ششمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در خوزستان به کار خود پایان داد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، منصور کوهی رستمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در آیین اختتامیه ششمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی که در تالار مهتاب اهواز برگزار شد، گفت: برگزاری جشنواره قصه‌گویی عاملی برای کمک به بالندگی دوران کودکی و شناخت استعدادهای کتابداران کتابخانه‌های عمومی است.

وی افزود: افلاطون در کتاب جمهوریت می‌‌گوید «آغاز مهم‌ترین بخش هر کاری است» بخصوص در ارتباط با موجودی خردسال و حساس، زمان کودکی دورانی است که شخصیت در خلال آن شکل می‌‌گیرد و تأثیر دلخواه به آسانی به دست می‌‌آید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به تعاریف متفاوت «کودک» و «دوره کودکی» گفت: کودک مفهومی عینی و طبیعی است که از زمان گام برداشتن انسان بر روی زمین بوده ، اما دوره کودکی مفهومی ذهنی است که با توجه به ویژگی دوره‌های مختلف تاریخی، یعنی در شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی جنسیتی در هر جامعه شکل گرفته است.

منصور کوهی رستمی تربیت کودک خلاق ، تخیل محور، شاد، صبور، عاطفی را گامی بزرگ در رشد و توسعه کشور دانست و تاکید کرد: عدم شناخت نظام خانواده از ویژگی‌های شخصیتی، شناختی، عاطفی، اخلاقی کودک این توسعه را کند کرده و برای تعالی در این مسیر باید با کمک خانواده‌ها برای پیوند کودک با کتاب، خواندن و ترویج کتابخوانی بتوانیم نظام آموزشی متحولی برای پرورش کودکان فراهم کنیم.

وی هدف کتابخانه‌های عمومی و رویکرد جدیدی که در این حوزه شکل گرفته را کمک به بالندگی دوران کودکی برشمرد و توضیح داد: برگزاری برنامه‌هایی همچون جشنواره قصه گویی ضمن کمک به شناخت استعداد‌های موجود در بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی، می‌‌تواند زمینه ساز نقشی مؤثر در ارتباط با والدین، کودکان و کمک به توسعه کودکی در کشور باشد.
 
محمد جوروند، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز در این آیین گفت: قصه نوعی از روایت است که به علت سیاهی و بلندی شب بیشتر در شب بیان می‌‌شد.   

وی در ادامه به بخشی از سوره یوسف در قرآن کریم که خداوند می‌‌فرماید «ما برای تو‌ ای پیغمبر بهترین و نیکوترین قصه را خواهیم گفت» اشاره کرد و افزود: این سوره مشخص می‌‌کند که قصه در فرهنگ دینی ما جایگاه بسیار خوبی دارد و در قرآن به تعدد داستان‌ها و روایت‌هایی داریم که با چارچوب قصه و داستان همخوان هستند.

جوروند باتوجه به جایگاه بسیار والا و ممتاز قصه در فرهنگ ایرانی افزود: مهم‌ترین کتاب‌های ما در زمینه‌های مختلف عرفان و فلسفه نیزحالت روایی و قصه گونه داشته‌اند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: شاهنامه فردوسی، مثنوی معنوی مولانا با یک مکتب عرفانی بسیار بزرگ و اندیشه‌های پیچیده فلسفی، مرزبان نامه، کلیله و دمنه، قابوس نامه و… نیز در قالب قصه بیان شده‌اند.

وی با تاکید بر موضوع قصه‌هاتصریح کرد: همه قصه‌ها و داستان‌ها ظرفیت نمایشی دارند و هنرمندان تئاتر به جای پرداختن به داستان‌های اروپایی ، دیگر قصه‌ها و نمایش نامه‌ها  می توانند از داستان‌ها و قصه‌های ایرانی که ظرفیت نمایشی و پیام‌های اخلاقی نهفته موثری دارند ، استفاده کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان استقبال مردم از کتاب و کتابخوانی را حاصل زحمات همکاران در حوزه کتابخانه‌ها، اداره فرهنگی و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش که به صورت بنیادی عمل می‌‌کنند دانست و بیان کرد: بدون تردید این همدلی که بین ادارات و ارگان‌های مذکور وجود دارد منجر به اتفاقات خوب در حوزه فرهنگ و هنر استان خوزستان شده است.

 هئیت داوران این جشنواره متشکل از غلامعلی کیامرثی، نرگس جعفری و ملکه چیذری آراء خود را به شرح ذیل اعلام کرند:

در بخش ویژه معصومه نیک فرد و زینب موسوی از استان خوزستان حائز رتبه شدند.

در بخش عمومی: الهام احمدی و مریم خلجی می‌ربلوطی از استان چهارمحال و بختیاری، فریبرز تقی‌پور از استان کهگیلویه و بویراحمد، مریم کشوری از استان لرستان و زینب نصراللهی از استان خوزستان موفق به کسب رتبه شدند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: