رونمایی از هشت اثر در حوزه تاریخ پارلمان و اسناد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هشت عنوان کتاب در حوزه اسناد و مطالعات پارلمانی توسط علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در هفتمین همایش تاریخ مجلس رونمایی می‌شود.

«مجموعه مقالات هفتمین همایش تاریخ مجلس»، «مجموعه مقالات ششمین همایش تاریخ مجلس» (3 جلدی)، «کتابچه گزارش هفت دوره همایش تاریخ مجلس»، «نخستین بودجه حقوق و مستمریات مجلس شورای ملی» تالیف اسدالله عبدلی آشتیانی، «فهرست مجموعه قباله‌های اسناد محاکم شرع فارس و زنجان» تالیف امید رضایی، «اسناد گیلان در مشروطیت» (ادوار دوم تا پنجم مجلس شورای ملی) تالیف عباس پناهی، «فهرست اسناد انتخابات مجلس شورای ملی» (ادوار هجدهم تا بیست و چهارم) تالیف مشترک علی ططری و زهرا غلامحسین‌پور و «فهرست اسناد عرایض مجلس شورای ملی» (دوره پنجم) مریم نیل‌قاز عناوین کتاب‌هایی است که در این همایش رونمایی می‌شود.

علی ططری درباره کتاب «فهرست اسناد انتخابات مجلس شورای ملی بین ادوار هجدهم تا بیست و چهارم» گفت: این دفتر جلد چهارم و آخرین جلد از فهرست اسناد انتخابات مجلس شورای ملی است که دربردارنده فهرست تمامی اسناد انتخابات مجلس شورای ملی در ادوار ۱۸ تا ۲۴ بوده و برای نخستین بار است که سازماندهی و فهرست‌نویسی می‌شود.

مدیر مرکز اسناد با بیان اینکه با انتشار این دفتر می‌توان گفت تمام اسناد انتخابات مجلس شورای ملی در ۲۴ دوره قانون‌گذاری فهرست‌نویسی شده و در اختیار محققان حوزه تاریخ‌نگاری مجلس قرار می‌گیرد، بیان کرد: این امر برای بررسی‌های حوزه تاریخ دموکراسی و پارلمانتاریسم در کشورمان بسیار مفید و با اهمیت است.

مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس ضمن اشاره به همکاری بی‌دریغ مدیران انتشارات و پژوهش‌ کتابخانه مجلس در آماده‌سازی و انتشار به موقع این آثار، تمامی این منشورات را در زمره طرح‌های مورد حمایت گروه علمی مطالعات اسنادی کتابخانه مجلس معرفی کرد که طی سه سال اخیر توسط پژوهشگران حوزه تاریخ مجلس نگارش یافته‌اند.

وی انتشار این حجم نفائس پژوهشی و اسنادی در حوزه تاریخ‌نگاری پارلمان را نقطه عطفی در ایران دانست که با همکاری جمع کثیری از پژوهشگران این حوزه و همکاران پر تلاش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی میسر شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: