سرانه خرید کتاب سمنانی‌ها در سال گذشته؛ ۱۰۰۰ تومان!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان صبح امروز چهارشنبه ۲۷ آذرماه در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه کتاب استان سمنان ضمن بیان اینکه نمایشگاه استانی کتاب بزرگترین رویداد فرهنگی استان به شمار می‌رود، گفت: در نمایشگاه سمنان بیش از ۶۲ هزار عنوان کتاب در قالب ۱۲۲ غرفه ارائه شده است.

علی‌اصغر فضیلت برپایی نمایشگاه عکس از آثار تاریخی سمنان، برپایی کارگاه‌های مختلف نقاشی، اجرای نمایش، سیاه‌بازی و فعالیت هنری با موضوع کتاب، ویژه‌برنامه شب یلدا و… را از جمله برنامه‌های این دوره از نمایشگاه کتاب سمنان برشمرد و گفت: این برنامه‌ها با مشارکت انجمن‌ها و موسسه‌های فرهنگی هنری و قرآنی و نیز دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی گفت: برای نمایشگاه کتاب ده‌ها عنوان فعالیت و برنامه فرهنگی، هنری، ادبی و قرآنی به عنوان برنامه جنبی پیش‌بینی شده که صبح‌ها و عصرها در نمایشگاه اجرا می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب سمنان تا دوم دی در سالن ورزشی غدیر سمنان فعال است، گفت: کتاب‌های ارائه شده در این نمایشگاه که در موضوعات مختلف است با حداقل ۳۰ درصد تخفیف شامل ۲۰ درصد از طریق خرید بن و ۱۰ درصد از سوی ناشران به دوستداران کتاب عرضه می‌شود.
 

وی ساعت کار این نمایشگاه را صبح‌ها ۹ تا ۱۲ و عصرها ۱۶ تا ۲۰ اعلام کرد و گفت: ۵۰۰ ناشر از استان‌های سراسر کشور برای حضور در نمایشگاه سمنان نام‌نویسی کرده بودند که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی از این تعداد، ۱۶۶ ناشر را برای حضور در نمایشگاه سمنان انتخاب کرد.
 

مبدا فکری دانش آموزان و دانشجویان انقلابی قبل از انقلاب، کتاب بود
علی فریدونی مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌های مختلف کشور توسط معاونت فرهنگی این وزارتخانه را از جمله فعالیت‌هایی توصیف کرد که «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون وقفه و دغدغه تلاش در برگزاری آنها دارد».

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب سمنان چهارصد و سومین نمایشگاه کتاب استانی در کشور است و برگزاری این تعداد نمایشگاه گویای همت این وزارتخانه در برگزاری جشنواره‌های سیار فرهنگی در جامعه است .

فریدونی با اشاره به شرایط کتاب در دهه ۵۰ افزود: مبدا فکری دانش آموزان و دانشجویان انقلابی قبل از انقلاب کتاب بود و مدیریت دفاع مقدس نیز ماحصل کتاب بوده است که در دهه ۵۰ جوانان و نوجوانان به آن توجه داشتند.

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تجلیل از تلاش‌های دست اندرکاران برپایی نمایشگاه کتاب سمنان و با بیان اینکه آثار شخصیت‌های عرفانی، تاریخی و مذهبی در قرون مختلف همواره منشاء تحولات بوده است، بیان کرد: وضع کتاب در جامعه ایرانی همواره باید بهتر باشد و صاحب‌نظران فرهنگی در صدد اصلاح شرایط آن و توجه به کتاب در جامعه باشند.
 

۱۰۰۰ تومان سرانه خرید کتاب سمنانی‌ها در سال گذشته
در ادامه حبیب الله خجسته پور معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان بابیان اینکه کتاب خواندن خوب است اما چرا این کار خوب این روزها مهجور مانده است؟، گفت: آماری که از فروش کتاب سال گذشته ارائه شد، به عنوان یکی از شاخص‌های موفقیت نمایشگاه نشان داد سرانه هر نفر ۱۰۰۰ تومان برای خرید کتاب بوده است که امیدواریم در نمایشگاه امسال استقبال بیشتری را داشته باشیم و این شاخص ارتقا پیدا کند.

خجسته پور افزود: با توجه به اینکه همه مردم دسترسی حضور در نمایشگاه بین‌المللی تهران را ندارند لذا به این منظور نمایشگاه کتاب به صورت استانی برنامه‌ریزی‌شده است و امسال شاهد افتتاح هفدهمین نمایشگاه کتاب در استان سمنان هستیم که نشان از همت دولت در امور فرهنگی را ثابت می‌نماید.

وی با بیان اینکه علیرغم تغییر شیوه‌ها در مطالعه اما همچنان قائل هستیم کتاب به عنوان کالای فرهنگی ارزش‌های جامعه را منتقل می‌کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان اظهار کرد: در کشوری که دارای فرهنگ و تمدن بسیار قوی در حوزه کتاب و کتابخوانی است، ما از مطالعه فاصله گرفته ایم.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: