مجموعه شعر «رنسانس میان‌سالی» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، در مراسم رونمایی و جشن امضاء این کتاب، چهره‌های نام‌آشنای شعر و ادب گلستان مانند علی مسعود هزارجریبی، علی مؤمنی، علیرضا ابن قاسم، روح‌الله خالقی، حبیب موسوی بی‌بالانی، محمد فرازجو، نیما صفار و … حضور داشتند.

در ابتدای نشست خسرو بنایی شاعر مجموعه «رنسانس میان‌سالی» در سخنانی ضمن تقدیر از حضور اهل قلم و صاحب‌نظران استان گلستان درباره روند شکل‌گیری این مجموعه توضیحاتی را ارائه کرد.

پدیدآورنده کتاب «ورم کردن روز در خونابه» است، عنوان کرد: این مجموعه به شمارگان ۵۰۰ نسخه به همت نشر واژتاب منتشر و راهی بازار نشر شده است.

سپس «علی مسعود هزارجریبی» از شاعران و فرهیختگان شهر گرگان درباره بنایی و این مجموعه شعر و چاپ و کیفیت کتاب شاعر، سخن گفت.

وی ضمن برشمردن جریان‌های شعری فارسی در دهه‌های مختلف، بنایی را شاعری اجتماعی و انسانی توصیف کرد و افزود: شعرهای این مجموعه از ریشه‌های فکری شاعر برمی‌آید و از نوستالژی پررنگی برخوردار است و برداشت تاریخی و زیست‌بوم شاعر را نشان می‌دهد و تأکیدش بر نو کردن تکنیک‌ها است.

در ادامه روح‌الله خالقی از هنرمندان اهل قلم و باسابقه در شعر و نمایش گلستان با اشاره به تعبیری از دانته درباره شعر که «شعر ترکیبی از کلمه و تجربه دوزخ است»، اظهار کرد: بی‌تردید خسرو بنایی جزء همان افرادی است که تجربه دوزخ خود را در شعرش آورده است.

وی با اشاره به برخی مؤلفه‌های این مجموعه و دیگر آثار بنایی، وی را شاعری اجتماعی و درعین حال مدرن خواند که دغدغه زبان و فرم دارد و پیچیدگی‌های آن را از جنس اندیشه و تفکرهای متعدد دانست.

در ادامه جلسه علیرضا ابن قاسم از دیگر شاعران و ادیبان شهر گرگان ضمن تشریح جهان ادبی این مجموعه شعر، اظهار کرد: اشعار این مجموعه، شعرهایی هستند که از یک ذهن فعال برمی‌آید و شعرهایی پر از فعل هستند.

ابن قاسم، افزود: شعرها با پدیده‌ها و مسائل اطراف رابطه دارند و در بند چند ساختار و بحث‌های زیباشناسانه نیستند و به قولی آن‌ها را سهل و ممتنع دانست.
 

 
سپس حبیب موسوی بی‌بالانی شاعر و خالق مجموعه شعر «با اینکه چاپ شدم» در سخنانی با تأکید بر حضور فعال فعل در این مجموعه، به عدم جسارت شاعر در خروج از سنت شعر فارسی اشاره کرد.

این شاعر و هنرمند گلستانی، تصریح کرد: شعرها از هیچ سنت خاصی پیروی نمی‌کند ولی همچنان در فضا و سنت شعر فارسی پابرجا مانده است و شاعر پا را فراتر نگذاشته است.

در بخش پایانی این مراسم نیما صفار از هنرمندان نام‌آشنای شهر گرگان که در رشته‌های متعدد فرهنگی و هنری دستی بر آتش دارد با اشاره به دو شعر این مجموعه که در دل خود داستان دارند، گفت: در زمانه‌ای که بیشتر شاعران گرگان تحت تأثیر یدالله رویایی قرار داشتند و در اشعارشان حضور وزن محسوس بوده است، خسرو بنایی گونه دیگری از شعر مدرن را نشان داده است؛ ما با شعری روبرو هستیم که در آن نثر قوی به چشم می‌خورد.

وی به پیشینه و موادی که شعر را می‌سازد اشاره کرد و اینکه خود شاعر آگاهی برای ساخت آن دارد و کلماتی که با آگاهی شاعر شعر را پیش می‌برند، و پیشنهادهایی را از این منظر ارائه کرد.

سپس سارا سعیدی، نویسنده گرگانی و از دانش‌آموختگان ادبیات فارسی، اظهار کرد: شعرهای خسرو بنایی پر از وضعیت‌های گفتن از چیزها است.

وی با اشاره به برخی ترکیبات خلاقانه در این مجموعه شعر، مطالبی را درباره زوائدی که در تعریف ماجراها که عموماً در داستان و شعر حذف می‌شوند، مطرح کرد.

محمدامین مرئی که از صاحب‌نظران استان در حوزه فلسفه و ادبیات است در خاتمه نقد و نظرهای مطروحه به این مجموعه شعر، گفت: در حال کنکاش و پژوهش در اشعار شاعر در این مجموعه هستم تا با بررسی جهان شعری شاعر به کشف زیست‌بوم و بینش شاعر برسم و اینکه چگونه می‌توان این موارد را در جهان شعری وی، رصد و دریافت کرد.

مرئی افزود: در شعر خسرو بنایی مفهوم زیست جهان وارد جریان شعر می‌شود و این برخلاف سنتی است که شاعران و اندیشمندان زندگی شخصی را از کار هنری دور می‌کنند.

یادآوری می‌شود در پایان این مراسم با حضور اصحاب فرهنگ و ادب گلستان و شهرستان گرگان خسرو بنایی بخش‌هایی از اشعار کتابش را خواند و سپس جشن امضای این کتاب برگزار شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: