عدالت یارانه‌ای در سایه سیستم متمرکز فروش اجرایی می‌شود

سعید عابدینی؛ رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه سیستم متمرکز فروش در نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند کارکردهای زیادی داشته باشد، عنوان کرد: این سامانه برای کسانی که می‌خواهند در محیط نمایشگاه فعالیت درستی داشته باشند، اید‌ه‌آل است. اگر قرار است نمایشگاه کتاب به معنای فروشگاه بزرگ کتاب باشد باید چنین سامانه‌ای راه‌اندازی شود.
 
وی ادامه داد: این سامانه موجب می‌شود حقوق عده‌ای که واقعا سالم و به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، تضییع نشود و بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند.
 
عابدینی با اشاره به برخی از مشکلات این سامانه، گفت: یکی از مشکلات سامانه این بود که اطلاعات درست و به‌روز ناشران در آن قرار نگرفته است و زمانی که می‌خواهیم خروجی بگیریم، به ما اطلاعات درستی نمی‌دهد و کتاب را پیدا نمی‌کند.
 
وی را تاکید بر اینکه عدالت یارانه‌ای در سایه سیستم متمرکز فروش اجرایی می‌شود، در این زمینه توضیح داد: از سوی دیگر دسترسی به اطلاعات کار آسانی نیست و مخاطب بر اساس کد ناشر کتاب را جستجو می‌کند، در حالی که در سامانه باید بر اساس شابک ۱۳ رقمی کتاب را جستجو کرد که این پروسه زمان‌بر است.
 
رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل با بیان اینکه کنترل وقت و زمان در این سامانه کمی مشکل است، گفت: از سوی دیگر بحث کنترل که کتاب توسط نماینده موسسه باید بررسی شود تا حدودی موجب تلف شدن وقت غرفه‌داران شده و مخاطب از نظر زمانی اذیت می‌شود. همچنین فروش هر نسخه کتاب به چهار برگ فاکتور نیاز دارد که این روش باید اصلاح شود.
 
عابدینی تاکید کرد: به نظر من با برطرف شدن ایرادات بحث هدفمندی یارانه‌ها به معنای واقعی اجرا خواهد شد، در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام می‌تواند سوبسیدهای مختلفی که در قالب یارانه کتاب است را به شکل واقعی اجرایی کند.
 
وی با بیان اینکه این موضوع می‌تواند به ایجاد عدالت یارانه‌ای منجر شود، گفت: کسانی که نمی‌خواهند تحت پوشش سامانه قرار گیرند و از آن ایراد می‌گیرند، نمی‌خواهند در چارچوب درست عدالت‌محور قرار گیرند، در‌حالی‌که در این زمینه باید ساماندهی انجام شود و به نظر من یکی از تصمیمات کلیدی و اثرگذار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سال‌های اخیر، همین تصمیم بوده است.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: