رویکرد جامعه‌شناختی و تحلیل تاریخی بر شرح رهبر انقلاب از نهج‌البلاغه حاکم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، به‌همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، آئین رونمایی از سه جلد کتاب «شرح نهج‌البلاغه» شامل درس‌‌های رهبر انقلاب اسلامی در سال‌های ۵۲ و ۵۳ با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، آیت‌الله احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام حسن نظری رئیس مؤسسه دائره‌المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل‌بیت (ع)، حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی مسئول دفتر موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور و جمعی از مسئولان حوزه علمیه، طلاب و فضلا در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفا قم برگزار شد.
 
آیت‌الله اعرافی در این آئین با اشاره به مسائل حکومت‌داری در نهج البلاغه گفت: رویکرد جامعه‌شناختی، اجتماعی و تاریخی تحلیلی، بر کتاب شرح نهج البلاغه توسط رهبر معظم انقلاب حاکم است.
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، شرح نهج البلاغه توسط رهبر معظم انقلاب را ناظر به حوادث عصر معرفی کرد و ادامه داد: این کتاب سخنان، نامه‌ها و خطبه‌های امام علی (ع) توسط سید رضی است و در طول تاریخ ارجاع خطبه‌های نهج البلاغه به مصادر حدیثی پیش از عصر نهج البلاغه بوده است.
 

وی شرح نهج البلاغه توسط مقام معظم رهبری را عامل برخی مشکلات برای ایشان در قبل از انقلاب دانست و افزود: مقام معظم رهبری پس از جلسات شرح نهج البلاغه به زندان افتادند و تا پیروزی انقلاب اسلامی از مواردی محروم بودند.
 
عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر اینکه نهج البلاغه می‌تواند موج مقاومت را به پیش ببرد، یادآور شد: این کتاب ارزشمند در دنیا می‌تواند موج انقلاب و مبارزه با ظالمان را پیش ببرد. افکار رهبر معظم انقلاب الهام بخش است و با انتشار کتاب شرح نهج البلاغه جامعه علمی از بخشی دیگر از افکار مقام معظم رهبری بهره مند شده است.
 
در بخش دیگر از این برنامه حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی مسئول دفتر موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به فعالیت‌های این موسسه بیان کرد: موسسه از سال ۱۳۸۱ آغاز به کار کرد و وظیفه اصلی آن جمع‌آوری اسناد مرتبط با رهبر معظم انقلاب و تدوین آثار ایشان است.
 

صلح میرزایی با اشاره به رونمایی این آثار گفت: این سه اثر با عناوین «منشور حکومت علوی»، دروس سال‌های ۵۲ و ۵۳ رهبر انقلاب اسلامی، «نبوت‌ها در نهج‌البلاغه»، دروس سال ۵۹ ایشان و «راه روشن مدیران» مجموعه بیانات رهبر انقلاب در دیدار‌های هیئت دولت در ماه رمضان از سال ۷۲ تا ۹۵ است.
 
مسئول دفتر موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در قم ادامه داد: در سال ۱۳۵۹ در دوره‌ای که گروه‌های انحرافی به دنبال تحریف مفاهیم نهج‌البلاغه بودند، رهبر معظم انقلاب جلسات درسی در خصوص نهج‌البلاغه برای شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی برگزار کردند که مباحث این جلسات در قالب کتاب «نبوت در نهج‌البلاغه» منتشر شد.
 
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۵ دیدارهایی با هیئت دولت در ماه مبارک رمضان داشتند که ایشان به شرح بخش‌هایی از نهج‌البلاغه پرداختند و این مباحث در کتاب «راه روشن مدیران» مطرح شد.
 

 
صلح میرزایی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال‌های ۵۲ و ۵۳ تدریس و تفسیر نهج البلاغه را برای دانشجویان و طلاب برگزار کردند، افزود: این مباحث به‌عنوان منشور حکومت علوی به کتاب درآمده است، ساواک گزارش‌های زیادی از جلسات داد و سبب دستگیری مقام معظم رهبری شد.
 
در پایان این مراسم از سه جلد کتاب شرح نهج‌البلاغه اثر رهبر انقلاب اسلامی تحت عناوین «منشور حکومت علوی»، «نبوت‌ها در نهج‌البلاغه»و «راه روشن مدیران» رونمایی شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: