عضویت ۲۴۸۱ نفر در کتابخانه‌های عمومی اهواز در دو ماهه اول امسال

حسین صفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، با اشاره به عضویت فعال ۲۰ هزار و ۵۳۳ نفر در کتابخانه‌های عمومی اهواز، گفت: تعداد کل منابع موجود در این کتابخانه‌ها ۴۸۲ هزار و ۲۵۳ جلد کتاب است.

وی میانگین ماهانه تعداد کتاب‌های امانت رفته در کتابخانه‌های عمومی اهواز را ۱۸ هزار و ۱۳۸ جلد اعلام کرد و افزود: تعداد کتاب‌های به امانت داده شده در فروردین و اردیبهشت سال جاری ۲۷ هزار و ۴۴۹ جلد بوده است. همچنین تعداد اعضای جدید کتابخانه‌های عمومی اهواز هم در دوماه اول سال ۲۴۸۱ نفر بوده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اهواز همچنین تعداد کتابخانه‌های عمومی فعال در این شهر را ۱۸ باب ذکر کرد و گفت: با احتساب کتابخانه مرکزی، تعداد کل کتابخانه‌های اهواز به ۱۹ باب می‌رسد. به‌زودی هم با تکمیل تجهیزات، کتابخانه دیگری در منطقه کم برخوردار ملاشیه اهواز تاسیس می‌شود.

صفری با بیان اینکه در سال گذشته سهم نیم درصد شهرداری اهواز به کتابخانه‌های عمومی این شهر پرداخت شده است، توضیح داد: در سال ۹۷ ماهانه مبلغ ۵۰ میلیون تومان از سوی شهرداری اهواز برای تجهیز کتابخانه‌های این شهر اعتبار داده شد و با توجه به تغییر شهردار اهواز امیدواریم در پرداخت مطالبات نیم درصدی امسال با مشکل مواجه نشویم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اهواز با توجه به یکی از مشکلات اساسی کتابخانه‌ها در فصل گرما گفت: با نزدیک شدن به زمان کنکور کتابخانه‌ها شلوغ‌تر می‌شوند و با گرمای طاقت‌فرسای خوزستان بخصوص در اهواز هزینه برق مصرفی کتابخانه‌ها به شدت افزایش یافته و هزینه نگهداری و تعمیر وسایل فرسایشی در این فصل بیشتر می‌شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو همچنین یادآور شد: تاکنون ۲۱ هزار نفر در استان خوزستان در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کرده‌اند و تعداد شرکت‌کنندگان اهوازی هم ۱۸۰۰ نفر است. تعداد شرکت کنندگان استانی در این جشنواره در مقایسه با سال گذشته (که آمار آن ۵۷ هزار نفر بود) کمتر شده اما با تمدید زمان جشنواره تا پایان خرداد امیدواریم آمار شرکت کننده‌ها بیشتر شود.

صفری رویکرد فعالیت‌های امسال کتابخانه‌های عمومی اهواز را آموزش‌محور ذکر کرد و گفت: تلاش ما بر این است که تمرکز را بر آموزش نیروی انسانی گذاشته و محور اصلی این آموزش‌ها را در زمینه کودک و نوجوان از طریق قصه گویی، مشاوره کتاب و نمایشنامه قرار دهیم و از ظرفیت کامل کتابداران استفاده کرده تا نیاز به برون سپاری نداشته باشیم.

وی اوضاع کتابخانه‌های عمومی اهواز را مطلوب ارزیابی و اضافه کرد: کتابخانه‌های اهواز از نظر تجهیزات در وضع مطلوبی هستند و علاوه بر تعداد ۱۹ کتابخانه، ۱۴ کتابخانه مشارکتی دیگر در مساجد، زندان، شهرداری و پادگان‌ها فعال هستند و کتابخانه خیریه ۱۴ معصوم یکی از کتابخانه‌های فعال است که بیشترین همکاری را با کتابخانه‌های اهواز دارد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی اهواز عمده‌ترین فعالیت نهاد کتابخانه‌ها را شرکت در پویش بهار مهربانی عنوان کرد و گفت: در جریان سیل به صورت فشرده اهم فعالیت‌های فرهنگی نهاد شامل با طراحی برنامه‌های دوزبانه، مسابقات نقاشی، کتابخوانی، قصه‌گویی و توزیع کتاب و لوازم التحریر در روستاهای درگیر سیل و کمپ‌های اسکان سیل‌زدگان قرار دادیم و تلاش مان بر این است که این برنامه‌ها در این مناطق استمرار داشته باشد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: