صاحبی در هیات نظارت با کتاب‌ها منصفانه برخورد می‌کرد/ تاکید بر کار علمی بدور از هیاهو

محمد مهدی احمدی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ویژگی‌های علمی و شخصیتی مرحوم جواد صاحبی بیان کرد: مرحوم صاحبی ویژگی‌های خاصی داشت که او را از سایر پژوهشگران متمایز می‌کند؛ او شخصیت علمی بدون ادعا داشت یعنی انسانی نبود که اهل سر و صدا باشد و عمده وقت خود را صرف تحقیق و مباحث علمی می کرد به همین دلیل ماحصل کارش ۳۰ مقاله و ۲۳ کتاب علمی بود و در مراکز دانشگاهی و حوزوری تدریس می‌کرد.
 
او ادامه داد: موضوعاتی که در کتاب‌هایش به آن‌ها پرداخته شده متناسب با نیازهای جامعه و موضوعات روز بوده است به طور مثال در کتاب‌های او به مصلحان تاریخ مانند سید جمال الدین اسد آبادی، محمد عبده و … جنبش‌های اسلامی هدف دار و نقش ائمه اطهار بویژه امام حسین(ع) و … بررسی می‌شود. این کتاب‌ها همگی به موضوعاتی می‌پردازند که با جامعه مسلمانان مرتبط است.
 
احمدی با تاکید بر اینکه صاحبی پژوهشگری مستقل و آزاد اندیش بودند افزود: او انسانی خوشفکر و واقع گرا بود و در تحلیل‌های علمی، دینی و اجتماعی خود از مستندات تاریخی بهره می‌برد و بر اساس سلایق شخصی یا گرایش‌های سیاسی عمل نمی‌کرد.
 
او تاکید کرد: به همین دلیل بود که در آثار او واقعیت‌های تاریخی و دینی تحریف نمی‌شدند و بر اساس مستندات تاریخی صورت می‌گرفتند.
 
احمدی با اشاره به سابقه همکاری خود با صاحبی در دبیرخانه دین‌پژوهان کشور افزود: ایده تاسیس این دبیرخانه را من ارائه کردم و از ایشان خواستیم تا دبیر این دبیرخانه باشد پس از آن نیز مرحوم صاحبی ریاست این دبیرخانه را بر عهده گرفت.
 
او گفت: از سوی دیگر زمانی که من مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان قم بودم به ایشان پیشنهاد همکاری در هیات نظارت بر کتاب این استان را دادم که تا مدت‌ها نیز در اینجا با هم همکار بودیم.
 
احمدی با تاکید بر اینکه مرحوم صاحبی منصفانه با کتاب‌ها در هیات نظارت برخورد می‌کرد عنوان کرد: از همین رو بود که نویسندگان در این باره احساس امنیت می‌کردند چون نظارت ایشان و ارزیابی‌اشان به دور از خط بازی و گرایش‌های سیاسی و بر اساس مستندات، عقلانیت و حقوق مولف بود.
 
او با اشاره به زمینه‌هیا فکری و علمی مرحوم صاحبی یادآور شد: ایشان در حوزه الهیات و معارف اسلامی تحصیل کرده بود و موضوعاتی چون فرهنگ عمومی، جنبش‌های اسلامی، بررسی وضعت فکری مسلمانان در طول تاریخ و … دغدغه فکری‌شان بود. از سوی دیگر او در حوزه کلام نیز فعالیت داشت و در این باره تدریس می‌کرد.
 
احمدی در پایان با بیان اینکه تواضع مرحوم صاحبی مانع دیده شدن او بود، گفت: ایشان از سر تواضع و فروتنی تحقیقات را در بدور از هیاهو دنبال می‌کردو علم را برای خودنمایی و تکبر نمی‌دید بلکه علم برای او ابزاری برای اصلاح جامعه به کار می رفت.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: