مردم از دیدن تنها کتابفروشی قشم هیجان‌زده می‌شوند

فرامرز شیرین‌بیان، مدیر کتابفروشی شباویز قشم در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به استقبال خوب مردم قشم از تنها کتابفروشی این جزیره گفت: در طول یک سال گذشته که این فروشگاه در یکی از مراکز تجاری افتتاح شده است، بخش زیادی از خانواده‌ها با ما ارتباط دارند.
 
وی ادامه داد: ما در نزدیکی در ورودی یک مرکز خرید فروشگاه داریم و اغلب مردم از دیدن یک کتابفروشی در میان حجم گسترده فروشگاه‌های پوشاک و کالاهای دیگر هیجان‌زده می‌شوند.
 
این کتاب‌فروش با بیان اینکه بیش از ۸۰۰۰ جلد کتاب در موضوعات مختلف در این کتابفروشی قرار دارد گفت: این کتاب‌ها در بردارنده موضوعات مختلف شعر و ادبیات جدید و قدیم، روان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، آثار بومی هرمزگان و کودک و نوجوان است.
 
شیرین‌بیان افزود: حدود ۸۵۰ جلد کتاب کودک و نوجوان نیز به صورت جزیره‌ای در مرکز کتابفروشی قرار داده شده است تا در دسترس کودکان باشند.
 
وی همچنین به استقبال خانواده‌ها، به‌خصوص فرزندان آن‌ها از بخش کودک اشاره کرد و گفت: غیر از افراد بزرگسال، کودکان و نوجوانان زیادی مشتری ما هستند و از آنجایی که ما تنها کتابفروشی جزیره قشم هستیم، بچه‌ها ارتباط و انس خوبی با کتابفروشی دارند.
 
کتاب‌های تخصصی هرمزگان
شیرین‌بیان همچنین از اختصاص قفسه مخصوص کتاب‌های تخصصی با موضوع استان هرمزگان خبر داد و گفت: بیش از ۵۰۰ جلد کتاب اکنون درباره استان هرمزگان و ویژگی‌های بومی این منطقه در طول یک سال گذشته جمع‌آوری شده که دربردارنده اطلاعات جامع و کاملی از هرمزگان است.
 
وی افزود: در این قفسه آثاری مرتبط با دریانوری و غواصی، ماهیگیری، خلیج فارس و استان هرمزگان گردآوری شده است که منبع خوبی برای پژوهشگران و محققان به شمار می‌آید.
 
شیرین‌بیان با اشاره به جمع‌آوری این کتاب‌ها توضیح داد: از یک سال قبل ارتباطات گسترده‌ای با ناشران و نویسندگان بومی و غیربومی برقرار کردیم تا بتوانیم مجموعه‌ای از کتاب‌های مرتبط با فرهنگ و تمدن هرمزگان به خصوص جزیره قشم را داشته باشیم.
 
وی تاکید کرد: این کتاب‌ها از سوی بسیاری از دانشجویان بومی و غیربومی که در جزیره قشم تحصیل می‌کنند با استقبال روبه‌رو شده است و استادان دانشگاه و نویسندگان زیادی با ما ارتباط دارند.

ارتباط خوب با جوان‌های قشم
شیرین‌بیان که فارغ‌التحصیل مقطع دکتری ادبیات فارسی و عضو هیات علمی و استاد دانشگاه آزاد قشم است، درباره انگیزه‌های خود از راه‌اندازی این کتابفروشی گفت: به دلیل علاقه من و همسرم به کتاب، سال‌ها بود در این فکر بودم که یک کتابفروشی داشته باشم اما جرات انجام کار را نداشتیم تا اینکه بهمن ماه سال گذشته تصمیم‌مان را عملی کردیم.
 
وی با بیان اینکه پیش از این فروشگاه‌های لوازم‌التحریری در قشم فعال بودند، گفت: این مغازه‌ها در کنار فروش انواع لوازم‌التحریر، کتاب درسی و کمک درسی و حتی گاهی دانشگاهی هم می‌فروختند اما ما در این کتابفروشی فقط کتاب می‌فروشیم.
 
شیرین‌بیان ادامه داد: قبل از شروع فعالیت تصورم این بود که یک سال اول کتابفروشی ضررده خواهد بود اما خوشبختانه با استقبال خوب مردم قشم نه تنها ضررده نبود؛ بلکه از کار خود راضی هستیم.
 
وی با اشاره به میزان فروش کتاب‌ در این فروشگاه نیز گفت: در تماس و صحبت‌هایی که با همکاران خود در تهران و سایر شهرها داشتم، متوجه شدم که فروش ما اگر از کتابفروشی‌های تهران بیشتر نباشد کمتر نیست و این برای من نوید خوبی به همراه دارد و نشان می‌دهد که مردم  قشم کتاب‌دوست و کتاب‌خوان هستند.
 
مسئولان محلی توجهی به کتاب ندارند
مدیر کتابفروشی شباویز همچنین درباره مشارکت و همراهی مدیران و مسئولان استانی و محلی گفت: به‌غیراز رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جزیره قشم و خانواده‌اش، مسئولان منطقه آزاد و مدیران بخش‌های مختلف حتی یک بار هم به این کتابفروشی نیامده‌اند.
 
وی افزود: البته خوشبختانه ما برای ادامه مسیر خود نیازی به کمک نداریم و توانسته‌ایم با تکیه بر بنیه کتاب‌خوانی مردم قشم این فروشگاه را اداره کنیم.
 

شیرین‌بیان در این زمینه توضیح داد: در هفته کتاب یا سایر مناسب‌های حوزه فرهنگ و کتاب خبری از مسئولان استانی نیست که البته این موضوع جای تعجب دارد.
 
وی همچنین درباره گروه‌های سنی مراجعه‌کننده به کتابفروشی شباویز گفت: تعداد مخاطبان و مشتریان ما در روزهای مختلف متفاوت است و وضعیت ثابتی ندارد اما بخش عمده مشتریان ما در فاصله سنی ۲۵ تا ۳۴ سال هستند که مستمر از ما خرید می‌کنند و نشان‌دهنده جوان بودن قشر کتاب‌خوان در این جزیره است و این ما را امیدوار می‌کند.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: