مسئولان نمایشگاه کتاب گلستان چه نمره‌ای به عملکرد خود می‌دهند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، سیزدهمین نمایشگاه کتاب گلستان پس از ۶ روزِ پُررفت‌وآمد و پرشور و هیجان شب گذشته (۲۹ آذرماه) با استقبال حدود ۶۰ هزار نفری گلستانی‌های دوستدار کتاب به پایان رسید. در آستانه شب یلدا سراغ تنی چند از مسئولان برپایی این رویداد فرهنگی رفتیم تا درباره کم و کیف برگزاری نمایشگاه بشنویم و اینکه خودشان چه نمره‌ای به آن می‌دهند.

«احمد گلچین» معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و دبیر برگزاری نمایشگاه که به فردی مثبت‌اندیش معروف است، با آرزوی یلدایی خاطره‌انگیز برای ایرانیان به‌خصوص مردم پرشور و شعور گلستان، گفت: از اواخر سال ۹۷ که نامه‌ای مبنی بر معرفی سه بازه زمانی برای برپایی نمایشگاه کتاب در سال جاری دریافت کردیم، عملاً پروسه برپایی نمایشگاه کلید خورد و در ادامه به‌همت همکاران در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان آستین‌ها را بالا زدیم و در حد توان و بضاعت‌های قانونی و اعتباری کوشیدیم با تمام مشکلاتی که سر راه بود نمایشگاه را برپا کنیم.

گلچین ضمن قدردانی مجدد از مردم کتاب دوست گلستان، گفت: نمایشگاه در سال گذشته در مهرماه برپا شد و طی ارزیابی به‌عمل‌آمده بیشتر بُن‌ها برای خرید کتاب‌های کمک‌آموزشی صرف شد؛ اما امسال این تغییر زمان باعث شد خریدها به سمت کتاب‌های روانشناسی و انگیزشی و رمان و عمومی بچرخد و مردم گلستان نشان دادند که به دیگر حوزه‌ها هم به‌وقتش علاقه نشان می‌دهند.

وی افزود: علی‌رغم گرانی و تورم، مردم کتاب را از سبد خانوار خود کم نکرده‌اند؛ شاید خرید کمتر شده باشد اما همچنان اقبال به کتاب و کتاب‌خوانی رونق دارد و مردم گلستان به کتاب بها می‌دهند. یکی از مسائلی که باعث کمتر شدن فرصت اطلاع‌رسانی بیشتر و گسترده‌تر شد، جابه‌جایی زمانی و مکانی نمایشگاه بود؛ مسائلی پیش آمد که ما مجبور به این تصمیم شدیم؛ اما باز بااین‌حال در حد توان و طرق مختلف اطلاع‌رسانی انجام شد.

وی به سیزدهمین نمایشگاه کتاب گلستان نمره ۱۷ را داد و گفت: از خود و توانمان بیشتر از این‌ها را انتظار داریم و امیدوارم بتوانیم در سال آینده قدرتمند‌تر به دوستداران فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی خدمت کنیم.

گلچین با قدردانی از استاندار و برخی مدیران اجرایی که از روز نخست به نمایشگاه آمدند، گفت: انتظار می‌رفت همچون مردم که تا روز آخر به نمایشگاه آمدند، دیگر مسئولان هم می‌آمدند. البته امیدوارم در سال آتی شاهد همدلی و همراهی مسئولان برای اعتلای فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باشیم.
 

«فرشته آل نبی» رئیس اداره فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و دبیر اجرایی نمایشگاه که خود از دوستداران کتاب و کتاب‌خوانی و اهل مطالعه است و سال‌هاست با انرژی خاصی تمام‌وقت پیگیر امورات نمایشگاه کتاب است نیز با آرزوی یلدایی خاطره‌انگیز در کانون گرم خانواده‌های ایرانی و گرامیداشت این روز فرخنده که کتاب‌خوانی (حافظ خوانی) هم جلوه‌ای از آیین این شب ماندگار است، گفت: نمایشگاه کتاب امسال درواقع از اسفند ۹۷ برای ما آغاز شد و مرحله‌ به‌ مرحله پیش رفتیم؛ هرچند تمایل داشتیم این رویداد در مهرماه برگزار شود اما سالن نمایشگاهی برای رویدادهایی دیگر اشغال بود و به زمان فعلی موکول شد.

وی ضمن اشاره به غیبت برخی از ناشران بزرگ و نام‌آشنا که مطالبه‌ی قشری از گلستانی‌ها نیز بود، افزود: علی‌رغم گرانی‌ها مردم آمدند و رضایت نسبی ناشران را از میزان فروش را شاهد بودیم.

آل نبی در پایان به نمایشگاه برپاشده در سال جاری نمره ۱۶ از ۲۰ داد و گفت: اگر تمام مسائلی را که پیش‌تر خدمتتان عرض کردم و گرانی را کمتر شاهد بودیم، به‌مراتب نمره‌ی بیشتری را می‌توانستم به نمایشگاهی که برگزار شد، بدهم.

در ادامه «محمود غریب آبادی» مسئول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و مسئول کمیته روابط عمومی و تشریفات نمایشگاه، یلدایی دلپذیر چون هندوانه‌ی شیرین شب چله را برای هم استانی‌هایش و سراسر مردم ایران‌زمین آرزو کرد و گفت: به‌صورت اجرایی از اول مهرماه فعالیت بنده و کمیته زیر نظرم آغاز شد.

وی به برخی از اقدامات صورت گرفته برای نمایشگاه اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی همه اقدامات لازم برای آیین افتتاحیه اهم از طراحی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و چیدمان فضا، برنامه‌ریزی برای حضور رسانه ملی و اصحاب رسانه استان تنها گوشه‌ای از کارها بود که در حد توان به انجام رساندیم.

غریب‌آبادی، مصمم بودن و همدلی همکاران برای برپایی این رویداد بزرگ فرهنگی را با تمام کبودهای مالی و حمایتی را از نکات برجسته این دوره از نمایشگاه دانست و افزود: به‌دلیل محدودیت مالی مجبور شدیم جابه‌جایی برای برپایی نمایشگاه داشته باشیم و بخشی از زمان مطلوب و برنامه‌ریزی پیش‌بینی‌شده را از دست بدهیم و اطلاع‌رسانی ما کمی با تأخیر صورت گرفت.

وی تصریح کرد: امسال علی‌رغم تأخیر سعی کردیم اطلاع‌رسانی را «هدفمند» و «متنوع» انجام دهیم و کوشیدیم با کمترین هزینه‌ها بیشترین راندمان را داشته باشیم.

غریب آبادی با تشکر از اهالی رسانه برای پوشش مطلوب این دوره از نمایشگاه و با تأکید بر اینکه باید همت خود را مضاعف کنیم، گفت: این رویداد نیازمند همدلی و همراهی همه‌ی مسئولان و مردم را می‌طلبد.

وی ادامه در پایان گفت: من لااقل به کمیته‌ی زیر نظر خودم نمره‌ی ۱۷ را می‌دهم و با آگاهی از تمام محدودیت‌ها باور دارم برای کلیت نمایشگاه، هنوز با حد مطلوب فاصله‌ داریم.
 

«حسن دیلم» رئیس گروه رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و مسئول کمیته برنامه‌های جنبی نیز درحالی‌که برای ثبت عکس خاطره‌انگیز در روز پایانی نمایشگاه در آستانه‌ی شب یلدا هندوانه را به دست رفته بود، گفت: نمایشگاه یار مهریان با پایانی خوش به اتمام رسید و امیدوارم شب یلدای پیش رو آغازی برای بهترین آرزوهای مردم باشد.

وی به آغاز فعالیت کمیته زیر نظرش از یک هفته از شروع نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بخش جنبی زیر نظر کمیته اجرایی بود و امسال به‌یک‌باره شرایط جوری پیش رفت که تغییراتی صورت گرفت و نشد برنامه‌ای جامع‌تر داشته باشیم. از طرفی امسال برخی از برنامه‌ها از سوی وزارت خانه (گام دوم انقلاب) تکلیفی بود.

دیلم ادامه داد: همچنین در سال گذشته هزینه‌های مهمان‌های ملی بر عهده‌ی موسسه نمایشگاه‌ها بود اما امثال این اتفاق نیفتاد و ما هم به خاطر محدودیت‌های مالی نتوانستیم حضور مهمانان برجسته و ملی را فراهم کنیم.

وی در خاتمه گفت: اگر بخواهم صادقانه نگاه کنم به کمیته‌ی زیر نظر خودم نمره ۱۵ و به نمایشگاه نمره ۱۶ را می‌دهم هرچند می‌دانم توان همه ما بیش از این‌ها هست و کم‌کاری صورت نگفته منتهی مسائل مالی و یکسری چیزهای دیگر سایه انداخت.

«اسماعیل مرگدری» کارپرداز اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و مسئول تدارکات و نقلیه نمایشگاه نیز در این باره گفت: فکر کنم تا شب یلدا هم همچنان مشغول امورات نمایشگاه باشم اما از صمیم قلب پیشاپیش یلدا را به تمام هم استانی‌ها خودم و مردم ایران تبریک می‌گویم و امیدوارم شب خوبی را در کنار خانواده تجربه کنند.

وی پیگیری قراردادهای نمایشگاه، رایزنی با شهرداری برای تخصیص اتوبوس، هماهنگی با هلال‌احمر، آتش‌نشانی و بانک و مخابرات، هماهنگی و نصب غرفه‌ها، تخلیه کتب غرفه داران و سرویس‌دهی به غرفه داران و هیات اجرایی را تنها گوشه‌ای از فعالیت‌هایش عنوان کرد و گفت: امسال خوشبختانه زمان کافی برای آماده‌سازی غرفه‌ها و فضای سخت‌افزاری نمایشگاه را با همکاری خوب مدیریت نمایشگاه داشتم.

مرگدری به کمبود اعتبارات مالی اشاره کرد و گفت: به خاطر نامساعد بودن وضعیت مالی مجبور شدیم برای سرویس‌دهی و غذا از اسپانسر استفاده کنیم که به نظر من دلخواه و مطلوب نبود.

وی ادامه داد: نمی‌توانم عددی را به‌عنوان نمره اعلام کردم اما به نظرم نمایشگاه متوسط بود و به کار خودم هم همین نمره‌ی متوسط را می‌دهم چون امسال دست‌تنها بودم.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: