قشم استعدادهای زیادی در نویسندگی و شاعری دارد/ می‌خواهم نگاه مردم به قشم را عوض کنم

مدیر انتشارات امیرصدرا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: امسال به عنوان اولین ناشر و تنها انتشارات فعال قشم برای نخستین بار در فضای نمایشگاهی (نمایشگاه کتاب هرمزگان) حضور پیدا کردیم و امیدوارم که بتوانیم نظر مخاطبان کتاب را به سمت محصولات‌مان جذب کنیم و با تکیه بر تجربیات این دوره حضوری موفق‌تر در دوره‌های آتی داشته باشیم.
 
وی ادامه داد:‌ باتوجه به سابقه کاری که در حوزه نشر داشتم، دوستان پیشنهاد ثبت یک انتشارات را به من دادند و خوشحالم که با کمک دوستان موفق شدم، انتشارات امیرصدرا را به‌عنوان نخستین انتشارات قشم ثبت کنم و در حال حاضر دو سال است که ما مشغول به فعالیت هستیم.
 
بعنونی در توضیح اقدامات انتشارات امیرصدرا در دو سال گذشته گفت: در این دو سال حدود ۴۳کتاب چاپ کردیم و این روزها نیز هفت، هشت کتاب در دست انتشار داریم. باید بگویم که در این دو سال بالغ بر ۵۰ عنوان کتاب چاپ کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به دلایل پرداختن به کار نشر ادامه داد:‌ من فارغ‌التحصیل کارشناس ارشد فلسفه هستم و کتاب در این زمینه می‌نوشتم و برای چاپ هر کتاب مجبور بودم به تهران بروم؛ این یعنی علاوه بر هزینه چاپ و نشر باید هزینه سفر و سختی‌های آن را نیز قبول می‌کردم. همین‌ها باعث شد تا به سمت کار انتشارات بروم. البته این انتشارات تنها متعلق به من نیست و متعلق به همه مردم قشم است.
 
این ناشر جوان هرمزگانی در توضیح دلایل پرداختن به حوزه ادبیات گفت:‌ همان‌طور که اشاره کردید، بیشترین تمرکز ما روی ادبیات کلاسیک است. جزیره قشم استعدادهای زیادی در نویسندگی و شاعری دارد و من تلاش کردم تا با راه‌اندازی این نشر سختی‌های کار را برای جوانان بااستعداد قشم کم کنم و خدا را شکر توانستیم تا به امروز چند کتاب از نویسندگان و شاعران جوان جزیره را چاپ کنم.
 
وی افزود: استعدادهای جزیره واقعا بالاست؛ اما به دلیل مشکلات مالی یا نبود امکانات این افراد اصلا دیده نشده‌ و نمی‌شوند. همان‌طور که توضیح دادم، یکی از برنامه‌های انتشارات ما حمایت از نوقلمان است تا بتوانیم چند اثر را برای آنها چاپ کنیم؛ به شخصه از تلاش خسته نمی‌شوم و امیدوارم که بتوانم انگیزه‌های این استعدادها را برای آینده را افزایش دهم.
 
بعنونی با اشاره به ظرفیت‌های ادبی هر گوشه از کشورمان اظهار کرد: ‌ما باید به این نتیجه برسیم که هر وجب از ایران فرهنگ غنی دارد و این فرهنگ با فرهنگ منطقه‌ای دیگر متفاوت است. بچه‌های قشم شناخته نشده هستند. من وقتی صحبت‌های این بچه‌ها را می‌شنوم از خودم می‌پرسم که چرا هیچ‌کس تا به امروز به فکر شناسایی آنها نیفتاده است. از طرفی وقتی من درباره این موضوع صحبت می‌کنم، کسی باور نمی‌کند و از من سوال می‌کنند که مگر قشم کتابخوان دارد که نویسنده داشته باشد.
 
وی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه در عصر سرعت قرار داریم و مردم دوست دارند که در کسری از ثانیه به اطلاعات دسترسی پیدا کنند، شاید مطالعه مطالب سنگین برای آنها سخت باشد، در همین راستا با کمک دوستان چند اثر کلاسیک را به سبک روان و امروزی درآورده‌ایم تا سرعت خواندن و فهم مطالب برای همه رده‌های سنی آسان باشد.
 
این ناشر جوان در توضیح نمونه‌ای از آثار چاپ شده از سوی این انتشارات گفت: اگر بخواهم آماری به شما بدهم می‌توانم بگویم که بیش از ۶۰ درصد کتاب‌های ما در حوزه ادبیات کلاسیک است و سایر کتاب‌ها نیز در حوزه آثار مربوط به قشم‌ است. ما تا به امروز آثار نظامی و قصه‌های کلیله‌ودمنه را در قالب چندین کتاب به زبانی ساده منتشر کرده‌ایم.
 
نخستین ناشر جزیره قشم در پایان گفت: نمایشگاه کتاب هرمزگان نخستین حضور ما در فضای نمایشگاهی بود و تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم در دوره‌های بعدی نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کنیم. متاسفانه اکثر مردم به قشم نگاه صرفا تجاری دارند و ما در صورت امکان می‌خواهیم که این نگاه را تغییر دهیم تا در سبد خریدشان کالای فرهنگی هم از قشم داشته باشند. این هدف ماست و برای آن تلاش می‌کنیم و باید کمی صبر کرد و منتظر آینده ماند تا ببینیم چه اتفاقاتی رقم می‌خورد.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: