قلب هر آزاده‌ای برای امام موسی صدر می‌تپد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در قم، مراسم رونمایی از «پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر» چهارشنبه (دهم مهرماه) با حضور آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، عضو مجلس خبرگان رهبری و نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله حسینی بوشهری طی سخنانی تعالی هدف، فهم شرایط خاص و بصیرت در عرصه عمل را سه ویژگی بارز امام موسی صدر دانست و گفت: این ویژگی‌ها باعث ماندگاری این شخصیت شد که قلب لبنان و ایران و هر آزاده‌ای برای این شخصیت بزرگ بتپد.
 
نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: انسان‌هایی که دارای تعالی و قداست هدف هستند، الگویی برای مردم می‌شوند و در تاریخ ماندگار خواهند شد؛ این انسان‌ها نه تنها انسان‌های زمانه‌ی خود هستند، برای زمان‌های بعد هم تأثیرگذار و نقش‌آفرین هستند.

امام جمعه قم ادامه داد: انسان‌هایی که شعار و گفتارشان عدالت‌خواهی، محرومیت‌زدایی، جهل‌زدایی، مبارزه با جهل و دشمنان دین است، قدم در یک حقیقت گذاشته‌اند و چون حقیقت جاودانه است آنان هم جاودانه خواهند بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: براساس روایات، انسان‌هایی که حافظ زبان خود هستند و پخته حرف می‌زنند و زمان خود را می‌شناسند و در راه درست، مقاومت و استقامت دارند و اعوجاج در آنان راه ندارد، انسان‌های شایسته هستند و سرانجام نیکی دارند و امام موسی صدر همین ویژگی‌ها را داشت.

وی افزود: او برای مظلومیت شیعه و جهان اسلام و ستم‌های ناروا علیه مسلمانان اشک می‌‌ریخت ولی هنگامی که بر منبر خطابه قرار می‌‌گرفت به زبان عربی آنچنان زیبا سخن می‌‌گفت و شجاعانه از مکتب و روش اهل بیت(ع) دفاع می‌‌کرد که این ویژگی یک عالم روشن ضمیر، عالم به زمان و درک کننده شرایط است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه امام موسی صدر به‌عنوان عالم شیعه پای درس علامه طباطبایی، امام خمینی‌(ره)، حکیم، خویی و … نشسته است، افزود: او می‌داند کجا موضع بگیرد و کجا سخن بگوید و حتی به کلیسا می‌رود و سخنرانی می‌کند و سخنرانی او ماندگارترین سخنرانی می‌شود.

امام جمعه قم تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل ماندگاری افراد این است که در شرایط خاص موضع می‌گیرند؛ مانند چراغ که در روز روشن اثری ندارد، ولی در شب تاریک سوسوی آن‌هم ارزش دارد؛ زمانی که شیعیان لبنان در اوج فقر و محرومیت بودند و از دانش برخوردار نبودند، لازم بود فردی از دل حوزه قم و در مراحل عالی اجتهاد به لبنان برود و شیعه را تقویت کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حتی برخی خودی‌ها هم او را بر نمی‌تابیدند، بیان کرد: او دست دوستی و مدارا به اهل سنت و مسیحیان دراز کرد که ما انسانیم و در عین حال از حقوق شیعه هم یک ذره چشم‌پوشی نکرد. باز به دل او که رجوع کنیم فریاد علیه اسرائیل می‌کشد؛ بنابراین شخصیت او جامع اضداد است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، بصیرت و شناخت را  از دیگر ویژگی‌های امام موسی صدر دانست و بیان کرد: او در حوزه، درس خواند، ولی به آن بسنده نکرد؛ او بصیرت لازم در عرصه عمل را داشت و همین عوامل سبب ماندگاری است و قلب ایران و لبنان و قلب هر آزاده‌ای برای این شخصیت بزرگ می‌تپد.

وی در بیان چرایی ربوده شدن امام موسی‌صدر ادامه داد: دشمنان می‌خواستند فکر موسی‌صدر، نگاه بلند و ژرف و خداباورانه و همگرایی و همبستگی امت اسلامی در جامعه اسلامی رونق نگیرد؛ او دنبال شیعه کردن همه نبود، بلکه معتقد بود که انسان‌ها باید کنار هم باشند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه او برای اصلاح امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و معیشت مردم قدم به میدان گذاشت، افزود: عالمی که صدای مظلومیت یک یتیم را نشنود نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. پرچمداری گفت‌وگوی ادیان و تقریب مذاهب از یادگارهای ماندگار این شخصیت جهانی است.

 
محتوای سایت بر پایه نمایه‌زنی از کتاب ۱۲ جلدی «گام به گام با امام موسی صدر» تولید شده است

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام سید‌تقی واردی، عضو هیأت علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: امام موسی صدر، فرزند آیت‌الله العظمی سید‌صدرالدین صدر، از شخصیت‌های اثرگذار علمی، سیاسی و اجتماعی نیمه دوم قرن ۲۰ میلادی و نیمه دوم قرن ۱۴ هجری قمری در منطقه خاورمیانه و حتی در سطح بین‌المللی به شمار می‌آید.
 
مدیر پروژه پایگاه امام موسی‌صدر افزود: فعالیت‌های اصلاح‌گرانه او در کشور لبنان، منتج به مکانت و تشخص اجتماعی شیعیان و همگرایی و همنوایی آنان با سایر مسلمانان و مسیحیان و پیروان ادیان و مذاهب مختلف لبنان و کل منطقه شامات شد و او را به‌عنوان رهایی‌بخش محرومان و رهبر بی‌بدیل شیعیان لبنان به جهان معرفی کرد.
 
عضو هیأت علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی در ادامه به هدف ایجاد پایگاه تخصصی آثار امام موسی‌صدر اشاره کرد و افزود: پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در راستای وظیفه ذاتی مدیریت محتوایی اطلاعات علوم و معارف اسلامی و بنا به درخواست مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی‌صدر، مجموعه ۱۲ جلدی کتاب «گام به گام با امام موسی‌صدر» ترجمه مجموعه «مسیره الامام السید موسی‌صدر» را به روش نمایه‌سازی موضوعی ـ ترکیبی، سازماندهی و اطلاعات آن‌را مدیریت محتوایی کرده و در قالب یک پایگاه اطلاعاتی با نام «پایگاه بازنمایی آثار امام موسی‌صدر» تحت وب عرضه کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های محتوایی پایگاه نیز گفت: مدیریت اطلاعات پایگاه بازنمایی آثار امام موسی‌صدر، همچون سایر پایگاه‌های پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، بر اساس اصطلاح‌نامه و به روش نمایه موضوعی ترکیبی ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام واردی یکی از بخش‌های این سایت را اصطلاحنامه عنوان کرد و ادامه داد: اصطلاحنامه مجموعه اصطلاحات استاندارد شده در یک حوزه معرفتی است که فهرستی از واژه‌های کلیدی و کاربردی آن حوزه را ارائه می‌دهد و روابط ترادف، سلسله مراتبی و وابستگی بین مفاهیم را شناسایی و به نمایش می‌گذارد و از نظر ساختاری، گنجینه واژگان کنترل شده و سازمان یافته از مباحث خاص دانش بشری است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی تصریح کرد: در پایگاه بازنمایی آثار امام موسی‌صدر به خاطر وجود اطلاعات گوناگون علمی و تداخل بین رشته‌ای در مجموعه کتاب ۱۲ جلدی گام به گام با امام موسی‌صدر، امکان برقرای روابط کامل معنایی بین اصطلاحات نبوده و تنها از رابطه هم‌ارزی میان اصطلاحات که بین مترادف‌ها و شبه مترادف‌ها وجود دارد، بهره گرفته شد.

مدیر پروژه پایگاه امام موسی‌صدر نمایه‌سازی را یکی از بخش‌های اصلی این پایگاه معرفی کرد و گفت: نمایه‌سازی شیوه‌ای نوین و بنیادین برای سازماندهی منابع اطلاعاتی است، به گونه‌ای که سامان گرفتن اطلاعات که به‌صورت نجومی در حال ازدیاد و افزایش و غیر قابل کنترل است، بدون استفاده از آن ممکن نیست؛ پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، بر خلاف برخی از نمایه‌های رایج مراکز و موسسات تحقیقاتی و انتشاراتی، از ابتدا نمایه‌سازی موضوعی اطلاعات را مبنای سازماندهی و مدیریت اطلاعات خود قرار داده است.
 
وی ادامه داد: تاکنون، علاوه بر نمایه‌های منابع رشته‌های تخصصی برخی از علوم اسلامی، مجموعه آثار علامه شهید مرتضی مطهری‌(ره)، علامه آیت‌الله معرفت‌(ره)، آیت‌الله حسن‌زاده آملی، حجت‌الاسلام فلسفی، بدین شیوه نمایه‌سازی و هر کدام در قالب یک نرم‌افزار بانک اطلاعاتی موضوعی منتشره شده‌اند.
 
حجت‌الاسلام واردی ادامه داد: پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی در پایگاه «بازنمایی آثار امام موسی‌صدر» مانند پایگاه‌های تخصصی فوق‌الذکر، علاوه بر نمای‌‌سازی موضوعی، اقدام دیگری نیز در بازنمایی اطلاعات انجام داده، که در نوع خود منحصر به فرد است و آن عبارت است از ترکیب چند اصطلاح و واژگان نمایه‌ای برای ارائه یک نمایه موضوعی خطی، به‌طوری که هر نمایه ترکیبی گویای یک موضوع کامل است و در آن اجمال و اهمال راه ندارد.
 
مدیر پروژه پایگاه امام موسی‌صدر با اشاره به ویژگی بازیابی اطلاعات در پایگاه تخصصی امام موسی بیان کرد: از راه‌های مختلف می‌توان اطلاعات و موضوعات پایگاه را جستجو و بازیابی کرد، که مهم‌ترین آن‌ها جستجوی موضوعی، جستجوی مدرکی، جستجوی ترکیبی و جستجوی واژگانی است.

پخش برخی آثار امام موسی‌صدر، معرفی آثار و خدمات مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی‌صدر و همچنین توزیع کتاب «ویژه‌نامه گزارش کمیته پیگیری سرنوشت امام موسی صدر» توسط کمیته اصل نود مجلس شورای اسلامی از جمله بخش‌های دیگر این مراسم بود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: