مروری بر اخبار ادبیات کودک در سال‌هایی که گذشت

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روزانه اخبار زیادی از داخل و خارج کشور در موضوعات مختلف در خبرگزاری‌ها، مطبوعات و فضای مجازی منتشر می‌شود که بخشی از آن‌ها در حوزه کتاب و ادبیات است. اما چقدر از این اخبار مربوط به رویدادهای و اتفاقاتی است که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در سطح کشور و خارج از کشور رخ می‌دهد و ما تا چه اندازه می‌توانیم در ذهنمان آرشیوی از این مطالب داشته باشیم که بتوانیم در زمان نیاز به آن رجوع کنیم؟
 
قطعا رصد همه اتفاقاتی که در حوزه ادبیات کودک رخ می‌دهد و یادآوری فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده کاری سخت و زمان‌بر است. سیدعلی کاشفی خوانساری، نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان و سردبیر فصل‌نامه نقد کتاب کودک، تلاش کرده در قالب مجموعه‌ای با عنوان «ادبیات کودک و نوجوان» اخبار مهم حوزه ادبیات کودک و نوجوان را که اغلب در میان انبوه خبرهای سیاسی و اجتماعی گم و از خاطره‌ها محو می‌شوند را از خبرگزاری‌های مهم کشور مانند ایبنا، ایسنا، فارس، مهر و … جمع‌آوری و گاهی مطالب تولیدی به آن بیافزاید و در قالب مجموعه فوق‌الذکر منتشر کند.

البته این مطالب پیش‌تر در بخشی از فصلنامه نقد کتاب کودک که از سوی موسسه خانه کتاب چاپ می‌شد، منتشر شده است.
 
این مجموعه که به تفکیک سال منتشر شده است، می‌تواند تصویری نسبی از رویدادها و تحولات ادبیات کودک و نوجوان را در طول یکسال ارائه دهد و برای دانشجویان، پدیدآورندگان، محققان و پژوهشگران ادبیات کودک و نوجوان که قصد مطالعه و پژوهش در این حوزه دارند، منبعی مفید باشد.
 
هرکدام از کتاب‌های این مجموعه که از سوی انتشارات آرون در قالب «ادبیات کودک و نوجوان در سال ۱۳۹۳»، «ادبیات کودک و نوجوان در سال ۱۳۹۴»،‌ «ادبیات کودک و نوجوان در سال ۱۳۹۵» و «ادبیات کودک و نوجوان در سال ۱۳۹۶» منتشر شده است به ترتیب فصل‌های مختلف سال از فروردین تا اسفندماه تفکیک شده‌اند.
 
 

سیدعلی کاشفی خوانساری درباره این مجموعه در مقدمه نوشته است: «کتاب حاضر حاصل کنار هم نهادن بخش اخبار نقد و ادبیات کودک و نوجوان از فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان است که از سوی موسسه خانه کتاب به سردبیری اینجانب منتشر می‌شود. بخش اخبار معمولا از پرخواننده‌ترین و پرمراجعه‌ترین مطالب این فصلنامه است چراکه در سایر منابع نمی‌توان همه اخبار این حوزه را کنار هم دید و به تصویر و تحلیل جامعی درباره سیر و اتفاقات کودک و نوجوان در ایران رسید. این بخش کاربرد زیادی در مستندسازی دارد و معمولا با گذشت زمان میزان مراجعه به آن افزایش می‌یابد.»
 
انتشارات آرون، «ادبیات کودک و نوجوان در سال ۱۳۹۳» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان، «ادبیات کودک و نوجوان در سال‌ 1394» و «ادبیات کودک و نوجوان در سال‌ 1396» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزارتومان و «ادبیات کودک و نوجوان در سال‌ 1395» را با شمارگان ۵۰۰نسخه و قیمت ۲۲ هزارتومان منتشر کرده است.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: