روایت دختری اسیر در چنگ عراقی‌ها

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «کنار برزنت را که بالا زد، انگشت سبابه چرک و سیاهش را روی دماغ پت و پهنش گذاشت و گفت ش ش ش ش و بعد با تیغه دست عین تیغ آرام روی گلوی کبره‌بسته‌اش کشید که یعنی سرت را گوش تا گوش می‌برم. و همان موقع بود که چشم‌هایش پر از اشک شد و خود را مچاله کرد تا با مشت‌های جابر که چشم‌هایش پر از اشک شد و خود را مچاله کرد تا با مشت‌های جابر که داشت برزنت را مرتب می‌کرد، هماهنگ شود. کمی بعد دلش از جا کنده شد، مثل ماشین که از جا کنده شد و تخته‌گاز می‌رفت، در چاله می‌افتاد و روی بلندی‌ها می‌پرید. تمام جان و تن پونه هم کوفته می‌شد اما جرئت ناله نداشت. حتی نمی توانست به دردهایش فکر کند، فقط خدا خدا می‌کرد این سگ، سفیر نجاتش باشد.»
 
مطلبی که خواندید بخشی بود از کتاب «صفر مرزی» نوشته لیلا جلینی که به تازگی از سوی انتشارات کتاب‌های سیمرغ وابسته به انتشارات امیرکبیر در قالب مجموعه «روایتی دیگر» به چاپ دوم رسیده است. این مجموعه، با ورود به حوزه داستان، داستان کوتاه، نمایشنامه، فیلمنامه و نقد ادبی دفاع مقدس پنجره‌ای تازه در مقابل خواننده می‌گشاید تا نویسندگان جنگ دیده را در کنار نوقلمان و جوانان نویسنده امروزی قرار دهد.
 
کتاب «صفر مرزی» ازجمله آثاری است که در حوزه ادبیات جنگ نوشته شده و برای نخستین بار در سال ۱۳۹۱ برای نوجوانان منتشر شده است. جنگ موضوعی است که نویسندگان کودک و نوجوان جنگ دیده و جنگ ندیده بسیاری به آن پرداخته‌اند اما نوع انتخاب زاویه دید و حتی موضوعات فرعی آن است که آثار را متفاوت می‌کند. جلینی در این کتاب، استیصال انسان‌های درگیر با موضوع جنگ و تبعات جنگ برای زنان را نشان می‌دهد و در قالب شخصیت محوری داستان، دختری به نام پونه را به تصویر می‌کشد که مدام در خاطراتش سیر می‌کند و دچار سردرگمی است.
 
پونه دختری ایرانی است که در زمان جنگ ایران و عراق، اسیر عراقی‌ها شده و پیرزنی تنها به نام صفیه او را بزرگ کرده است. صفیه در این مدت پونه را مخفی کرده و در مقابل مردان هوسباز از او مراقبت می‌کند تا اینکه بالاخره مجبور می‌شود پونه را راهی مرز کند تا به زادگاهش یعنی ایران بازگردد.
 
انتشارات کتاب‌های سیمرغ وابسته به انتشارات امیرکبیر، کتاب «صفر مرزی» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۳۵هزار ریال منتشر کرده است.
 
این مطالب را به اشتراک بگذارید: