روز زبان و ادب پارسی؛ از خانه نیما تا سیمین و جلال

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) همزمان با روز «زبان و ادپ پارسی» رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اسلامی، حسن خلیل‌آبادی عضو این کمیسیون و سید‌حمید موسوی شهردار منطقه یک تهران از خانه نیما یوشیج و خانه موزه «جلال و سیمین» بازدید کردند.

اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و هیات همراه ابتدا در منزل نیما یوشیج واقع در خیابان رهبری منطقه تجریش که اردیبهشت‌ماه به تملک شهرداری منطقه درآمده است، حضور پیدا کردند. به گفته موسوی این خانه بعد از کش‌وقوس‌های فراوان به مبلغ ۱۳ و نیم میلیارد تومان از مالک شخصی خریداری شد و از در اختیار سازمان زیباسازی قرار کرفته است تا مطالعات بازسازی آن انجام شود.  

منزل نیما یوشیج به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین منازل منطقه یک تهران، ۵۵۸مترمربع مساحت و  140 متر زیربنا دارد. این ملک از یک سال پیش با تخلیه زباله‌ و بیرون راندن معتادان، شرایط بهتری پیدا کرده است؛ ملکی که طی سال‌های طولانی، خالی از سکنه رها شده بوده و حتی اعضای خانواده پدر شعر نو ایران از راه دور نیز پیگیر حفظ و مرمت این منزل تاریخی نبوده‌اند؛ تاجایی که سارقان و سود‌جویان به در و پنجره‌های چوبی آن نیز رحم نکرده‌اند.

 در‌ شرایطی‌که منزل نیما دوباره به ثبت سازمان میراث فرهنگی درآمد، شهرداری منطقه یک تهران تلاش‌های خود را برای تملک این خانه به ثمر رساند. شهردار این منطقه درباره مراحل مرمت و بازسازی منزل نیما یوشیج گفت: تلاش خواهد شد تا این منزل به‌عنوان یکی از جنبه‌های هویتی پایتخت حفظ شود. ما برای مرمت این مکان در مرحله جمع‌آوری لوازم این خانه هستیم.

وی اظهار امید‌واری کرد بازسازی این خانه نیما یوشیج تا پایان سال جاری به پایان برسد و به خانه موزه و پاتوقی فرهنگی تبدیل شود. خلیل‌آبادی نیز پیش‌بینی کرد بهره‌برداری از این منزل تاریخی، در اواسط ۱۳۹۹ اجرایی شود.
 

مقصد بعدی اعضای کمیسیون شورای اسلامی شهر تهران، خانه‌موزه جلال و سیمین بود. این منزل که خیلی هم از منزل نیما فاصله ندارد، حال‌وروز این خانه تاریخی تهران به همت سازمان توسعه فضا‌‌های فرهنگی و همچنین سازمان نوسازی شهرداری تهران رو‌به‌راه است.

امروز(چهارشنبه ۲۷ شهریور) به مناسبت روز ملی شهر و ادب پارسی بازدید از این خانه برای عموم رایگان بود. اتاق‌های تو‌درتوی منزل نیما و سیمین به‌اندازه حیاط سرسبز منزل این زوج نویسنده ایرانی، جذاب است. 

از در ورودی تا اتاق نشیمن یک راهرو باریک فاصله دارد اما باید پشت طناب باریک قرمز رنگ ایستاد و به نگاه مجسمه‌های آشنای سیمین و جلال که گویا به میزبانی نشسته‌اند، نگاه کرد. اعضای کمیسیون همراه شهردار منطقه یک بعد از انداختن عکس با این دو مجسمه به اتاق مطالعه سیمین و جلال حاضر شدند.

در کتابخانه باید با احتیاط در آن قدم برداشت تا به ویترین‌های شیشه‌ای و یادگاری‌های تاریخی برخورد نکنیم. هدایایی هم از رضا براهنی، هوشنگ گلشیری و انور‌ خامه‌ای در این قفسه کتاب وجود دارد.

گروه بازسازی تلاش کرده همه جزئیات، همان‌طور که بوده و همان‌‌‌طور که جلال برای سیمین طراحی کرده بود، باقی بماند. نقشه‌های دقیق خانه نیز در معرض دید قرار گرفته است.

آب‌انبار که با دستگاه سرمایشی، خنک می‌شود، تغییر کاربردی پیدا کرده است؛ در آن میز و صندلی چیده‌اند برای برگزاری نشست‌های ادبی و پرده نمایش آویخته شده برای نمایش فیلم.

در نهایت، نوشیدن چای در حیاط  دلباز و کنار حوض آبی‌رنگ منزل سیمین و جلال خاتمه‌بخش بازدید اعضای کمیسون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اسلامی و هیات همراه بود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: