ردی از یافته‌های جدید باستان‌شناسان در کتاب‌های تاریخ هنر ایران نیست

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: امروز با تلاش‌های حوزه معاونت میراث فرهنگی و همکاری ادارات کل استان‌های سراسر کشور در آستانه دو مناسبت و اتفاق بزرگ گردهم آمده‌ایم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  افزود: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که در کنگره سالانه خود در صدد بررسی نتایج دو سال اخیر باستان‌شناسی ایران است و موزه ملی ایران که در نمایشگاهی به مرور داشته‌ها و یافته‌های چهار دهه اخیر باستان شناسی ایران می‌پردازد.

وی افزود: تحلیل‌ها و چشم‌اندازهای باستان‌شناسی همیشه پویا و در حال دگرگونی است و با هر یافته جدیدی بعد دیگری از دوره‌های فرهنگی توالی‌های استقراری عیان می‌شود و به همین دلیل انتشار اطلاعات برگزاری نمایشگاه‌ها و به اشتراک گذاردن یافته‌ها دراین حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

طالبیان با اشاره به اینکه نمایشگاه حاضر از چند بعد اهمیت دارد تصریح کرد: نخست اینکه این نخستین نمایشگاهی است که اشیایی از تمام دوره های فرهنگی و مناطق جغرافیایی کشور در آن به نمایش گذاشته شده‌اند و دوم اینکه بخش عمده این اشیا از کاوش‌های جدید هستند و پیش از این به نمایش گذاشته نشده‌اند.

او خاطرنشان کرد: سوم اینکه مخاطبان این نمایشگاه مردم عادی و متخصصین سایر حوزه‌ها هستند به این ترتیب که حاصل چهار دهه فعالیت های باستان شناسی به صورت دسته‌بندی و ملموس در اختیار قرار گرفته است.

طالبیان گفت: این نمایشگاه چشم‌اندازهایی از کم و کیف دانسته‌های نوین تاریخ سرگذشت بشر در این سرزمین را در اختیار مردم قرار داده و این باعث می‌شود که مردم بتوانند چکیده این دانسته‌ها و تحلیل‌ها را در یک بسته و بصورت یکجا دریافت کنند.

معاون میراث فرهنگی تأکید کرد: ویژگی دیگری که انتظار داریم توجه جدیدتر به آن شود این است که متخصصان پژوهش و هنر باید تاریخ هنر این سرزمین را بر اساس یافته‌های جدید بازبینی کنند.

او افزود: متاسفانه کتاب‌هایی که در حال حاضر در مورد تاریخ هنر ایران نوشته شده بر اساس اطلاعاتی است که در پنجاه سال پیش وجود داشته و ردی از یافته‌ها و نتایج جدیدی که باستان‌شناسان از مطالعات اخیر خود به دست آورده‌اند در تحلیل و تفسیرهای پژوهشگران حوزه هنر دیده نمی‌شود.

به گفته طالبیان، این نمایشگاه فرصتی برای هنرمندان نیز هست تا بر اساسا این یافته‌ها بار دیگر تفسیرها و تحلیل‌های پیشین را بازبینی کنند و به روز رسانی کنند.

وی در پایان گفت: آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه از ۲۰۰هزار سال پیش تا قرون میانه اسلامی از ۳۱ استان کشور انتخاب و به نمایش گذاشته شده است .

این مطالب را به اشتراک بگذارید: