعیت کنونی بازار نیز نتیجه همین موضوع است.
 
میرباقری همچنین درباره رقابت موجود در میان واردکنندگان نیز عنوان کرد: در بازار تجربه ثابت‌شده‌ای وجود دارد که وقتی رقابت زیاد باشد قیمت‌ها ارزان‌تر می‌شود و در بخش کاغذ نیز اکنون شاهد همین موضوع هستیم، اگرچه الان تفاوت بین بسیاری از کالاهای واردشده وجود دارد اما به دلیل رقابت در بازار برخی واردکنندگان کالای خود را با حداقل سود و گاهی بدون سود می‌فروشند.
 
وی با طرح این موضوع که کاغذ کالایی استراتژیک در کشور ما است، گفت: اگر زمینه واردات این کالا به کشور وجود داشته باشد و انبارها پر از کاغذ شوند حاشیه امنی برای ناشران و چاپخانه‌داران ایجاد خواهد شد و آن‌ها می‌توانند برای تولیدات خود آرامش خاطر داشته باشد.
 
میرباقری با بیان اینکه از این پس قیمت انواع کتاب نیز کاهش پیدا خواهد کرد، ادامه داد: امیدوارم به دنبال کاهش انواع قیمت کاغذ و مقوا در بازار امروز زمینه‌ای برای ایجاد رونق در حوزه چاپ و نشر ایجاد شود و کسب‌و‌کار آن‌ها از وضعیت رکود کنونی خارج شوند.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: