مجموعه داستان «گمشده در ژاپن» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، در مراسم رونمایی و جشن امضا این کتاب که شامگاه یکشنبه ۱۸ فروردین‌ماه برگزار شد، چهره‌های نام‌آشنای فرهنگ و ادب گلستان مانند علی مؤمنی، خسرو بنایی، حبیب موسوی بی‌بالانی، محمد فراز جو، نیما صفار، سارا سعیدی و … حضور داشتند.

در ابتدای نشست «معراج حامی» خالق مجموعه داستان «گمشده در ژاپن» در سخنانی ضمن تقدیر از حضور اهل قلم و صاحب‌نظران استان گلستان مطالبی را درباره روند شکل‌گیری و انتشار اثرش ارائه کرد.

پدیدآورنده کتاب شعر «جاده به سوی تو» که مجموعه داستان «گمشده در ژاپن» دومین اثر اوست، ادامه داد: در این مجموعه ۴۳ ناداستان به شمارگان ۵۰۰ نسخه به همت نشر مایا منتشر و در سال جدید راهی بازار نشر شده است.

سپس «محمد فرازجو» شاعر و پدیدآورنده کتاب شعر «یک پرنده در هوای دل‌نشین متن» با اشاره به‌ غلط‌انداز بودن عنوان اثر به وجود شوخی‌ها و نازک‌خیالی‌هایی در کتاب اشاره کرد و گفت: ماجراهای کتاب به هم ربط دارند و این به جذابیت اثر کمک می‌کند.

وی زبان نویسنده را زبانی دل‌چسب و شیرین برشمرد و افزود: در این اثر ارجاعات بیرون‌متنی مشاهده می‌شود و نیز در آن کلماتی بعضاً مهجور استفاده‌ شده که در محاوره کمتر شاهدش هستیم.

در ادامه «خسرو بنایی» مؤلف کتاب‌های «رنسانس میان‌سالی» و «ورم کردن روز در خونابه» در سخنانی با اشاره به وقوع حوادث ناخوشایندی چون سیل که از ابتدای سال جدید کام همه را تلخ کرد؛ برپایی این نشست صمیمی را خوش‌آیند قلمداد کرد و افزود: با شکل‌گیری این نشست می‌توان شاهد بود که در اوج اتفاقات ناگوار هم می‌شود قدری شادمانی کرد.

وی از وجود موتیف‌هایی از عشق، تنهایی و مرگ و وجود حزنی در سراسر کتاب گفت و افزود: در دهه هشتاد شمسی روزنامه‌نگاری دچار محدودیت شد و بخشی از داستان‌نگاران ما به این سمت رفتند که وظایف روزنامه‌نگاری را پوشش دهند، یعنی نوشتن در مورد مسائل روزمره که به عنوان نمونه می‌توان به «پرنده من» اثر فریبا وفی اشاره کرد.
konak escort

سپس «سارا سعیدی» نویسنده گرگانی و از دانش‌آموختگان ادبیات فارسی، درباره زبان مؤلف در اثرش اظهار کرد: مؤلف باید بکوشد تا به زبان شخصی خودش برسد؛ چیزی که به باور من وی هنوز بدان نرسیده است.

در بخش پایانی این نشست «نیما صفار» از هنرمندان نام‌آشنای شهر گرگان که در رشته‌های متعدد فرهنگی و هنری دستی بر آتش دارد، گفت: راوی دوست دارد استخراج استعلایی کند و گارد درد دل را گرفته است اما به خاطر گشودگی که دارد، مخاطب را درگیر می‌کند و حتی یک‌جور دگارده است.

در خاتمه پس از قدردانی معراج حامی از شرکت‌کنندگان در مراسم و ارائه نظراتشان درباره اثر خود، وی داستانی از کتابش را خواند و جشن امضای کتاب «گمشده در ژاپن» برپا شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: