سامانه ثبت کتاب و صدور مجوز نشر در قم راه اندازی شد

روح الله کریمی رئیس اداره کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در رابطه با راه اندازی سامانه ثبت کتاب در استان قم گفت: سامانه ثبت کتاب و صدور مجوز کار خود را از مهرماه در استان قم را آغاز کرده است و ناشران از این تاریخ به بعد نیازی به حضور فیزیکی برای دریافت مجوز کتاب ندارند.
 
وی اضافه کرد: قبلا شکل کار به این صورت بود که ناشران به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه می کردند، بخشی از روند صدور مجوز از طریق سامانه و بخش دیگر به شکل حضوری و فیزیکی انجام می گرفت. اما اکنون صدرصد کار به صورت سیستمی انجام می گیرد. لذا ناشران از هر نقطه ای و از طریق سیستم کامپیوتر یا تلفن های همراه خیلی سریع می توانند وارد سامانه شوند و کار صدور مجوز را پیگیری کنند.
 
رئیس اداره کتاب اداره استان قم در خصوص نحوه ورود به سامانه یادشده گفت: ناشران ابتدا باید وارد سامانه ساماندهی شوند و اطلاعات خود را وارد کنند. بعد از این مرحله سامانه برای هر ناشر که اقدام به ثبت اطلاعات کرده است یک پنل شخصی ایجاد می کند و نام کاربری و رمز عبور را برای مدیر نشر ارسال می کند. بعد از این مرحله ناشر می تواند برای  صدور مجوز، کتاب مورد نظر را در پنل شخصی بارگذاری کند، که پیام بارگذاری نیز به ناشر فرستاده می شود. همکاران من بعد از این مرحله کتاب را به واحد بررسی ارجاع می دهند. واحد بررسی بعد از انجام کار، کتاب را به سیستم بر می گرداند و نهایتا اگر کتاب مشکل خاصی نداشته باشد، مجوز برایش صادر می شود.

کریمی درباره برنامه وزارت ارشاد درباره راه اندازی سامانه های استانی یادآور شد: برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که ۱۰ استانی را که تاکنون مجوز کتاب صادر می کردند، به این سامانه مجهز کند. اولین بار سال گذشته این امر در تهران صورت گرفت و در ادامه در استان های خراسان رضوی، قم و آذربایجان شرقی نیز، این سامانه راه اندازی شد.
 
وی خواستار همکاری بیشتر ناشران در این باره شد و از آنها خواست آخرین فایل pdf کتابشان را با حجم ۱۵ mgb بارگزاری کنند و اذعان کرد: از آنجا که در ابتدای کار هستیم ایراداتی حتما وجود دارد و یکسری از ناشران درخواست هایی از ما دارند که با همکاری دوستان وزارتخانه در حال رفع مشکلات هستیم.
 
کریمی در پایان با بیان اینکه صرفا ناشران می توانند به سامانه ورود پیدا کنند، تاکید کرد: قبلا مولف هم می توانست برای دریافت مجوز اقدام کند و در قالب ناشر مولف موفق به دریافت مجوز می شد، اما الان هر کسی نیاز به مجوز داشته باشد باید از طریق نشر اقدام کند و به هیچ وجه امکان صدور مجوز برای مولف فراهم نیست. لذا فقط مولفین از طریق ناشران فعال می توانند اقدام به اخذ مجوز کنند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: