عرضه «فولکلور آذربایجان» در کتابفروشی‌ها

زعفر احدزاده مؤلف «فولکلور آذربایجان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، هدف از تألیف این کتاب را تمرکز بر میراث فرهنگی درخشان و غنی گذشته‌ دانست و گفت: فولکلور هر منطقه، مجموعه‌ای از رفتارها، گفتارها، پوشش‌ها، آداب، رسوم و عاداتی است که شهروندان آن منطقه از نیاکان و گذشتگان خود به ارث برده‌اند و به نوعی میراث قومی و معنوی یک ملت به شمار می‌آید.

وی افزود: آثار بسیاری درباره ژانرهای مختلف فولکلور منتشر شده است که در این مجموعه تلاش شد تا به شکلی کلی به انواع آن پرداخته و نمونه‌هایی نیز برای هر یک از آنها بازگو شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل ادامه داد: انواع ژانرهای فولکلور، ابزار تربیتی و آموزشی بسیار مهم و مؤثری برای پر کردن اوقات فراغت و راهکاری مناسب برای انتقال اندرزها و توسعه خردورزی بوده است؛ ضمن اینکه بخش اعظمی از فولکلور، متوجه مخاطبان کودک می‌شود؛ از قصه‌ها و افسانه‌ها گرفته تا لالایی‌هایی که برای آرامش و خواب‌ آنها استفاده شده و هنوز هم می‌شود.

وی اضافه کرد: با لحاظ غنای موجود در انواع ادبیات عامیانه و نقش‌های تربیتی و آموزشی آنها در توسعه مهارت‌های اجتماعی، روانشناختی و ذهنی کودکان و نوجوانان، لزوم توجه اساسی به محتوا و غنای موجود در آنها بسیار ضروری است که هم سبب انتقال تاریخ فرهنگی و میراث گرانبهای گذشتگان می‌شود و هم از الزامات مهم تربیتی برای نسل امروز و آیندگان است.

احدزاده اضافه کرد: این گونه‌ها در فعالیت‌های کانون نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و برگزاری نخستین مهرواره بازی‌های بومی- محلی در تابستان سال جاری بر همین مبنا و با تمرکز بر احیای آیین‌هایی چون: باران‌خواهی، چؤمچه خاتئن، تَکَم‌چی‌ها، چیلله (یلدا)، چرشنبه (چهارشنبه‌سوری) و… شکل گرفت که نمودی از توجه به میراث فرهنگی غنی گذشته است.

وی اظهار کرد: این کتاب در چهار فصل تدوین شده که در گفتار اول، مباحث کلی با عنوان فولکلور آذربایجان و انواع آن مدنظر بوده؛ گفتار دوم بر قصه و قصه‌گویی متمرکز شده؛ گفتار سوم به سورها و سوزهای رایج در گذشته و حال پرداخته، و در گفتار چهارم به انواع بازی‌های بومی و محلی اشاره شده است.

 اضافه می‌شود؛ «فولکلور آذربایجان» به همت زعفر احدزاده در ۱۳۵ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، به قیمت ۲۰ هزار تومان از سوی مؤسسه انتشاراتی آریتان منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان تاریخ فرهنگی قرار گرفته است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: