شبکه شهرهای دوستدار کتاب باید چشم‌انداز داشته باشد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست هم‌اندیشی شبکه شهرهای دوستدار کتاب عصر سه‌شنبه (۳ دی‌ماه) در ساختمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد.

محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست، با اشاره به مزایا و آسیب‌های ایجاد شبکه شهرهای دوستدار کتاب گفت: در حال حاضر شبکه‌ای در برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده‌است که مزایای بسیاری دارد و البته آسیب‌هایی هم می‌تواند داشته باشد که باید اشکالات آن برطرف شود و برگزاری جلسات هم‌اندیشی و شنیدن دغدغه‌های اهالی فرهنگ استان‌ها می‌تواند ما را برای رسیدن به این هدف یاری کند.

جوادی درباره پویایی و اداره شبکه شهرهای دوستدار کتاب اظهار کرد: انجام مداوم این فعالیت‌ها مستلزم رعایت چند نکته است؛ یکی آنکه برنامه‌ها علاوه بر زمان حال، باید برای آینده نیز طراحی شوند و چشم‌انداز داشته باشند و در این میان، ایده‌های نو و خلاقانه‌ای چون باشگاه‌های کتابخوانی و باشگاه‌های مجازی کتاب باید همواره مورد توجه باشند.

وی ادامه داد: باید برای جلوگیری از به‌حاشیه رفتن شبکه شهرهای دوستدار کتاب و فعالیت‌هایی از این دست، ارتباط‌هایی میان این برنامه‌ها و شبکه‌های جهانی چون (reading city) برقرار شود. نکته بعدی این است که پیوندهای شبکه‌ها باید بیشتر شود و فقط محدود به یک سیستم اداری و فعالیت‌ مدیران نباشد تا پایداری بیشتری داشته باشد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هدف ما از برگزاری این برنامه‌ها، ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه است، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این امر مهم باید در حوزه کتاب سرمایه‌گذاری بشود و این سرمایه‌گذاری آینده پر باری خواهد داشت. امیدوارم این شبکه از جنس کارهایی باشد که لذت‌های شیرین آن پایدارتر از سختی‌هایش است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آسیب‌پذیری حوزه فرهنگ به لحاظ اقتصادی بیشتر از دیگر حوزه‌ها است، گفت: بحران میان کتابفروشان، ناشران و کتاب فروشی‌ها آرام شده است و نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد. امید است که این وضعیت بهبودی بیشتری میان مردم پیدا کند و من امیدوارم که دوباره کشور ایران با فرهنگ کتاب و کتابخوانی پیوند عمیق‌تری پیدا کند. 
 

شبکه‌ شهرهای دوستدار کتاب و هم‌افزایی میان سازمان‌ها 
در ادامه این نشست، ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه گزارشی از دبیرخانه شبکه شهرهای دوستدار کتاب گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری شهرداران استان‌ها و سازمان شهرداری تهران برنامه‌هایی را در چند سال گذشته طراحی و اجرا کرده است. جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب یکی از این برنامه‌ها است که پنج دوره آن برگزار شده و در دوره‌های گذشته بیش از ۵ هزار روستا در این برنامه شرکت کرده‌اند که توسط سازمان دهیاری‌ها ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی دریافت کردند.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌ها، تقدیر از مروجان کتاب و کتاب‌خوانی است که به شکل داوطلبی و جهادی در بین مردم و برای شهرها و مناطق محروم در راستای سیاست گذاری‌های دولت با هدف ایجاد نشاط اجتماعی و رفع آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود. از نظر من، کمک نهادهای عمومی و دولتی در این زمینه، می‌تواند فعالیت گسترده‌تری را در سطح جامعه رقم بزند.

حیدری با بیان اینکه برنامه جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان  از دیگر برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگی کشور است، اظهار کرد: در این برنامه بیش از ۳۰۰ هزار کودک و نوجوان عضو جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان شده‌اند. معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعضای این جام ۵۰ درصد یارانه تا سقف ۶۰ هزار تومان خرید کتاب در نظر گرفته است. این کار یک کار مردمی است که به شکل داوطلبانه برگزار می‌شود و در سطح جامعه به‌عنوان یک پویش اجتماعی مطرح شده و با هم‌افزایی دستگاه‌ها، روند مثبت‌تری پیدا می‌کند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: پایتخت کتاب هم که درحال برگزاری است و فراخوان آن داده‌شده‌است. در این برنامه، ۵۰۰ شهر مشارکت داشته‌اند و شهری که به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می شود، تحت حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌های مربوطه قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر ایجاد هم‌افزایی میان سازمان‌ها برای رسیدن به جامعه بهتر خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم میان این برنامه‌ها و سازمان‌ها هم‌افزایی ایجاد کنیم، می‌توانیم ظرفیت‌های موجود در این سازمان‌ها را به فعلیت برسانیم.

حیدری عنوان کرد: باید بتوانیم از فعالان حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی چون ناشران، نویسندگان و مولفان در توسعه این فرهنگ استفاده کنیم. نباید این حوزه را به سمت بخش دولتی و حکومتی ببریم؛ بلکه باید بدنه این برنامه مردمی‌تر و به جامعه نزدیک‌تر باشد.

در این جلسه، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علی‌اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی جمالی‌نژاد، رئیس شبکه شهرهای دوستدار کتاب؛ ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از شهرداران و مدیرکل اداره‌های ارشاد استان یزد، بوشهر، نیشابور، شیراز، ری، قزوین و … حضور داشتند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: