سمنان می‌تواند پایتخت کتاب ایران شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، سیدعباس دانایی، فرماندار سمنان رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان در جلسه این انجمن، ضمن قدردانی از تلاش کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان، گفت: مردم و مسئولان این شهرستان استقبال بی‌نظیری از نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی داشتند.

فرماندار سمنان با اشاره به حضور پررنگ کودکان و نوجوانان سمنانی در مدت پنج ماه زمان اجرای این جشنواره در سال جاری گفت: نصب اِلِمان‌ها و نام‌گذاری معابر سطح شهر با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی با هدف ترویج آن و ارتقای سطح مطالعه مردم در سطح شهر، در دستور کار مدیران دستگاه‌های متولی است.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان از پیگیری برای گردآوری کتابی جامع از زندگی حضرت یحیی ابن موسی الکاظم (ع)، برادر امام رضا (ع) خبر داد و افزود: امیدواریم این کتاب در آینده نزدیک با همکاری پژوهشگران کشوری و استانی منتشر شود و در بین منابع جشنواره کتابخوانی رضوی قرار گیرد.
 

فرماندار سمنان با بیان اینکه با هم‌افزایی دستگاه‌های متولی می‌توانیم عنوان پایتخت کتاب را از آن سمنان کنیم، گفت: اقدامات فرهنگی مناسبی انجام شده که با تداوم و هدفمند کردن آنان می‌توانیم این موفقیت را در سال جاری کسب کرده و شهر سمنان به‌عنوان پایتخت کتاب معرفی شود.

دانایی با تأکید بر لزوم فضاسازی محیطی برای ترویج فرهنگ مطالعه گفت: برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید اِلِمان‌هایی در سطح شهر سمنان نصب شود.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان با اشاره به برگزاری جشنواره رضوی در سال جاری و عملکرد مطلوب مرکز استان سمنان با شرکت بیش از ۱۵ هزار نفر از همشهریان سمنانی در این جشنواره بیان کرد: جشنواره رضوی فرصت ارزشمندی برای ترویج کتاب‌خوانی و آشنایی کودکان و نوجوانان است.

سعید دهقانلو معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی سمنان هم با اشاره به اینکه حدود ۴۳ هزار نفر در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در این استان شرکت کردند، گفت: این آمار نشان می‌دهد استان سمنان دارای فرهنگ‌دوستان بسیاری است.
 

وی با بیان اینکه جشنواره کتابخوانی رضوی در حقیقت بهانه‌ای برای آشنایی و گسترش فرهنگ رضوی با ابزار مطالعه و خواندن است، گفت: جشنواره معنوی رضوی یکی از مهم‌ترین جشنواره‌هایی است که در کنار ترویج مطالعه به ترویج سبک زندگی اسلامی می‌پردازد.

دهقانلو با اشاره به استقبال چشمگیر مسئولان و شهروندان سمنانی از جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، گفت: برگزاری برنامه‌های فرهنگی موجب نشاط مردم می‌شود.

محمد مرادی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان با اشاره به اینکه بیش از ۱۴ هزار نفر از مردم شهرستان سمنان در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند، گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی موجب آشنایی مردم با سیره ائمه اطهار (ع) و ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برای ترویج فرهنگ مطالعه به عزم همگانی نیاز است، عنوان کرد: در حال حاضر هفت کتابخانه با ۲۶۰ هزار نسخه کتاب مشغول ارائه خدمات به ۱۹ هزار و ۱۰۰ عضو در شهر سمنان هستند و اعضا می‌توانند از برنامه‌های متنوع فرهنگی که در طول سال در کتابخانه‌ها برگزار می‌شود، بهره‌مند شوند.

در پایان این جلسه در خصوص تألیف کتاب حضرت یحیی ابن موسی الکاظم (ع) ،نصب المان‌ها و نمادهای مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی در سطح شهر، پیگیری نامگذاری معابر، پارک‌ها و ساختمان‌ها، برگزاری برنامه‌های تجلیل از پیشکسوتان هنرمند فرهیخته شهر، راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار و…بحث و تبادل نظر شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: