سهم سالانه شهرداری‌ها در حوزه فرهنگ به کمک ویترین کتابفروشی‌ها بیاید

 محمدتقی عرفان‌پور، مدیر نشر علوم دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت برگزاری طرح‌های فصلی خرید کتاب برای صنعت نشر گفت: معمولا شهرداری‌ها سالانه بخشی از بودجه‌ خود را در حوزه فرهنگ صرف می‌کنند و وقتی گزارش سالانه و آمار و ارقام می‌دهند باید این هزینه را در فعالیت‌های خود داشته باشند.
 
وی ادامه داد: اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که این بودجه به سمت کمک به ویترین کتاب و چرخه نشر برود، می‌تواند به رونق فعالیت در این حوزه کمک شایانی بکند.
 
عرفان‌پور با بیان اینکه چنین سهمی می‌تواند بهانه‌ای باشد تا شهرداری‌ها مکلف شوند در طرح‌های کتابی مشارکت داشته باشند، عنوان کرد: تجربه چندین دوره برگزاری طرح‌های فصلی خرید کتاب نشان می‌دهد که از میان همه طرح‌ها و برنامه‌های یارانه‌ای، طرح‌های فصلی خانه کتاب به واقعیتِ حمایت نزدیک‌تر است.
 
وی تاکید کرد: طرح‌های فصلی کمتر امکان فساد دارند؛ زیرا در این طر‌ح‌ها به‌صورت واضح و مشخص، مصرف‌کنندگان کتاب یارانه می‌گیرند و این یارانه هم به افراد و هم کتابفروش می‌رسد که در نتیجه این کار به رونق و توسعه چرخه نشر کمک می‌کند.
 
عرفان‌پور با اشاره به اثرگذاری طرح‌های فصلی در حوزه نشر توضیح داد: این طرح‌ها یک نقطه هدف است تا چراغ کتابفروشی‌ها روشن بماند و رونق بگیرند؛ از سوی دیگر کمکی به خریداران است تا کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند.
 
وی با بیان اینکه اگر اجرای این طر‌ح‌ها با مشورت صنف باشد، ضریب خطا کمتر خواهد بود، گفت: معتقدم اگر سایر سازمان‌ها و نهادها برای تامین بودجه این طرح‌ها مساعدت کننند و با نهاد صنفی اتحادیه همکاری داشته باشند، اجرای موثرتری خواهد داشت.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: