سازمان شهرداری‌ها از شبکه شهرهای دوستدار کتاب حمایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مهدی جمالی‌نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و رئیس شبکه شهرهای دوستدار کتاب در نشست هم‌اندیشی شبکه‌ شهرهای دوستدار کتاب که عصر سه‌شنبه (۳ دی‌ماه) برگزار شد، با اشاره به اینکه این شبکه با پشتیبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، گفت: شاکله این شبکه چون طفلی نوپا با حمایت‌های وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت. خوشبختانه شرایطی پیش آمده که به‌صورت تصادفی رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور شده‌ام؛ بنابراین باید بتوانیم از این ظرفیت به‌درستی استفاده کنیم.

وی افزود: در این سازمان و با استناد بر ماده ۶۲ قانون شهرداری‌ها؛ هدایت، حمایت و نظارت بر ۳۷هزار روستایی که دهیار دارند و ۱۳۰۰ شهری که شهردار دارند، انجام می‌شود.

جمالی نژاد با بیان اینکه این شبکه باید متکی بر فعالیت‌های خود باشد و رشد کند، اظهار کرد: البته اگر یک شبکه قوی چون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور حامی این شبکه باشد، اتفاق خوبی خواهد افتاد. سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در شرایط سخت اقتصادی کشور، می‌تواند از این برنامه‌های مثبت و موثر فرهنگی حمایت کند و حمایت از ظرفیت‌های کتابخوانی در کشور، اتفاق خوشایند و مثبتی در جامعه به‌وجود خواهد آورد که ما پیگیر آن هستیم.

وی ادامه داد: بسیاری از مسائل چون ترافیک، آلودگی هوا و… که روزانه نمود بیشتری نیز درجامعه پیدا می‌کند، همگی به‌دلیل عدم توجه به روستاها، شهرهای کوچک و میانی است که مشکلاتی را بر کلان‌شهرها ایجاد می‌‌کند. نهادهای عمومی غیر دولتی در موفقیت این شبکه بسیار موثر خواهند بود و باید در این شبکه حضور داشته‌باشند.

جمالی‌نژاد بیان کرد: برای بهبود عملکرد شبکه شهرهای دوستدار کتاب باید چند اقدام صورت بگیرد؛ ازجمله اینکه برگزاری فصلی جلسات شبکه شهرهای دوستدار کتاب باید در دستور کار قرار بگیرد چراکه بازه زمانی یک‌ساله جلسات، فاصله بسیاری میان سازمان و اعضای شبکه ایجاد می‌کند.

رئیس شبکه شهرهای دوستدار کتاب با اشاره به اینکه تشکیل دبیرخانه دائمی شبکه از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود، عنوان کرد: با حمایت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و کلیه ذی‌نفعان بخش خصوصی و دولتی این کار باید انجام بگیرد تا شبکه قوی، چابک و خلاق را ایجاد کند و ایده‌های خلاقانه در آن شکل بگیرد.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه نباید نسبت به شهرها و روستاهای خود بی‌توجهی کنیم، گفت: به‌عنوان کسی که ۲۶ سال در حوزه مدیریت شهری کار کرده‌ام، باید بگویم که خیلی از شهرها و روستاهایمان را دست‌کم گرفته‌ایم. شهرهای ما کم از شهرهای دیگر جهان ندارند و بسیاری از کشورهای جهان عقب‌تر از ایران فعالیت می‌کنند. باید به توانایی و ایده‌های خلاقانه خود باور داشته‌باشیم و به‌جای ناامیدی، قوت و امید را در جامعه پراکنده کنیم تا مردم با انگیزه در جامعه فعالیت کنند. امیدوارم که با ایده‌های خلاقانه به توسعه شبکه شهرهای دوستدار کتاب، شهرهای یادگیرنده، دانش‌محور داشته‌باشیم.

وی افزود: یکی از اقدامات مثبتی که درحال انجام است، این است که برای اولین‌بار در تاریخ کشور، می‌خواهیم کتاب‌های آموزش شهروندی را که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و اهالی حوزه نشر تبریز تهیه شده‌است، رونمایی کنیم. این کتاب‌ها در سبد کالای کتاب‌های درسی دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و در آینده بر مشکلات سبک زندگی ما تاثیر می‌گذارد. 
 

امکان انتخاب ایران به‌عنوان پایتخت جهانی کتاب وجود دارد
علی‌اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی، نیز در این نشست با اشاره به اینکه شبکه شهرهای دوستدار کتاب می‌تواند تلفیق دیپلماسی شهری و فرهنگی باهم باشد، گفت: از نظر من خیلی نباید منتظر ماند که در این شبکه اتفاقی بیفتد؛ بلکه شهرها باهمدیگر می‌توانند فعالیت‌های مشترک داشته‌باشند و این فعالیت مشترک می‌تواند تعداد بیشتری از شهرها را شامل بشود و یک دیپلماسی شهری در داخل کشور و سپس در سطح بین‌المللی به‌وجود بیاورد.

وی با بیان اینکه می‌توان برای انتخاب ایران به‌عنوان پایتخت جهانی کتاب فعالیت‌هایی را آغاز کرد، اظهار کرد: یکی از کارهایی که می‌توان امسال انجام داد، حضور در رویداد پایتخت جهانی کتاب است؛ چراکه درحال حاضر امکان انتخاب ایران به‌عنوان پایتخت جهانی کتاب وجود دارد.

سیدآبادی افزود: رویداد شبکه شهرهای دوستدار کتاب می‌تواند کارگاهی از شهرهای علاقه‌مند به پایتخت جهانی کتاب برگزار کند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از آن حمایت‌های مالی و فکری داشته‌باشند تا بتوانند پرونده بین‌المللی شهرهای علاقه‌مند به حضور در این رقابت جهانی را فراهم کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تدوین پرونده بین‌المللی انتخاب پایتخت جهانی کتاب به‌تنهایی، کار بسیار ارزنده‌ای است و حتی اگر شهرها امید برگزیده‌شدن نداشته‌باشند، در این حوزه فعالیت می‌کنند و ما می‌توانیم بر فعالیت‌هایشان نظارت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما در ثبت مستندات فعالیت‌های کشور ضعیف هستیم، عنوان کرد: متاسفانه در ایران کارهای خوبی توسط سازمان‌ها و یا مردم انجام می‌شود؛ اما مقوله مستندسازی آن بسیار ضعیف است.

سیدآبادی با اشاره به اینکه ما به لحاظ تعریف فعالیت‌های فرهنگی، جزء کشورهای اول هستیم؛ اما در هنگام ارائه این فعالیت‌ها با ضعف مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: می‌توانیم از شهرها و ویژگی‌های آن‌ها فیلم مستند تهیه کرده و از برنامه‌ها و فعالیت‌هایشان حمایت کنیم. هر شهر زوایای پنهانی و خلاقی دارد که با کمک شهرداری‌ها می‌توان به آن توجه کرد.
 
در این جلسه، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علی‌اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی جمالی‌نژاد، رئیس شبکه شهرهای دوستدار کتاب؛ ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از شهرداران و مدیرکل اداره‌های ارشاد استان یزد، بوشهر، نیشابور، شیراز، ری، قزوین و … حضور داشتند.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: