ططری: در حوزه تاریخ‌نگاری مجلس مهجور هستیم

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هفتمین همایش تاریخ مجلس امروز سه‌شنبه (۱۲ آذر) در تالار مشروطه کتابخانه موزه در مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نماد پربارترین انقلاب مشروطیت با نگاه کسانی شکل گرفته که عمیق‌ترین دلسوزی‌ها را برای این ملت و این وطن داشته‌اند. باید به این سخنانی که در تاریخ ایران ثبت شده اشاره کنم که ناصرالدین شاه می‌گفت ایران وطن من است، ایران مادر من است و حاضرم جانم را برای ایران بدهم. این ایده به شکل‌گیری مجلس و دولت مدرن ایران انجامید. کتابخانه مجلس با توجه به مأموریتی که براساس تحقیقات و سویه‌های مطالعاتی دارد مجموعه اسناد را گردآوری کرده و نهاد فرهنگ ایران را به عهده دارد. این کتابخانه موظف است مجموعه مطالعات را با قانونگذاری و تاریخ پارلمان انجام دهد.
 
وی افزود: همایش تاریخ مجلس در سال‌های گذشته با حمایت رسول جعفریان و علی لاریجانی شکل گرفت و در همین راستا کتابخانه مجلس نقش پژوهشی پررنگی را در این زمینه به‌عهده دارد. در سه‌ساله اخیر گروه‌های پژوهشی مرتبط با شکل‌گیری هیأت امنا گروه‌های مطالعاتی پارلمان‌پژوهی و اسناد تاریخی ایران را براساس تحقیق و پژوهش به‌عهده گرفته است. کتابخانه مجلس مطالعات پیشین و تاریخ‌پژوهانه‌ای درخصوص قانونگذاری و قوانین تاریخ پارلمان را در دست دارد و مرکز مطالعات تاریخی تکلیف خود را می‌داند که در خدمت پژوهشگران قرار گیرد. آماده‌سازی، انتشار و اطلاع‌رسانی از منابع موردنیاز پژوهشگران در قلمرو کارهای پژوهشی خود به آماده‌سازی متون و انتشار به وظایف خود عمل می‌‌کند.
 
رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مطالعات پارلمانی، گسترده و راهی برای پیشرفت کشور است. پیشرفتی که در قالب قانون و مبتنی بر قانون و تحقیق و اندیشه باشد. امروزه در مراکز علمی و پژوهشی مطالعات جدی‌ای صورت می‌گیرد و در کتابخانه مجلس دو گروه فعال هستند. نخست در بخش پارلمان‌پژوهی و دوم مطالعات اسنادی. طرح کتابشناسی قانوگذاری ایران که حوزه کتاب و مقالات را در بر بگیرد در بسته کلان زمینه تسهیل این عرصه را فراهم آورده است. راه‌اندازی بخش و تالار کتابخانه پارلمانی یکی از مواردی است که در هفته پژوهش افتتاح خواهد شد. همچنین طرح تدوین تاریخ مجلس به‌عنوان مجموعه کلان با پیشنهاد ریاست مجلس در دستور کار مطالعات‌پژوهی قرار گرفته است.
 
وی در پایان سخنانش گفت: طرح تأسیس رشته مطالعات قانونگذاری به‌عنوان رشته مطالعات حقوقی در گرایش مطالعات پارلمانی در بخش حقوق عمومی در مقطع کارشناسی ارشد پیگیری می‌شود که این یکی از نکات مهمی است که دانشجویان این رشته می‌توانند به تحصیل در این رشته بپردازند.
 
سپس نجفقلی حبیبی، دبیر علمی همایش گفت: نظام پارلمانی در ایران به تدریج شکل گرفته است و قدرت را به دست نماینده‌های مجلس داده تا بتواند درباره قوانین کشور تصمیم‌گیری کنند این مساله در سده‌های گذشته مورد استقبال جهانیان قرار گرفت و در ایران نیز که از نظام استبدادی خسته شده بودند تلاش کردند تا نظام پارلمانی شکل بگیرد و در این راه کوشش‌های بسیاری کردیم.
 
وی افزود: بعد از مشروطه در زمان محمدعلی شاه قرار شد بساط مشروطه برچیده شود و مجاهدت‌های ستارخان نیز با این مسأله همراه شد. خوب است که مردم قدر این انسان‌های بزرگ را بدانند زیرا این افراد بودند که تلاش کردند مشروطه پا بگیرد. هویت مجلس بسیار مهم است کسانی در این عرصه قانونگذاری می‌کنند که این مسأله در تاریخ ایران دارای ارزش بسیاری است.
 
دبیر علمی همایش بیان کرد: این مسأله در حد پرسش باقی مانده که چرا این جایگاه به مدرس داده شده است. آیا او ضداستعمار و ضداستبداد بود، امروزه هم افرادی هستند که در مجلس با این اندیشه فعالیت می‌کنند. اما چرا تنها نام مدرس بر سر زبان‌هاست. او چه بود که توانست در تاریخ ایران ماندگار باشد.
 
سخنران بعدی علی ططری، دبیر همایش تاریخ مجلس بود وی گفت: کتابخانه مجلس شورای اسلامی در دوره مدیریت علی لاریجانی بیش از ۴۰۰ اثر منتشر کرده است که این تعداد کتاب در این دوره جای بسی خوشحالی است.
 
وی افزود: تاریخ‌نگاری مجلس اهمیت بسیاری دارد، چقدر پارلمان می‌تواند به مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کمک کند. ما یکصدسال قانونگذاری و تاریخ پارلمان داریم و ایران در مسیر قانونگذاری از بسیاری از کشورهای دیگر پیشرو بوده است. افزون‌بر اینکه کتابخانه مجلس تعهد انتشار اسناد را برعهده دارد در اساسنامه آن تصویب شده که منابع سترگ یکصدساله برای پژوهش و تحقیق گام‌های ارزنده‌ای برداشته شود.
 
ططری اظهار کرد: از سال ۱۳۸۸ یکی از مباحثی که مطرح شد انتشار کتاب‌هایی در حوزه تاریخ مجلس و تک‌نگاری‌ها بوده است. زیرا ما در حوزه تاریخ‌نگاری مجلس مهجور بوده‌ایم و هنوز در گام‌های نخست تاریخ‌نگاری مجلس هستیم. امروز سرمایه بزرگ اسلامی را در دست داریم و ۴۰۰ تن را در حوزه پژوهشی تربیت کرده‌ایم.
 
دبیر همایش تاریخ مجلس گفت: برای برگزاری این همایش دو هدف عمده را دنبال کرده‌ایم نخست جامعه هدف ما نمایندگان مجلس و آماده‌سازی برای آنها بود تا مشکلاتی در حوزه قانونگذاری نداشته باشیم. هدف بعدی ما جامعه پژوهشگری و تاریخ‌نگاری ایران بوده است که در این زمینه هزار و ۶۷ چکیده مقاله به همایش رسید که خود می‌تواند پایه‌های تحقیق و پژوهش‌های بعدی باشد. در این همایش نیز مجلس بیست و سوم و بیست و چهارم شورای ملی را که در بازه زمانی ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ را در برمی‌گیرد ۵۳مقاله در مرحله اول مورد تصویب کمیته علمی همایش قرار گرفت و ۲۷ مقاله از میان آن انتخاب شد تا در این همایش ارائه شود.
 
پایان‌بخش هفتمین همایش تاریخ مجلس تجلیل از اهداگر سند: «اسناد خاندان اسماعیل ثامنی» بود که از دختر استاندار مازندران در دوره مصدق با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد. وی در سخنانی کوتاه گفت: به دو دلیل این اسناد را به کتابخانه مجلس شورای اسلامی اهدا کردم. نخست عشق به پدرم و دوم عشق به وطنم.
 
سپس از ۸ اثر با عناوین «مجموعه مقالات هفتمین همایش تاریخ مجلس (دوجلدی)»، «مجموعه مقالات ششمین همایش تاریخ مجلس (سه‌جلدی)»، «کتابچه گزارش هفت دوره همایش تاریخ مجلس»، «نخستین بودجه حقوق و مستمریات مجلس شورای ملی»، «فهرست مجموعه قباله‌های اسناد محاکم شرع فارس و زنجان»، «فهرست اسناد انتخابات مجلس شورای ملی (ادوار هجدهم تا بیست‌وچهارم)»، «فهرست اسناد عرایض مجلس شورای ملی (دوره پنجم)» و «اسناد گیلان در مشروطیت (ادوار دوم تا پنجم مجلس شورای ملی)» رونمایی شد.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: