عدالت در معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر رعایت نمی‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، بهروز منصورکوهی مدیرمسول انتشارات مهر حنظله در آیین رونمایی از سه عنوان کتاب که شامگاه جمعه ۲۲ آذر در سالن هلال احمر دامغان برگزار شد، گفت: در قانون مالیات‌های مستقیم معافیت‌هایی داریم که منطقی نیست، مثلا همه بازیگران و هنرمندان از پرداخت مالیات معاف هستند که این، واقعا منطقی نیست؛ هنرمندی که درآمد میلیاردی دارد و میلیاردی درآمد کسب می‌کند، نباید از مالیات معاف باشد.

 

وی افزود: درواقع معافیت مالیاتی هنرمندان با توجه به لزوم ایجاد عدالت مالیاتی میان مردم عادی و طبقه‌ای خاص، منطقی نیست و مردم ما نباید احساس کنند که در این زمینه عدالت وجود ندارد و با طبقات خاص اجتماعی به‌صورتی ویژه برخورد می‌شود. 

 

منصور کوهی یادآور شد: البته در بین هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر هم باید تفکیک قائل شد و تردیدی نیست که یکی از دلسوزترین و از خودگذشته‌ترین افراد جامعه در بین فعالان و بنگاه‌های اقتصادی، خانواده فرهنگ و هنر است.

 

مدیرمسئول انتشارات مهر حنظله تصریح کرد: هر چند نص صریح قانون در حوزه معاف شدن فعالان فرهنگ و هنر از پرداخت مالیات، زمانی است که موسسات برای فعالیت خود با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت کرده باشند، درحقیقت معافیت در پرداخت مالیات نسبت به فعالیت موسسات اعمال خواهد شد و دیگر درآمد‌های این مجموعه، همچون درآمد سلبریتی‌ها را که خارج از عرف درآمد حاصل از بدنه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور به شمار می‌روند، شامل نمی‌شود و به‌دلیل خروج از قوانین نحوه درآمد، مشمول دریافت مالیات خواهد شد.
 

وی اضافه کرد: انتشارات مهر حنظله که دو سال از شروع فعالیتش می‌گذرد، تاکنون ۲۷ جلد کتاب چاپ کرده و بیش از ۲۰۰ نویسنده را شناسایی کرده و در صدد برقراری ارتباط با آنهاست.

در ادامه احمد دانشفر از نویسندگان حوزه دفاع مقدس، گفت: با توجه به اینکه بعضی از نویسندگان و اهالي قلم به دلیل عدم تمکن مالی توانایی چاپ آثار خود را ندارند، «مجمع خیرین قلم دانشفر» را تاسیس کردیم که به نویسندگان کمک مالی می‌کند.

وی افزود: این مجمع را به یاد دخترم «مرحومه الهه دانشفر» راه‌اندازی کردم و بزرگترین هدف آن نیز ترویج، توسعه و تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

دانشفر با توجه به اینکه عنوان اولین کتاب چاپ شده توسط «مجمع خیرین قلم دانشفر»، «صد دروازه با صد غذا همراه با خواص درمانی مواد اولیه» نوشته خانم مریم السادات تقوی است، گفت: خیرینی که تمایل دارند در این حوزه کمک مالی کنند، میتوانند به دفتر مجمع واقع در طبفه دوم پاساژ ولی عصر مراجعه کنند.
 

مسئول مجمع خیرین قلم دانشفر یادآور شد: در آغازین روزهای شروع کار این مجمع که با هدف کمک به چاپ آثار مولفین دامغانی تاسیس شده، خانواده مرحوم روشنایی و خانواده خادمیان یاریگر ما در تامین هزینه‌ها بودند و ما از این بابت از خانواده‌های خیرین سپاسگزاریم.

وی توضیح داد: مبالغ ریالی که به مولفین پرداخت می‌شود، به دو صورت بلاعوض و قرض‌الحسنه بوده که تشخیص آن به‌عهده مسولان مجمع خیرین قلم دانشفر است.

در ادامه، اکبر کلبادی همرزم احمد دانشفر نویسنده کتاب «شبهای سنگ سرخ» گفت: تفکر بسیجی، تفکری است که خطوطش را رهبری ترسیم می‌کند و ما بنا به فرموده رهبر انقلاب معتقدیم «اگر بر کشوری نوای دل نشین تفکر بسیجی طنین اندازد، چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه باشیم»‌.

وی افزود: بنابراین وقتی صحبت از نقش بسیج در دفاع مقدس می‌شود، یعنی متن ملت و حتی ارتش و سپاه رنگ بسیج به خود گرفتند و با تفکر بسیجی توانستند ایستادگی کنند و کوته‌بینانه است اگر بسیج را در قالب نیروهای سازماندهی شده توسط یک سازمان ببینیم، بلکه باید با نگاه واقع بینانه همچون رهبر معظم انقلاب متن ملت را بسیج بدانیم تا بتوانیم درکی درست از عملکرد آن در تمام عرصه‌ها از جمله دفاع مقدس داشته باشیم.

جانباز هشت سال دفاع مقدس یادآور شد: حیثیت امروز نظام، تا حد زیادی مدیون بسیج و حضور همه جانبه مردم در آن بوده است، حتی تصاحب قدرت جهانی اسلامی با بسیج همه جانبه و فراگیر در جهان میسر خواهد بود به گفته امام راحل، این امر شدنی است و باید به دنبال تحقق یافتن آن بود.
 

کلبادی گفت: امروز تفکر بسیجی نه تنها در کشور نهادینه شده است بلکه به آن به عنوان الگویی در سراسر جهان نگریسته می‌شود. امام امت با بصیرتی عمیق و فهمی مشترک به خوبی دریافتند که این جنگ بین اسلام و کفر است و اگر انقلاب اسلامی در این جولانگاه سرکوب شود، تا هزاران سال دیگر اسلام از جای خود بلند نخواهد شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: