رقابت برندگان کاستا و بوکر برای جایزه فولیو ۲۰۱۹

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوک‌سِلر، سالی رونی و آنا برنز به فهرست نامزدهای اولیه جایزه فولیو راه یافتند. ۲۰ اثر برای به دست آوردن جایزه ۳۰ هزار پوندی جایزه فولیو سال ۲۰۱۹ با هم به رقابت می‌پردازند.
 
«آیا می‌توانی تحمل کنی» نوشته اشلی یانگ، «درختان روح» نوشته باب گیلبرت، «من دینامیت هستم» نوشته سو پریدو، «تقاطع» نوشته گای استگ، و «کتابخانه یخ» نوشته نانسی کمپبل در میان فهرست اولیه بخش آثار غیرداستانی هستند.
 
آثار داستانی بیشترین تعداد نامزدهای فهرست اولیه را تشکیل می‌دهند. «خانه سنگی» نوشته روزا شوما، «سرزمین زندگی» نوشته جورجینا هاردینگ، «کم» نوشته ادوارد کاری، «ماری آن ساته» نوشته آلیس جولی، «مرد شیرفروش» نوشته آنا برنز، «زمزمه» نوشته ویل ایوز، «آدم‌های معمولی» نوشته سالی رونی، «آدم‌های عادی» نوشته  دیانا ایوانز، «پرندگان قرمز» نوشته محمد حنیف، و «آنجا آنجا» نوشته تامی اورنج از داستان‌های فهرست اولیه جایزه فولیو ۲۰۱۹ هستند.
 
علاوه بر این مجموعه داستان کوتاهِ «مادران» نوشته کریس پاور، رمان کوتاهِ «غرب» نوشته کاریس دیویس، و مجموعه اشعارِ «مقاومت» نوشته ریموند آنتروباس، «ما» نوشته ظفر کانیال، و «فرانسیس: زندگی در ترانه‌ها» نوشته آن ورو نیز در میان آثار فهرست اولیه هستند.
جایزه ادبی فولیو تنها جایزه ادبی بریتانیا است که در آن شعر، داستان کوتاه، آثار غیرداستانی و رمان در یک گروه برای به دست آوردن جایزه رقابت می‌کنند. آثاری که به زبان انگلیسی در بریتانیا منتشر شده‌اند می‌توانند در این رقابت شرکت کنند و ملیت نویسنده اهمیتی ندارد.
 
جایزه فولیو با هدف برتری بر جایزه من بوکر در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد. نویسندگانی چون مارگارت آتوود، زادی اسمیت، و جی. ام. کوئتزی از نویسندگانی هستند که در انتخاب نامزدها و برنده با جایزه فولیو همکاری می‌کنند. پیش از این نویسندگانی چون جورج ساندرز، آکیل شارما، و هشام مطر برنده جایزه فولیو شده‌اند.
 
نامزدهای نهایی جایزه، که شامل هشت کتاب است، در تاریخ چهارم آوریل اعلام می‌شود و برنده طی مراسمی در تاریخ بیستم مِی مشخص می‌شود و جایزه ۳۰ هزار پوندی را دریافت می‌کند. پیش از این ۲۰ هزار پوند به عنوان هدیه جایزه فولیو به برنده اهدا می‌شد اما در سال ۲۰۱۹ مبلغ جایزه افزایش یافت.
 
این مطالب را به اشتراک بگذارید: