فعالیت‌ پایتخت‌های کتاب ایران باید تا ۱۰ سال زیر ذره‌بین باشد

محسن حاجی‌زین‌العابدینی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی و دبیر ششمین جشنواره مروجان کتابخوانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره ملاک‌ها و معیارهای انتخاب شهرها برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران بیان کرد: ملاک‌های موجود در انتخاب پایتخت کتاب ایران، ملهم از ملاک‌های پایتخت جهانی کتاب است.

وی با اشاره به رویکرد و ملاک‌های انتخاب پایتخت کتاب ایران از میان شهرها، اظهار کرد: این روند باید غیردولتی باشد، مشارکت سازمان‌های مردم نهاد را به‌همراه داشته باشد، به همه اقشار، قومیت‌ها، سنین، جنسیت‌ها و مذاهب توجه کند و فعالیت‌ها با مشارکت مردم به‌سرانجام برسد. البته اثربخشی و فراگیری فعالیت‌ها نیز باید مهم باشد؛ نه‌اینکه صرفا برای تبلیغات و مدت محدودی مورد توجه قرار بگیرند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تاثیرگیری پایتخت کتاب ایران از ملاک‌های پایتخت جهانی کتاب اظهار کرد: در انتخاب پایتختی کتاب ایران، باید توجه به ملاک‌های مطرح جهانی بیشتر شود. آزادی بیان و حق دسترسی بدون قید و شرط هر شهروند به اطلاعات از موارد مهم در انتخاب پایتخت جهانی کتاب است که باید مورد توجه قرار بگیرد و تلاش شود تا در جامعه به آن اهمیت داده شود.

حاجی زین‌العابدینی درباره سنجش ملاک‌ها و معیارهای انتخاب شهرها برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران عنوان کرد: این ملاک‌ها به پایش موردی و میدانی نیاز دارد، خیلی از این فعالیت‌ها باید از نزدیک لمس و دیده شود و مورد ارزیابی کیفی قرار بگیرد تا به اثربخشی کامل برسد.

وی با بیان اینکه شهرهایی که عنوان پایتخت کتاب را کسب می‌کنند، باید برنامه و چشم‌انداز بلندمدت داشته‌باشند، خاطرنشان کرد: ارزیابی فعالیت شهرهایی که این عنوان را کسب می‌کنند، نباید دوساله باشد؛ بلکه باید ارزیابی پنج ساله یا ده ساله‌ای برای آن‌ها درنظر گرفته شود تا اهالی این شهرها بدانند که رها نشده‌ و همیشه زیر ذربین هستند و باید همیشه فعالیت‌های ترویج کتاب و کتابخوانی خود را ادامه بدهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه ایران برای کسب عنوان پایتخت جهانی کتاب باید به دو مقوله مهم جهانی اهمیت بدهد، بیان کرد: بحث کپی‌رایت و مقوله آزادی بیان در کشور، دو مقوله‌ای است که باید به شکل کلان در ایران به آن پرداخته شود. البته در این راه باید به ارتباطات قوی بین‌المللی ایران با دیگر کشورها نیز توجه داشته باشیم.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: