صنعت نشر باید به سمت حرفه‌ای شدن برود/ در سال ۹۷ تنها ۳۲۰ ناشر حرفه‌ای داشتیم

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل خانه کتاب شب گذشته(یکشنبه ۱۱فروردین‌ماه) در گفت‌وگوی ساعت ۲۰ شبکه چهار به سوالاتی درباره وضعیت بازار کتاب در سال ۹۷ پاسخ داد.

وی درباره اطلاعات ثبت شده در بانک‌های اطلاعاتی خانه کتاب گفت: آمارهای خانه کتاب حاکی از آن است که  تعداد عناوین کتاب‌ها در سال گذشته، نسبتا با سال ۹۶ برابری داشته؛ آنچنانکه تا پایان بهمن ماه ۸۵ هزار عنوان کتاب منتشر شد که تقریبا با مدت مشابه در سال ۹۶ برابری می‌کرد.

حسینی‌پور با اشاره به قیمت کتاب توضیح داد: اما در شمارگان و قیمت شاهد تغییراتی بودیم که ناشی از نوسانات مختلف در بازار کتاب بوده است. به عنوان مثال در حوزه قیمت، کتاب در سال ۹۶ با قیمت متوسط ۱۷هزار و ۷۰۰ تومان ارزیابی می‌شد اما در سال ۹۷ این رقم با ۲۶ تا ۳۰ درصد رشد به ۲۲هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

وی افزود: این افزایش قیمت بر اثر افزایش قیمت کاغذ و اقلام مصرفی صنعت نشر و همچنین خدمات چاپی دیگر مانند فیلم و زینک و صحافی و… ایجاد شد.

مدیرعامل خانه کتاب همچنین درباره میزان فعالیت ناشران گفت: در حوزه آمار فعالیت ناشران نیز نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد کتاب‌های منتشر شده در سال ۹۷ به همت ۵۱۴۲ ناشر به انتشار رسیده‌اند که از این تعداد، ۶۰۱ ناشر تنها یک کتاب به چاپ رساندند و تعداد ناشران کم‌کار ۲۶۹۱ ناشر بود. این در حالی است که تعداد ناشران حرفه‌ای در سال۹۷ تنها ۳۲۰ ناشر بوده است.

حسینی‌پور خاطر نشان کرد: به اعتقاد من نشر ما بیش از همه نیاز دارد به سمت حرفه‌ای شدن بروند تا ناشران بتوانند در نوسانات بازار خودشان را حفظ کنند؛ کمااینکه در طول ۴۰ سال گذشته هم نوساناتی بوده مثل سال ۹۰ که ناشران حرفه‌ای خود را حفظ کردند.
 
وی ادامه داد: بنابراین در سال ۹۸ همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی و موسسه خانه کتاب باید به حرفه‌ای شدن صنعت نشر معطوف شود. ما باید ناشران را به سمت حرفه‌ای شدن ببریم؛ خصوصا در حوزه توزیع کتاب که یکی از معضلات نشر ما به شمار می‌آورد.

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال ۹۷ گفت: البته باری کنترل و هدایت بازار کتاب تمهیداتی در معاونت اندیشیده شده که از جمله آن‌ها می‌توان به حوزه کاغذ اشاره کرد؛ آنچنانکه تا قبل از عید کاغذ با ارز دولتی از سوی اتحادیه‌های مربوطه بین ناشران توزیع شد و این رویه در سال ۹۸ نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با این حال قطعا در نمایشگاه بین‌المللی پیش رو شاهد افزایش قیمت کتاب خواهیم بود که حاصل نوسانات در سال ۹۷ است. به همین دلیل کارگروه‌هایی در معاونت تشکیل شده که توزیع یارانه‌ها را مدیریت کند.

​حسینی‌پور در پایان اظهار کرد: امیدواریم با توجه مسئولان در تابستان بتوانیم طرح‌های فصلی را ادامه بدهیم زیرا برگزاری این طرح‌ها مطالبه حقه مردم و کتاب‌فروشان است.
 
 
 
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: