صالحی: علیرضا ذکاوتی از مفاخر ایران است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز پنجشنبه ۲۸ آذرماه با حضور در منزل علیرضا ذکاوتی قراگوزلو در همدان، ضمن دیدار با این نویسنده، مترجم و پژوهشگر همدانی, با وی به گفت‌و‌‌گو نشست. 

صالحی در این دیدار با اشاره به کمیاب بودن انسان‌هایی شبیه ذکاوتی، افزود: ایشان در حوزه‌هایی چون ادبیات فارسی، فلسفه، عرفان، ادبیات عرب، تاریخ و تمدن اسلامی و فرهنگ عامه کتاب و مقالات بسیاری منتشر کرده است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به سابقه آشنایی خود با آثار این نویسنده و پژوهشگر مطرح همدانی از دهه شصت تاکنون و اینکه آثار آقای ذکاوتی علاقمندان بسیاری دارد، عنوان کرد: «اسکندرنامه» او بر پایه تحقیقاتی ارزشمند خلق شده است که بسیار قابل تقدیر است.

صالحی در گفت‌و‌گوی صمیمی با نویسنده «مجموعه خیال در سبک هندی» به موضوع کاغذ هم اشاره کرد و گفت: شرایط کاغذ بهتر شده است. هر سال حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار انواع کاغذ در کاربردهای مختلف مصرف می‌شد. مقرر شده است که کاغذ کتاب و روزنامه بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومان عرضه شود که میزان آن حدود ۸۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

بر پایه همین گزارش، در حالی که حوزه هنری استان همدان سرگرم آماده‌سازی کتابی درباره این نویسنده پیشکسوت همدانی است، علیرضا ذکاوتی قراگوزلو، خود درباره این کتاب گفت: مصاحبه مفصلی در حال انجام است که حاصل آن در کتابی ۴۰۰ صفحه‌ای آماده انتشار خواهد شد. 

ذکاوتی در پاسخ به پرسش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه «کدام بخش از مصاحبه مربوط به کتاب شرح حالتان را می‌پسندید؟»، پاسخ داد: آن بخش که مصاحبه‌کننده از من پرسید که چگونه ساخته شدید؟ (با لبخند).

مترجم کتاب «رنسانس اسلامی» در ادامه پاسخ خود به این سوال توضیحاتی هم ارائه کرد و گفت: پاسخ به آن پرسش را بیشتر از سایر موارد می‌پسندم، همچنین به دلیل رفت و آمد بسیار با آقای آخوند همدانی، خاطرات زیادی درباره ایشان در این کتاب خواهد آمد.

ذکاوتی مطالعه را حاصل ذوق و شوق دانست و افزود: اگر کسی اهل مطالعه باشد، در هر شرایطی چه در اتوبوس و چه در رختخواب مطالعه خواهد کرد. 
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاین این دیدار صمیمی ضمن آرزوی سلامتی برای این نویسنده مطرح همدانی، گفت: دکتر ذکاوتی از مفاخر ایران است که زحمات زیادی برای داوری جایزه کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کشد.

بر اساس همین گزارش، حاج‌بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، سیدسعید شاهرخی استاندار همدان و احمدرضا احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز در این دیدار حضور داشتند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: