فرهنگ و هنر توانایی این را دارد که دادگاه‌ها و کلانتری‌ها را تعطیل کند


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، علی‌اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان در اولین همایش فرهنگی، هنری فرهیختگان دامغان که عصر روز شنبه ۵ بهمن در سالن منوچهری برگزار شد، ضمن بیان اینکه صفت هنرمند را برای هیچ موجودی حتی ملائک استفاده نمی‌کنند، گفت: این مورد به این دلیل است که انسان هم غریزه دارد و هم فطرت و هنرمندی جز انسان در هیچ گونه‌ای که خدا آفریده است، پیدا نمی‌شود.

 

وی افزود: خداوند متعال خلایق را آفرید و ترکیب وجودی آنها را شهوت قرار داد که البته الزاما به‌معنی تمنیات جنسی نیست هرچند در محاورات عامه اینگونه استفاده می‌شود. وجه ممیزه هنرمندان از سایر افراد درک زیبایی است و همین حس زیبایی است که سبب تولیدات هنری همچون طراحی، نقاشی، موسیقی و…. می‌شود و انسان را از وضع موجود به وضع مطلوب عبور می‌دهد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان اشاره‌ای به خیال کرد و گفت: با خیال متعالی است که آنچه را باید باشد و نیست، می‌توانیم تحقق بخشیم هرچند به هر میزان که خیال متعالی‌تر شود، تاثیرش را بیشتر نشان می‌دهد؛ بسیاری از تمنیات بشر جزو خیالات بوده که ممکن است بعدا محقق شود و این ویژگی مختص انسان است و خداوند نیز با آفرینش انسان به خود تبریک گفت.
 

 

وی هنر را نجات‌بخش آدمی از عالم صغیر به عالم کبیر دانست و تصریح کرد: باید به‌وسعتی از علم و دانش برسیم و با درک واقعیات و آنچه یافت نمی‌شود دیگر بیان نکنیم که شاهنامه فرصت است یا تهدید؟ باید همانطور که حافظ و سعدی و مولانا را می‌شناسیم، ویکتور هوگو و شکسپیر را هم بشناسیم.

فضیلت به پاسداشت سرمایه‌ها اشاره کرد و افزود: هر جا که اندیشه و اندیشه‌ورزی را دیدیم، آن را محدود به عوامل خاصی نکنیم و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری را که همه جا برایش فرش قرمز پهن می‌کنند، پاس بداریم و از سرمایه‌های اجتماعی گذر نکنیم زیرا هرآنچه که یک جامعه انسانی و اسلامی احتیاج دارد، در هنر موجود است.

 

سیدمحمد ترابی، استاد کرسی زبان دانشگاه استرالیا با ابراز خرسندی از اینکه ظرف دو ماه ۲ همایش هنری در شهرستان دامغان برگزار شده است، گفت: داریم شب چهل و یک ساله را به صبح می‌رسانیم هر چند که جامعه ما بیمار است و احتیاج به معالجه دارد.

 

عضو بنیاد خیرین دانشگاه دامغان بیان کرد: در قرن ۲۱ و در ایران اسلامی با وجود مشاهیر و مفاخر زبانزدی چون بوعلی سینا، رازی، خیام و مولوی جامعه ما بیمار است و این بیماری به دست هنر معالجه می‌شود.

 

وی امید جامعه را به هنر دانست و گفت: وظیفه فلسفه تبیین جهان، وظیفه اخلاق تمییز میان بد و نیک و وظیفه هنر اتحاد و همدلی است.
 

ترابی با بیان اینکه جامعه ما هنر ستیز شده بود، تصریح کرد: فرمانروا و مسئولی که با هنر آشنایی کافی داشته باشد و حکایات سعدی را بخواند، محال است دنبال دزدی و اختلاس برود.

 

استاد دانشگاه ملی استرالیا با توجه به وظیفه ذاتی هنر در ایجاد همدلی اضافه کرد: هنر می‌تواند و قابلیت دارد که دادگاه‌ها و کلانتری‌ها را تعطیل کند.

 

وی با اشاره به اقامتش در کشورهای مختلف دنیا و حسرت تعطیلی دادگاه‌ها، بیان کرد: در شهرستان ۱۰۰ هزار نفری دامغان ۱۸ هزار پرونده مفتوح در دادگاه داریم که نسبت به سرانه جمعیت بسیار بالاست و در سطح کشور از میانگین ۴۰ میلیون نفری جمعیتِ بالغ، حدود ۱۸ میلیون پرونده داریم که این آمارها با هنر تناقض دارد.

 

عضو بنیاد خیرین دانشگاه دامغان دارو و علاج این معضلات را نزد هنر دانست و گفت: مسرورم از اینکه مدیران استان در این برهه از زمان به سراغ هنر آمدند؛ زیرا در هنر اصلا و ابدا، بدل وجود ندارد هرچند برای سایر اشیاء و امور می‌توان تقلب و بدل ساخت اما به‌دلیل سر و کار داشتن هنر با احساس انسان بدل وجود ندارد.

 

استاد دانشگاه ملی استرالیا با اشاره به اینکه هنر بیشترین ارتباط را با ذات پروردگار دارد، یادآور شد: موضوع هنر زیبایی است و اگر انسان توسط هنر به معرفت نرسد، دیگر با هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند به معرفت برسد.
 

بر اساس همین گزارش، شاهنامه‌خوانی و بیان نقطه نظرات مسئولان انجمن‌های شعر و اهل قلم دامغان از دیگر برنامه‌های اولین نشست فرهنگی هنری فرهیختگان دامغان بود.

şanlıurfa escort

این مطالب را به اشتراک بگذارید: