قدر عنوان پایتخت کتاب را بدانیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، نشست شورای سیاستگذاری «یزد، پایتخت کتاب ایران» با حضور محمدعلی طالبی، استاندار یزد در محل استانداری یزد برگزار شد.
 
لزوم توجه به برنامه‌‌های آینده در زمینه کتابخوانی
مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این نشست با یادآوری اینکه در پنجمین دوره طرح پایتخت کتاب ایران با حضور بیش از ۱۵۰ شهر کشور، یزد توانست این عنوان ارزشمند کشوری را به دست آورد، گفت: این مردم یزد بودند که به شکل‌های مختلف کمک کردند تا انگیزه لازم را در این زمینه داشته باشیم و خوشبختانه در این زمینه مسئولان حمایت‌های لازم را داشتند.

جوادیان‌زاده بیان کرد: اقشار مختلف مردمی از جمله ورزشکاران و گروه‌های مختلف، در این امر ما را یاری کردند که امیدواریم بتوانیم در سال آینده، طرح‌های کتابخوانی را به اجرا در بیاوریم؛ این، انگیزه و اراده جمعی و یکپارچگی طرح‌مان بود که این عنوان را برای شهر ما به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: پایتخت کتاب به داشته‌ها توجه نمی‌کند بلکه به برنامه‌های آینده توجه ویژه دارد؛ برگزاری دومین دوره جایزه کتاب سال استانی، افتتاح شعبه خبرگزاری کتاب ایران، اجرای طرح فرشته کتابخوان، تجلیل از خادمان فرهنگ مکتوب، اجرای موسیقی کتاب و برگزاری نشست‌هایی مانند یک داستان تازه، یک استکان چای تازه از جمله طرح‌هایی بوده است که باعث شد ما بتوانیم پیشگام در امر پایتخت کتاب ایران شویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، همچنین اجرای طرح‌هایی مانند کتابفروشی سیار، سفیر دانایی، پازل دانایی، باشگاه کتابخوانی کودکان کار و خیابانی، مادران قصه‌گو، کتاب و وحدت ادیان را از جمله طرح‌های دیگری عنوان کرد که در این زمینه در استان یزد انجام شده است.

جوادیان‌زاده یادآور شد: برند ما در استان یزد دانایی است و معتقدیم که با کتاب و کتابخوانی به دانایی می‌رسیم و تمامی برنامه‌های خود را نیز در راستای این برند قرار داده‌ایم.
 
اعلام آمادگی شورای شهر یزد برای حمایت از طرح‌های کتابخوانی
ونوس عامری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: در این نشست ما دانایی را در برنامه آینده خود قرار می‌دهیم که این به عنوان یکی از ویژگی‌های خاص است و به این معنی است که ما خرد را مبنای کار خود قرار می‌دهیم که جامعه ما به شدت به آن نیاز دارد.

وی افزود: کتاب تنها منبعی است که ما می‌توانیم بگوییم به اندازه هزاران سال قادریم آن را تجربه کنیم و بر اساس آن رفتار کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد یادآور شد: تمامی امکانات شورای شهر در اختیار این دستور کار و همچنین پایتخت کتاب شدن و رشد تفکر و دانایی در شهر قرار می‌گیرد.
 
برند دانایی در پایتخت کتاب ایران جریان‌سازی شده است
حجت‌الاسلام مصطفی گرجی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یزد نیز در ادامه این نشست گفت: برند دانایی در طرح پایتخت کتاب ایران در جامعه جریان‌سازی شد و هدف ما نیز همین امر بوده است.

وی افزود: ما برای اینکه به پایتختی کتاب جهان برسیم بایستی به موفقیت در زمینه دانایی در این یک سال برسیم و برنامه‌‌های مختلف فرهنگی و هنری را کسب کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد یادآور شد: ما در سطح کانون‌های فرهنگی هنری کشور برای اولین بار، حوزه ادبیات داستانی را شکل داده‌ایم که امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه داشته باشیم.
 
انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران، احترام ایران به یزد و اندیشه‌ورزی آن بود
محمدعلی طالبی، استاندار یزد نیز در ادامه این نشست گفت: من کسب این عنوان را احترام ایران به یزد و فرهیختگی و اندیشه‌ورزی استان می‌دانم.

وی افزود: خوشبختانه برنامه خوبی در این زمینه تدوین شده و در کسب عنوان نیز تاثیرگذار بوده است اما ما باید به اجرای آنها نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

استاندار یزد اضافه کرد: ما باید توجه داشته باشیم که در این مدتِ یک سال بایستی به‌خوبی این برنامه‌ها را در زمینه کتاب و کتابخوانی اجرایی کنیم و باید امروز و در آستانه سال جدید، عزمی جدی داشته باشیم که با تمامی توان و ظرفیت‌های استان در جهت تحقق برنامه‌های استان تلاش کنیم.

طالبی یادآور شد: ارزیابی و آسیب‌شناسی نیز از شهرهایی که این عناوین را داشتند از جمله تاکیدات دیگر ما است تا بتوانند نقاط قوت را تقویت کنند.

وی ادامه داد: ما باید فراتر از تفاهمنامه‌ها و برنامه‌ها عمل کنیم و در بخش دولتی و خصوصی آن را دنبال کنیم.

استاندار یزد گفت: اگرچه شهر یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده است اما ما باید به شهرستان‌های مختلف نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم و بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرستان‌های مختلف در این زمینه مشارکت داشته باشند.

طالبی بیان کرد: شورای سیاست‌گذاری پایتخت کتاب ایران باید به صورت مرتب جلسات داشته باشند و تمامی دستگاه‌ها و گروه‌های مختلف باید سهم خود را نسبت به این عنوان و کتاب مشخص کنند و تاثیر پایدار را در این زمینه دنبال کنند.

وی ادامه داد: کمیته ایده‌پردازی و اتاق فکری نیز در این زمینه بایستی تشکیل دهیم تا ایده‌ها و برنامه‌های نو و خلاقانه را به گروه‌‌ها و دستگاه‌های مختلف دنبال کنند.

استاندار یزد بیان کرد: ما باید قدر امروز را که دستگاه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی می‌توانند در کنار هم تعامل و هم‌افزایی بی‌نظیری به‌وجود بیاورند، بدانیم و از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم.

وی گفت: امروز به بهانه پایتخت کتاب ایران و فردا به بهانه برنامه‌های توسعه اجتماعی و فرهنگی استان باید قدر این روزها را بدانیم.

یادآوری می‌شود، در پایان این مراسم از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی که در انتخاب شهر یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران موثر بودند، تجلیل و قدردانی شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: