رمان «هرس» در شهرکتاب اصفهان نقد و بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، «هرس» داستان مردی است که سال‌ها بعد از پایان جنگ پی همسر گمشده‌اش می‌گردد و او را در مکانی عجیب پیدا می‌کند. زنی که در گذشته‌‌اش به‌دنبال آن بوده تا پسری بزاید و برای این کار دست به رفتاری عجیب می‌زند که شاید نفرین او می‌شود.

نسیم مرعشی، نویسنده این کتاب متولد سال ۱۳۶۲ در تهران، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک، نویسنده، فیلمنامه‌نویس و روزنامه‌نگار است. وی با کتاب «پاییز فصل آخر سال است» در سال ۱۳۹۳ برنده جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد.

مرعشی در «هرس» با ظرافتی که غالباً از یک دیدگاه زنانه برمی‌آید، دلایل ناآرامی بعضی از بچه‌های یک خانواده و متانت بعضی دیگر در همان خانواده را مرور کرده و قربانی جنگ بودن را در چیزی غیر از نقص عضو یا لمس موشک‌باران و … تبیین کرده است.

داستان این رمان گرچه برآمده از عمق و دل جنگ است اما نمی‌توان آن را کتابی جنگی به حساب آورد زیرا بجز چند صفحه از کتاب، مخاطب به‌طور مستقیم در فضای جنگی قرار نمی‌گیرد. رمان «هرس» به لحاظ تاریخی در دوره‌ بعد از جنگ جریان دارد؛ زمانی که جنگ پایان یافته و حالا خانواده‌های جنگ زده با مصائب زیادی روبرو شده اند. شهر‌های آن‌ها آسیب‌های جدی دیده است، خانه‌هایشان را از دست داده و دیگر هیچ کدام به لحاظ روحی و روانی آن آدم‌های قبل از جنگ نیستند. مشکلات آنها گویی تازه شروع شده است و آنها در شرایط عجیبی گیر افتاده بوده‌اند.

شاید نکته‌ای که در رمان هرس قابل تامل و توجه است، این باشد که نویسنده دوران بعد از جنگ و تاثیرات برآمده از دل آن را که بحرانی بزرگ بوده است، به مقیاسی کوچک و در دل یک خانواده تبدیل کرده است که همین اتفاق، رمان را از ورطه‌‌ شعارزدگی و کلی‌گویی بیرون نگه می‌دارد.

رمان «هرس» نوشته نسیم مرعشی روز پنجشنبه چهارم مهرماه در نشستی با حضور مرضبه راعی و محمدرضا رهبری، داستان‌نویس و منتقد از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در شهرکتاب اردیبهشت اصفهان نقد و بررسی می‌شود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: