مخالفت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با حذف معافیت مالیاتی اهالی نشر

همایون امیرزاده، مدیرکل روابط عمومی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با تاکید بر موضع وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به قانون معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر و ضرورت اجرای آن از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، گفت: وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با درک درست از شرایط حاکم بر کسب و کارهای فرهنگی، با مساله حذف معافیت‌ مالیاتی اهالی نشر، مخالف است؛ کمااینکه معاون حقوقی وزراتخانه نیز پیش‌تر این موضع را اعلام کرده است.

وی توضیح داد: علت این مخالفت، شرایط سخت و دشواری است که حوزه فرهنگ و هنر با آن مواجه است؛ آن‌چنان‌که شرایط فعلی، اقتضا نمی‌کند که از اهالی این قشر مالیات دریافت شود.

مدیرکل روابط عمومی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ۱۳ سال وقفه در مشمولیت معافیت‎‌‌های مالیاتی اهالی نشر، بیان کرد: تصویب مشمولیت در معافیت‌های مالیاتی، به ۱۳ سال پیش برمی‌گردد؛ یعنی در ابتدای سال دوم معاونت فرهنگی سیدعباس صالحی در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعد از پیگیری‌های مجدانه‌ای محقق شد و بند (ل) ماده ۱۳۹ مالیات‌های مستقیم به اجرا درآمد.

امیرزاده افزود: پیش از تحقق این مشمولیت، حوزه مالیاتی کشور این قانون را به‌‌درستی به رسمیت نمی‌شناخت و اگر پیگیری‌های معاونت فرهنگی و مجموعه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن زمان نبود، کماکان این ماده قانونی مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

وی اظهار کرد: با وجود کم‌لطفی‌های موجود در اجرای این معافیت، پیگیری‌های صورت گرفته این ماده، با اصلاحاتی دوباره در دستور کار قرار گرفت و اهالی فرهنگ از اجرای بند (ل) ماده ۱۳۹ اصلاحی مالیات‌های مستقیم مطمئن شدند؛ اما با نظرداشت این موضوع که تمامی اقدامات کارشناسی شده بود؛ در سال‌های اخیر همچنان شاهد اجرای ناقص این قانون بوده‌ایم و اگر وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از حقوق ذی‌نفعان ورود نمی‌کردند، ممیزان مالیاتی از این قانون عدول می‌کردند.

امیرزاده با بیان اینکه درآمدهای ناشی از مالیات‌های حوزه فرهنگ هیچ تاثیری بر بودجه کل کشور ندارد، بیان کرد: اگر کل درآمدهای ناشی از مالیات‌های حوزه فرهنگ را لیست کنیم، عدد قابل اعتنایی در کلیت بودجه کشور به‌دست نمی‌آید.

وی تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی کشور به‌جای اصرار بر حذف معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر، به این موضوع توجه کند که در این‌صورت، چطور می‌توانند از اهالی و کاربران فرهنگی برای فرهنگ‌سازی قانون مالیاتی استفاده کند.

به گفته‌ مدیرکل روابط عمومی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با رویه سازمان امور مالیاتی مخالف است و قرار است طی مذاکراتی با سازمان اقتصاد و امور دارایی و حوزه مالیاتی کشور به یک درک مشترک برای حفظ معافیت مالیاتی حوزه فرهنگ و هنر برسند.

همایون امیرزاده در ادامه سخنانش گفت: فعالان حوزه‌های نویسندگی، ویراستاری، صفحه‎‌آرایی، خطاطی، طراحی جلد، تولید، توزیع، انتشار، فروش کتاب، کتابخانه‌های عمومی در این ماده قانونی شمولیت دارند و از پرداخت مالیات معاف‌اند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: